Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CVR når man køber driftsmidler

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Hvis man køber fx en computer på nettet, kan man vælge om den skal sendes til en virksomhed eller privatperson. Derimod hvis man køber i en butik og betaler med sit virksomheds betalingskort angiver man jo ikke, at man køber på vegne af et firma.

Det har jeg da ihvertfald ikke gjort, når jeg har købt mapper, blæk osv i fx Bog og Ide. Skal man oplyse til butikken, at man køber gennem et firma og man ønsker påtrykt sit eget CVR nummerfakturaen så man kan fratrække moms? Eller er SKAT ligeglade med dette?

Så er der jo også det faktum, at man er bedre stillet i forbindelse med reklamationsret, hvis man ikke oplyser sit CVR nummer - Men er det snyd?

Hvis spørgsmålet har været oppe (Kunne ikke finde det i søgefunktionen), er I velkomne til at linke til relevante besvarede spørgsmål :)

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:42

Svaret er ganske kort. Nej, du skal ikke påvise, at du er et firma, når du køber i en dansk butik, heller ikke via internettet. Det eneste tidspunkt du skal være obs på at give dit cvr.nummer, er når du handler i EU, da du så skal have en momsfri faktura. Hvis du ikke afgiver dit cvr.nr. ved køb i EU, vil der blive lagt moms på fra det pågældende land, og den moms må du ikke trække fra i dit firma, men skal søge retur via skat.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47147
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43

Dit CVR nummer behøves ikke fremgå, men for større beløb bør dit firmanavn var anført, netop for at man ikke alt for let bare hælder privat køb med i firmaets momsmølle.

Taler vi blæk fra bog og ide, så går det fint med en almindelig bon, taler vi en dyrere computer bør du anføre firmanavn. Tilsvarende skal firmanavn fremgå af ex telefon abbonnement

Brug af reklamations ret som B2C for varer som du bogfører i dit firma er svindel, så det skal du slet ikke tænke på, der skal du absolut klikke - som firma

Du spørger en del om moms herinde, og det er helt fint og fornuftigt, al begyndelse er svær, men minder bare om, at for at møllen skal køre, så skal du også ha en seriøs drift af selskabet hvor indtjening kommer til at vise seriøsiteten af driften

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 12:07

Enig med Cookie, at du spørger meget - men jeg synes det er godt og sundt at stille spørgsmål. Selvfølgelig skal der være fokus på indtjening, men har man ikke styr på reglerne, bogføring og moms, kommer man let i uføre, og så kan man tjene nok så meget. Vi har nogle ganske gode eksempler siddende i de danske fængsler i øjeblikket, på folk der ikke "kendte reglerne" :)

Dit navn på firmaet er altid godt at have med på købsfakturaer, men er det ikke et selskab, men en personlig drevet virksomhed, er det ikke det vigtigste i verden, sålænge du kan godtgøre, at indkøbet er til brug i virksomheden, så er det ligegyldigt, om du selv har lagt ud af baglommen, eller trukket fra firmaets konto.

SusanneK.nu

Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 12:17

SusanneK.nu:
Enig med Cookie, at du spørger meget - men jeg synes det er godt og sundt at stille spørgsmål. Selvfølgelig skal der være fokus på indtjening, men har man ikke styr på reglerne, bogføring og moms, kommer man let i uføre, og så kan man tjene nok så meget. Vi har nogle ganske gode eksempler siddende i de danske fængsler i øjeblikket, på folk der ikke "kendte reglerne" :)

Grunden til de sidder i fængsel kunne være, at de ikke spurgte herinde på Amino først? :)

Jeg vil hellere lave det rigtigt første gang, så derfor der kommer en del spørgsmål - og når der sidder nogle behjælpelige personer som Jer to, der har lyst til at bruge tid på os andre. Derfor er det da bare om at benytte det :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

SusanneK.nu:
jeg synes det er godt og sundt at stille spørgsmål. Selvfølgelig skal der være fokus på indtjening, men har man ikke styr på reglerne, bogføring og moms, kommer man let i uføre, og så kan man tjene nok så meget. Vi har nogle ganske gode eksempler siddende i de danske fængsler i øjeblikket, på folk der ikke "kendte reglerne" :)

Drøn enig, og netop derfor jeg skriver - al begyndelse er vanskelig - så det er bare at spørge og der kommer generelt svar.

Min bekymring går mere på det generelle, at der er rigtigt mange der pt starter CVR og spørger her inde til fradrag for Ipad, computer, telefon, musik og fotoudstyr. ALT sammen relevant og normalt fradragsgivende og med moms retur MEN - det er jo ofte ting som alle andre også køber, og over det hele svæver jo et krav om at virksomheden skal være drevet seriøst med overskud eller udsigt til at give det - som beskrevet side 7 og 8 her http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530 

Ellers vil der ikke kunne være fradrag i anden indkomst,, og man kommer nok ikke i fængsel Smile men i klare problemer med skat, og i princippet jo så også med moms

Det er ikke sådan, at man bare kan kaste sig ud i et CVR og så dermed regne med at købe alt det alle andre køber, nu bare uden moms og med fradrag i ens SU indtjening - Betingelserne fra linket skal man lige holde sig for øje.

Jeg er ked at, hvis jeg her bare lyder sur og negativ overfor nystartere, og der er ingen tvivl om, at en ny virksomhed kan starte med større omkostninger end indtægter - men målet og indsatsen skal klart kunne dokumenteres

vh

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 12:33

Jeg er 100% enig med dig Cookie Big Smile

SusanneK.nu

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 14:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Firma navn, CVR-nr. mv. er irrelevant når der er tale om kvitteringer/bonner på køb under grænsen på kr. 3.000 (da det ikke er et krav til sådanne faktura - bemærk grænsen er netop blevet hævet fra kr. 750 -> 3.000 pr. 1. januar-2013).

Når du foretager indkøb over de kr. 3.000, skal oplysningerne redegøres for på faktura, herunder også information om køber. Dette har væsentlig betydning i forhold til regler om moms og skattefradrag.

Læs i øvrigt nærmere om fakturakravene her: http://www.bdo.dk/nyheder/Pages/Nye-regler-for-fakturering.aspx

og her: http://www.tax.dk/lv/moms/N_2_6.htm

Mvh Christian

Statsautoriseret revisor - København

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 15:25

Cef:
- bemærk grænsen er netop blevet hævet fra kr. 750 -> 3.000 pr. 1. januar-2013).

Tak Cef - den ændring har jeg ikke været obs på :)

SusanneK.nu

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:45

Cef:
bemærk grænsen er netop blevet hævet fra kr. 750 -> 3.000 pr. 1. januar-2013).
Også sust forbi min horisont så tak

Den forenklede faktura - eller kassebon skal dog vel altid indeholde enten momsbeløbet eller beskrive at  momsen udgør 20% af den samlede bon.

Jeg har i alle fald flere gange sidste år set bonner - fra større kæder, som slet ikke nævnte momsen, og det holder vel ikke - oder?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)