Jeg har brug for jeres hjælp. Det er vist egentlig en rimelig simpel sag, men alligevel vil jeg gerne lige have noget input.
Idag var jeg ude i en ny-åbnet El-Giganten her i Herning, hvor jeg fandt en mobil-telefon + abonnement jeg gerne ville have. Det er jo rimelig lige til. Men da jeg så snakker med salgspersonen i den afdeling siger de at de ikke sælger det abonnement i butikken lige p.t.. Det er jo så fair nok hvis de ikke gør det, på trods af at de lige ved siden af den mobil-telefon jeg gerne vil have, har sat et prisskilt hvor abonnementet samt prisen for telefonen står. Har jeg ikke min fulde ret til at få telefonen til den pris og med det abonnement de reklamerer med?
Som man har lært på handelsskolen i jura er dokumentation vigtig, så jeg har selvfølgelig været der nede efterfølgende og tage billede af prisskiltet med mobil-telefonen ved siden af (sjov nok havde de lovet at fjerne prisskiltet da det ikke skulle være der, men af en eller anden grund var prisskiltet der alligevel da jeg kom tilbage). se billede her
Hvorfor bruge så meget tid på den sag? Køb den en anden gang når den kommer på bud igen. Det nytter ikke at man står og vræler i butikken over sådanne småting.
Det er princippet i det... Jeg vil gerne vide om jeg faktisk har ret til produktet til den skrevne pris... Det er en god viden der sagtens kan bruges i andre sammenhænge
Og gider forøvrigt ikke Debitel, der er for meget bøvl med forkerte regninger, opsigelse af abonnement etc. og de andre priser er sq for dyre. Men tak for linket...
så vidt jeg husker fra min egen tid i radio tv branchen er man ikke forpligtiget til at sælge noget hvis det er åbenlyst at der er tale om en skrivefejl som f.eks. et tv. til 19,95 i stedet for 1995,-
Hvis der ikke er tale om en åbenlys fejl mener jeg at du kan gøre krav på at få varen til den pris der står på prisskiltet.
Et godt fif er at du istedet for at bøvle med en ekspedient, sender en mail til en i kædens ledelse, så skal du nok få din vilje.
Men som en af de andre herinde skriver, vil jeg også foreslå at du bare køber skidtet et andet sted, og dermed fravælger elgiganten hvilket er den største magt du har som forbruger.
Så vidt jeg husker fra mit erhversret, så har du ret til at få telefonen til det tilbud som er i butikken. Medmindre, som Peter skriver, at der er tale om en åbenlys fejl, og/eller du er i ond tro.
Jeg har selv arbejdet i en radio/tv afdeling i føtex (faktisk og så i Herning ). Her har jeg den samme oplevelse som Peter. Ekspedienterne i butikken bliver kun træt af dig, og de har ikke de store muligheder for at gøre noget for at løse problemet alligevel. Men lige så snart du laver en officel klage eller skriver til hovedkontoret, så kan de trylle det meste frem. Sådan er det ihvertfald i føtex :)
Det var faktisk også føtex jeg var ansat i, og én af de ting jeg tog med derfra var at de har en fantastisk kundeservice, hvilket i høj grad er en af årsagerne til deres succes, så jeg har vænnet mig til i mine senere jobs altid at gøre kunderne tilfredse, og så gå bagud til mine leverandører og få dækket mine omkostninger. Det er leverandørerne som regel med på, så tabet er minimalt og gevinsten er at kunden føler sig bedre behandlet end forventet = kunden kommer igen !
Det var et sidespring, men dem skal der også være plads til
Jeg har skrevet en officiel klage til dem pr. mail. Sjovt nok kunne man hverken ringe eller skrive til den lokale afdeling i Herning. Alt går igennem hovedkontoret. De gør det ikke spor nemt for en at komme i kontakt med dem...
Jeg skal nok skrive herinde når jeg engang får et svar...
Lidt vejledning kan du finde i Fona-dommen; U1985.877H
Det er jo altid en konkret vurdering, men som skrevet ovenfor, så er der næppe noget at gøre hvis der er tale om en klar skrivefejl, eller hvis ekspedienten gør dig opmærksom på fejlen førend det har haft betydning for dine handlinger.
Hvis de til gengæld ikke tager skridt til at fjerne skiltet eller skilter med at tilbuddet ikke pt. gælder, så vil jeg mene at resultatet måske godt kunne blive et andet.