Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan en kunde diktere betalingsbetingelser?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 07
Indlæg ialt: 96
Fra  Flexkom ApS Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har en kursusforretning. Når kursister tilmelder sig til et kursus, så accepterer de samtidigt vores betalingsbetingelser. Det fremgår tydeligt under tilmelding og betingelserne fremgår lige nedenfor (kun ca. 10 linier!). Her står der bl.a. at "Umiddelbart efter kursustilmeldingen faktureres kursusafgiften med betalingsfrist på 14 dage".

Jeg bøvler dog generelt med specielt de store virksomheder, som gerne vil diktere en frist på 45-90 dage. I dag har jeg modtaget en mail fra en virksomhed, som høfligt gør mig opmærksom på, at de ikke kan acceptere de 14 dage og at pengene først falder efter 45 dage.

Men hvem bestemmer her? Er det ikke mig som leverandør der sætter standarden - medmindre andet PÅ FORHÅND er aftalt?

På forhånd mange tak!

Mikkel Smith 

PS Her et eksempel på en tilmeldingsside http://lean-kursus.dk/tilmelding-lean-administration 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12882
Skrevet kl. 20:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Mikkel Smith:
dag har jeg modtaget en mail fra en virksomhed, som høfligt gør mig opmærksom på, at de ikke kan acceptere de 14 dage og at pengene først falder efter 45 dage

Så må du jo høfligt gøre dem opmærksom på at de har har tilmeldt sig kurset ihenhold til glædende betingelser fastsat af dit firma. Hvis de ikke i deres tilmelding har gjodt opmærksom på en anden betalingsbetingelser har de ikke noget at kommen efter.

De store firmaer er blevet rigtigt grove i deres forsøg på at vi andre skal lege bank for dem. Da du har et unikt produkt vil de som regel være til at tale med.

Mvh

Ravn

Fra Viborg
Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 20:11

Rigtig mange store firmaer er blevet grove til det, bla oplever utrolig mange mindre underleverandører at lege bank for de store kunder ... De fleste vælger at sige ja grundet frygten for at miste kunden, men det giver dem ikke ret til at diktere på den måde.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:33

Der var "i gamle dage" en sætning, der lød "kunden har altid ret".

I gode tider glemmer mange virksomheder ofte denne sætning, mens den i krisetider kommer op igen.

Der er ikke krise i din virksomhed, kan jeg forstå, og i et sådant tilfælde har kunden ikke nødvendigvis "ret".

Tilmeldingen er sket ud fra de på hjemmesiden tydeligt beskrevne vilkår, og kunden kan derfor ikke efterfølgende komme og påberåbe sig andre betalingsbetingelser.

Så send du bare rykkere pålagt gebyr, og kør sagen op på et højere niveau.

Hvis dine kunder ikke har nogen andre steder at gå hen, så har de jo ikke andre muligheder, end at acceptere dine krav. I en sådan situation er det kun dig, der bestemmer.

Men har kunden andre steder at gå hen, og er det en kunde du er interesseret i at holde på, så vil det ofte være en god idé at "give kunden ret", og så se igennem fingre med en betalingsfrist på 45-60 dage.

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 20:42

I en større virksomhed er det ofte at en regning først skal modtages, derefter sendes til en der scanner regningen ind og taster den ind i deres godkendelsesworkflow, derefter sendt til den afdelingsansvarlige der skal godkende regningen (muligvis er der flere, alt efter regningens størrelse), og derefter sendt til betaling. Og meget få steder i processen er det noget der har første prioritet. Derfor de 45+ dage. Man får ikke andet end unødige frustrationer over at prøve at bekæmpe det. Accepter det, og glæd dig over at større virksomheder i det mindste sjældnere bliver til dem der slet ikke betaler, og at det ofte er repeat business. Hvis de er faste kunder, så prøv at gøre dig gode venner med deres bogholdere, de er ofte gode til at få skubbet tingene frem i betalingskøen.

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:57

Det er i næsten alle livets forhold ligemeget hvem der HAR ret. Det er meget mere vigtigt hvem der FÅR ret. - Hvad er det værd at du har retten på din side, og fastholder denne. Hvis det samtidig betyder at dine kunder køber andre steder, og du må dreje nøglen om?

Så du har ret, men også du bestemmer hvem der får ret!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:04

Som alle godt har beskrevet - DU bestemmer om du vil tage kunden ind hvis kunden ikke vil acceptere dine betalingsbetingelser.

Kunden bestemmer om kunden vil tilmelde sig under dine betalingsbetingelser

Småkunder ville jeg fastholde betingelser overfor - Carlsberg som aldrig ville acceptere dine betingelser, men som altid ville betale, villet jeg med tak tage imod, selv når de dikterede betingelsen for betaling

Tilmeldt 11. Feb 10
Indlæg ialt: 139
Fra  MTC Skrevet kl. 21:41

Vi har samme problem. De store entreprenører og firmaer med store omsætninger vil konsekvent ikke overholde betalingsbetingelserne. Vi kører fast 14 dage og absolut max 30 dage men de store presser den tit op til 45-60 dage.  

Der dog håb pr. 1 marts 2013 hvor EU direktiv med max 30 dages betaling træder i kraft:

http://www.retailnews.dk/article/view/95394/nu_forkortes_betalingsfristen_til_30_dage

Hovedpunkter:

Offentlige myndigheder skal betale for varer og tjenesteydelser inden 30 dage efter modtagelse af faktura. Modtages fakturaen før leverancen gælder de 30 dage fra leverancetidspunktet.

• Datoen for fakturaens modtagelse ikke kan gøres til genstand for en kontraktlig aftale mellem debitor og kreditor. Leverandøren bestemmer altså som udgangspunkt selv, hvornår han ønsker at sende en faktura, og kan ikke tvinges til at acceptere, at fakturaen først må sendes ½ år efter leverancen er leveret.

• Virksomheder som udgangspunkt skal betale deres regninger inden for 30 dage, medmindre parterne udtrykkeligt aftaler andet, og hvis det ikke er klart urimelig for kreditor.

• Den lovbestemte rentesats ved for sen betaling forhøjes til 8 procentpoint + Nationalbankens udlånsrente. 

Det indskærpes altså med andre ord, at 30 dage er den normale betalingsfrist for handel mellem virksomheder, ligesom muligheden for at aftale op til 60 dages betalingsfrist uden den anden parts enighed udgår.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 22:40

Super gode svar du har fået herinde Mikkel,

Der var også en tråd om det den anden dag. Præcis som beskrevet modtager de regningen i virksomheden. Den bliver så scannet hvis den ikke er sendt elektronisk. Så ryger den videre til ham/hende der har bestilt arbejde som skal godkende den, evt lige med en forklaring.  Så er der nogengange 3 forskellige parter der skal underskrive den. Hvis den ene er på ferie er det bare surt. Dvs, bogholderen kan forsinke processen og de øvrige 3 underskrivere kan også forsinke processen "forskudt" ......så ryger den nok videre til endelig betaling, men hele dette forløb kan tage mega lang tid. 

MEN altså, landets største virksomheder kører bare sådan, især de helt store - der er det tit løbende + 60 dage, selv om de har milliarder på kontoen. Du skal derfor ikke nødvendigvis være bange for at få dine penge, men pas på hvis du tror du kan ændre deres betalingsprocedure, så kan du hurtigt virke irriterende, for de er underlagt en masse regler "tit fra us" med kvalitetssikring som gør de SKAL overholde disse betalingskriterier når de betaler deres regninger.

Hvis din virksomhed kan komme igennem de 45 - 90 dage uden for røde tal, så har du jo igen et godt cash flow og det er jo altid rart at have noget tilgode på den lange ende. 

Sidst men ikke mindst kan du godt brokke dig til din kontakt, eller deres bogholderi. Men de har garanteret intet at skulle have sagt, hvis det er de store firmaer. Så hvis jeg var dig ville jeg betragte det som en investering, hvis du altså er sikker på de betaler i sidste ende.

Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 07
Indlæg ialt: 96
Fra  Flexkom ApS Skrevet kl. 22:44

Hej Alle

Tak for jeres gode indlæg!

Jeg er enig med jer. Det er en fin balance imellem jura og fastholdelse af kunder. Det kan bare pisse mig godt og grundigt af :-) Igen i sagen fra i dag, vil jeg typisk blive blød i knæene og bøje mig i støvet...ikke mindst fordi kunden allerede har åbnet for, at jeg skal løse flere opgaver for dem. Jeg fiskede bl.a. efter om der var værktøjer - eller gode erfaringer - med at håndtere dette. Men det lyder som "best practise" i business - og best practise er ofte klogt at følge.

Have en fortsat god aften!

Mvh Mikkel Smith

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)