Jeg har nu afsluttet 2012 regskabet. Under rapporter > årsregnskab står mit resultat som negativt, hvilket er rigtigt da jeg har et underskud. Men i det nye regnskab for 2013 er dette beløb overført til konto 60800 årets resultat som et positivt beløb. Er det en fejl og hvis ikke, hvorfor er det positivt? Samtidig har jeg også løbende både indskudt og hævet penge i virksomheden. Det har jeg brugt konto 62100 "hævet kontant i virksomheden" samt 62200 "indskudt kontant i virksomheden". Jeg kan selvfølgelig trække disse 2 kontoer fra hinanden for at se hvad virksomheden skylder mig. Men er der ikke en konto som viser denne balance? Lige et sidste spørgsmå. Hvor kan jeg se hvad mit nuværende resultat er når der er taget højde får alt hvad jeg skylder og har af udenstående. Det er jo rart at kunne se, så jeg har et overblik over hvor mange penge jeg kan tilade mig at bruge. På forhånd tak Sebastian |
Positive tal i egenkapitalen er med minus og negative med plus, så den er god nok. Årsagen er, at firmaet skulder penge væk til den der ejer egenkapitalen. Omvendt hvis den nu er negativ, så har firmaet penge til gode så derfor plus.seeeb:Jeg har nu afsluttet 2012 regskabet. Under rapporter > årsregnskab står mit resultat som negativt, hvilket er rigtigt da jeg har et underskud. Men i det nye regnskab for 2013 er dette beløb overført til konto 60800 årets resultat som et positivt beløb. Er det en fejl og hvis ikke, hvorfor er det positivt?
seeeb:Samtidig har jeg også løbende både indskudt og hævet penge i virksomheden. Det har jeg brugt konto 62100 "hævet kontant i virksomheden" samt 62200 "indskudt kontant i virksomheden". Jeg kan selvfølgelig trække disse 2 kontoer fra hinanden for at se hvad virksomheden skylder mig. Men er der ikke en konto som viser denne balance?
Nej - men du kan jo udligne dem mod hinanden. Hvis du tager det du har hævet og udligner med det du har indskud, så der kommer til at stå 0 i hævet, så har du jo totalen - du trykker bare simuler når du har lavet kassekladden så du ser du har fået 0 i den ene af de to konti så alt bare står på den ene. Du kan også stå under 62000 og højreklikke og indsætte ny linie og så ny konto og nu delsum og så vise at den skal tage de to konti, men har du ikke prøvet det før, så lad være
seeeb:Lige et sidste spørgsmå. Hvor kan jeg se hvad mit nuværende resultat er når der er taget højde får alt hvad jeg skylder og har af udenstående. Det er jo rart at kunne se, så jeg har et overblik over hvor mange penge jeg kan tilade mig at bruge.
Dit resultat kan du jo hele tiden se i resultat nederst i drift - lige inden status under 9994 kontoen MEN det kræver at du bogfører alle fakturaer ind og ud samme dag du får dem, og at de ikke i netop de penge du har indskudt og hævet selv har noget - for ellers vil du jo som yderste princip kun kunne hæve resultat minus det du samlet skylder firmaet. Resultatet har taget hensyn til det du skylder og har tilgode når fakturaer er bogført
Samtidigt er det jo ikke sikkert der er penge til det, for du kan ha betalt alle regninger selv men ikke fået alle penge ind for dine egne regninger + du kan ha afskrivninger som ikke straksafskrives, så der er ganske meget der kan betyde, at du har flere penge eller- færre penge til rådighed end dit resultat
Det kræver et likviditetsbudget og det kræver jo også et almindeligt budget, for hvis du nu har et resultat på 100.000 kr idag - men ved du skal bruge 70.000 på forskelligt i næste måned men kun tjener 10.000 i næste måned, så kan du jo ikke bare bruge løs. Rigtigt budget og likviditetsbudget der netop går på hvornår skal du betale hvad, og hvornår betaler dine kunder dig - bringer dig nærmere
Husk også, at du skatter af det der står som resultat (evt korrigeret for ikke skattevedkommende udgifter (gaver, repræsentationsdel o.l.) Det spørgsmål er du sikkert helt med på http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html
Hvad du hæver eller indskyder, er ikke skatterelevant. Undskyld en nok snirklet forklaring, men det er et kompliceret spørgsmål, hvad man kan hæve