Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

momsindberetning

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Forum,

Jeg har en kunde som sælger varer til kunder i Danmark og Europa som bliver produceret og leveret i Kina.

Der bliver ikke lagt moms på hverken købet af varen eller salget af varen da levering sker i kina.

Men hvordan skal jeg indberette dette salg på rubrikkerne på momsindberetningen? Er det hele møllen på Rubrik C?

På forhånd tak

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ingen kunder med den form for salg. Jeg kan da godt undre mig over, hvorfor der ikke bliver beregnet moms af salget til DK ? Jeg har lige selv købt en scanner fra Pixmania, der både bliver produceret og sendt fra Kina, men den var der dansk moms på alligevel. Er det ikke det samme ?

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming,

Det er måske relevant at vide, om din kunde er dansk? Det antager jeg, og at kunden naturligvis er både moms- og import/eksportregistreret.

Jeg tænker umiddelbart, at varekøbene i Kina skal du køre i samme princip som ved EUmoms, hvor du selv går ind og afregner momsen på en konto for udenlandsk moms og modregner denne i købsmomsen, så det i princippet går i nul - hovedsagen er bare at det skal fremgå, at du har købt varer i udlandet (husk også at blive afklaret med told). Og salgene til Danmark skal vel altid faktureres med dansk moms, ligemeget hvor din kundes varer kommer fra. Salgene til Europa kan enten faktureres med eller uden dansk moms, afhængigt af omstændighederne, så vidt jeg er bekendt.

God søndag :)

Mvh.

Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes også det lyder helt galt?

Er det dig der fakturerer kunden, og det er det vel når du spørger til din indberetning, så skal du fakturere med dansk moms til kunden, du kan aldrig som momsregistreret fakturere en dansk kunde som enden med at ha varen i Danmark uden moms.

Levering sker vel til kunden i Danmark i alle fald (ellers har jeg ikke forstået spørgsmålet)? Hvorfra den sendes til kunden er irrelevant for din fakturering.

Rubrik C kommer kun i spil til varer du leverer fra Danmark til lande uden for EU og hvor du kan bevise, at varen har forladt Danmark og dermed ikke er leveret til Danmark.

Selv skal du beregne importmoms OG du skal være registreret som importør i CVR. Importmoms hører under salgsmoms, men du modregner tilsvarende beløb under købsmoms.

Du kan følge med her: http://www.emomsen.dk/moms-inden-og-udenfor-eu/ og her http://www.startvaekst.dk/moms-ved-handel-i-eu 

Dit spørgsmål kan være forstået forkert - Hvis varen leveres FRA KINA - TIL KUNDE I KINA så er tingene anderledes, men det virker ikke til at være tilfældet, selvom man skulle mene at kunden da var løbet ind i problemet når han skulle ha varen udleveret fra Kina på et eller andet tidspunkt?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Levering sker vel til kunden i Danmark i alle fald (ellers har jeg ikke forstået spørgsmålet)? Hvorfra den sendes til kunden er irrelevant for din fakturering.

Hvis det er trekantshandel, er det ikke irrelevant. Men trekantshandel foregår alene mellem EU-lande, ikke med leverandør udenfor EU.

Jeg har prøvet at finde noget på det, men det er ikke lykkedes mig.

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken og sige, at det ikke kan være rigtigt, for jeg er i tvivl, hvorvidt det er kunden der skal afregne tolden og momsen ifm modtagelsen af varen, og told og moms dermed ER afregnet, og ikke som sådan har noget med mellemhandler at gøre. I den situation ville jeg bogføre købsfakturaen som køb fra udlandet og salgsfakturaen i Rubrik C som handel med udlandet. Men - jeg er i tvivl - er ikke indendørs mester i handel med udlandet på den måde.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

SusanneK.nu:

Cookie:
Levering sker vel til kunden i Danmark i alle fald (ellers har jeg ikke forstået spørgsmålet)? Hvorfra den sendes til kunden er irrelevant for din fakturering.

Hvis det er trekantshandel, er det ikke irrelevant. Men trekantshandel foregår alene mellem EU-lande, ikke med leverandør udenfor EU.

Det er irrelevant mener jeg - spørger er jo helt klar i at levering sker fra Kina (og her er det jeg spørgende udgår fra, at levering sker til slutbruger i Danmark)

Det må også være spørger der fakturer kunden i Danmark når han skal ha det i sin momsindberetning. Hvis kunden betaler Kina direkte, så mener jeg heller ikke rubrik C kommer i tale for så skal spørger vel ikke fakturere kunden - og ender varen hos kunden i DK så spørger ikke kan dokumentere den har forladt danmark så mener jeg ikke han må fakturere dansk kunde uden moms på og så er C heller ikke i spil.  

Jeg mener det er derfor dropshipping generelt er en skidt ide fra lande uden for EU, for kunden står med told besværet?

Nå - der må vel være nogen andre der har et bud eller forstår spørgsmålet bedre end jeg.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:
Er det dig der fakturerer kunden, og det er det vel når du spørger til din indberetning, så skal du fakturere med dansk moms til kunden, du kan aldrig som momsregistreret fakturere en dansk kunde som enden med at ha varen i Danmark uden moms.

Ok Cookie - du skrev bare ovenstående, og det er ikke tilfældet ved trekantshandler i EU, så fakturerer du ikke kunden med dansk moms, selvom slutbrugeren er i dk. Så at man "aldrig som momsregistreret kan fakturere en dansk kunde uden moms", er ikke rigtigt.

Situationen her er en anden - I know, og jeg har ikke svaret. Håber der kommer nogle nørder ind i billedet, for det er et interessant spørgsmål :)

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

SusanneK.nu:

Cookie:
Er det dig der fakturerer kunden, og det er det vel når du spørger til din indberetning, så skal du fakturere med dansk moms til kunden, du kan aldrig som momsregistreret fakturere en dansk kunde som enden med at ha varen i Danmark uden moms.

Ok Cookie - du skrev bare ovenstående, og det er ikke tilfældet ved trekantshandler i EU 

3 kanthandler er jo mellem 3 lande i EU, og involver aldrig rubrik C som spørger har fat i - det mener jeg bare roder det sammen for spørger

Mit svar er da til spørger - og han kan efter min mening aldrig når det er varer fra Kina fakturere uden moms til dansk kunde der får varen leveret i DK. Jeg er faktisk ikke ret meget i tvivl der. Kina kan fakturere kunden men så er spørgers moms og rubrik C ikke med, så får han måske formidlingsprovision.

Jep - jeg hører da bestemt også gerne klogere hovederBig Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok - så misforstod jeg dit svar som et generelt svar :)

Lad os så snart få nogle klogeÅger på banen, så vi andre også kan blive kloge Big Smile

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming,

jeg forstår dit spørgsmål som at varerne bliver leveret direkte fra en leverandør i Kina til kunder i Danmark og Europa. Din klient er registreret i Danmark.

Hvis dette er tilfældet, så kan jeg ikke se at momsen skal behandles anderledes end hvis varerne havde været omkring Danmark.

Toldmæssigt kan der være nogle problematikker, men ikke momsmæsigt.

Stig

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)