Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Økonomi: 50/50% deling med partner med egen virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København N
Tilmeldt 29. Apr 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at iværksætte nogle dating-arrangementer, der skal foregå til sommer. Min partner og jeg har seperate virksomheder. Jeg har et CVR nummer og han har ikke noget endnu, men det får han, inden vi afholder arrangementerne.

Vi er enige om at vi gerne vil dele alt 50/50%:

• vi har begge 50 pct. beslutningskompetence i forhold til alle beslutninger.
  • ci har begge 50 pct. andel i alt økonomisk, både overskud og eventuelle tab.

Men vi er i tvivl om hvordan vi gør det i den daglige drift: kører vi alle udgifter/indtægter i én virksomhed eller på skift i hver sin? Hvis vi kører det i én, hvordan kompenserer vi så for evt. moms- og skattefordele/ulemper, og hvordan sikrer vi at ingen kan løbe fra at tab/overskud deles?

Der må være mange andre, der har været i lignende situation. Er der nogen derude, der nogle skriftlige aftaler vi kan tage udgangspunkt i?  

Mvh. Cristine Dyhrberg

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:09

I kan ikke på nogen måde sikre jer mod, at den ene snyder den anden. Hvis én af jer er en svindler, vil den anden blive snydt. Så I skal have tillid til hinanden, før I går i gang.

Derefter er det et spørgsmål om jura.

Det simpleste er at stifte et fælles selskab - ApS. Det kræver en egenkapital på 80k kr., hvilket ofte er det, der står i vejen for denne løsning.

Elles kan I køre projektet med sit eget regnskab under dit CVR-nummer. Med passende mellemrum kan din makker så enten fakturere dig eller få udbetalt løn/honorar/bonus.
Denne løsning kræver en samarbejdsaftale.
Jeg har en samarbejdsaftale mellem to virksomheder liggende - den kan du få en anonymiseret kopi af, hvis du sender mig en mail på kjer@kjers.com - den kan let tilpasses til forholdet mellem en virksomhed og en enkeltperson.

Momsen skal selvfølgelig afregnes i virksomheden med CVRnummer, så den har ingen indflydelse på overskuddet.
I har i forvejen hver jeres skattemæssige forhold, så det handler i bund og grund om at finde en løsning, så din virksomhed kan udbetale et engangsbeløb til din makker. PÅ den måde skal din makker jo betale skat af indtægten, og du kan trække udgiften fra i din virksomhed - så går det også lige op.

Så kan der være en diskussion om, om du skal have en lille smule mere af overskuddet, fordi du har udgifter til administration, forsikling, revisor, lønsystem, bogholderi osv. - men det må I finde ud af at prissætte som en udgift i projektbudgettet og så trække dette beløb ud, før I deler overskuddet.

God vind

Hans

Fra København N
Tilmeldt 29. Apr 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:25

Kære Hans

Tusind tak for dit input. Har sendt dig en mail. Opfølgende spørgsmål: HVordan gør vi hvis nu arrangementet giver underskud? Fakturerer jeg så bare ham for 50% af underskuddet?

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47170
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:34

i princippet ja - men I skal ikke drive noget med ET CVR hos dig og en makker der som udgangspunkt skal ha ½ overskud eller betale ½ underskud uden I har haft en jurist til at lave en meget klar aftale - og være helt klar over hvordan i håndterer det, hvis der er uenighed om en lang række punkter, hvordan hvis han ikke kan betale ½ underskud eller du ikke ½ overskud og hvad hvis den ene vil ud af det og den anden ikke.

Du vil som udgangspunkt som ejer af det CVR hvis det er personligt selskab hæfte personligt for gæld - og han vil bare hæfte i forhold til dig, så det kan bliver noget besværligt at arbejde med

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)