Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af modkonto

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Apr 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har startet et lille enmandsfirma - og har et spørgsmål til modkonto begrebet ifb med bogføring. Mange vil nok svare - spørg din revisor men min omsætning er ikke høj nok til at retfærdiggøre brug af revisor.

Til info så benytter jeg e-conomic

Eksempelvis så har jeg købt noget kontorudstyr og lagt ud fra eget dankort. Dernæst lavet kasseklade på rigtig konto men jeg kan ikke bogføre før modkonto er angivet. Er modkonto = firmaets bankkonto (som jeg herefter overfører et beløb fra til min privat konto svarende til det beløb der blev købt for) Eller?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:25

Ja - du kan godt gøre det sådan - udgift i debet på en driftskonto i  som omfatter kontorudstyr - og så bank som modkonto som stemmer når du overfører til dig selv.

Du kan også bruge en konto under status i gruppen for mellemregning - og som f.eks. 6120 - indskud kontant eller lav en ny 6121 tilgodehavende ejer til kreditposten - så kan du når du har lyst - hæve det ved bogføre Debet på den konto (som jo så går i 0) og kredit banken hvor du overføre samlet til dig selv

Alt du i princippet gør privat - hæver eller køber for privat til firmaet kører således over de konti i mellemregning fra 6120 til 6140 hvis det er standard planen du kører efter. Det skyldes at de du skyder ind jo ikke skal være en del af overskuddet, og det du hæver påvirker heller ikke resultatet, alt privat går nede i status Mellemregning

Du kan måske ha glæde af denne: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html om skat og denne om regnskab - ingen store åbenbaringer, men bare lidt der kan hjælpe dig til at forstå: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-skal-jeg-fre-af-regnskab-som.html 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 18:37

Ja. Jeg har oprettet tre modkonti: Bank, privat eller kontantkassen. Så hvis jeg en sjælden gang køber noget via mit private hævekort (det er et visakort, hvad mit firmakort ikke er) bogfører jeg det bare som "betalt privat", men jeg lægger selvfølgelig bilag ind helt normalt.
Kontantkassen bruger vi meget sjældent, men det sker da at jeg lige tager en "hund" til kaffe eller blomster på kontoret.

Jeg kender ikke e-conomic, men mon ikke, det er næsten det samme i alle regnskabsprogrammer.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)