Hvordan beskytter man sig mod svindlere!
Jeg har haft en meget dårlig oplevelse med en unavngiven programmør som jeg kontaktede med henblik på at få lavet en hjemmeside til min virksomhed. Jeg fik kendskab til ham gennem iværksætter forummet Amino.dk.
I begyndelsen gik alt fint, og vi blev enige om at hjemmesiden skulle koste 12.000 kr, med 5.000 kr når han gik igang, og resten betalt efter 3 måneder når hjemmesiden var oppe at køre. Det ville tage ham en måned at lave hjemmesiden, og jeg ville være med hele vejen, så vi kunne lave detaljerne sammen. Jeg sendte ham alt mit materiale inklusiv billedfiler med designforslag, tekst og komplet oversigt over programmeringsarbejdet, og regnede med at høre fra ham så snart pengene var overført til hans konto to dage senere.
Men sådan skulle det ikke gå. Jeg ventede først to uger, og sendte så en mail og spurgte om pengene var overført. Der kom intet svar, og ugen efter sendte jeg endnu en besked. Heller intet svar. Jeg ringede så til ham et par gange før jeg kom igennem, og han lovede så at alt var som det skulle være, og at han nok skulle gå i gang med det samme. Jeg gav ham så fred og ro til at arbejde et par uger, men hørte ingenting fra ham, og forsøgte så igen at ringe og skrive til ham. Endnu engang var det umuligt at komme igennem til ham, og efter at have forsøgt forgæves i endnu en måned, lykkedes det endelig at komme til at snakke med ham. Han undskyldte mange gange at han ikke havde ladet høre fra sig, og lovede højt og helligt at fra nu af skulle alt nok blive bedre, og vi ville kunne gå i gang med at arbejde på hjemmesiden sammen. Jeg accepterede hans undskyldning, og valgte at fortsætte samarbejdet under den forudsætning, at han fremover skulle besvare mine opkald, og hvis han endnu engang ville gå under jorden, så ville samarbejdet blive afbrudt. Han lovede mig at sende første designudkast ugen efter, og jeg ventede spændt på at se hvor langt han var nået.
Men jeg modtog aldrig noget designudkast. Efter yderligere et par dage ringede jeg til ham for at høre hvad er foregik. Han fortalte mig at hans internet desværre lige var ved at blive fikset, men at han nok skulle sende det til mig dagen efter, så snart nettet igen var oppe at køre. Et par dage senere havde jeg stadig intet modtaget, og jeg ringede igen til ham for at høre hvor det blev af. Denne gang fortalte han mig, at han da så sandelig havde sendt det, og at det var yderst mystisk at jeg intet havde modtaget. Jeg bad ham sende det igen, og ventede så på at der skulle ske noget. Intet skete, og ugen efter havde jeg stadig intet modtaget.
Jeg var nu efterhånden ved at blive godt og grundig utilfreds med xxxxx (navn slettet af moderator) uprofessionelle opførsel, og kunne godt se at dette samarbejde ikke ville fungere. Jeg lod ham være i endnu to måneder, for at se hvad der ville ske. Men intet skete. Jeg sendte så en mail til ham om at samarbejdet var blevet afbrudt da han ikke havde overholdt kontrakten, og bad ham tilbagebetale de penge han havde opkrævet for at lave en hjemmeside til mig. Jeg hørte ingenting fra ham, og modtog ingen penge. Et par uger senere henvendte jeg mig igen til ham i forsøget på at få ham til at tilbagebetale mine penge, og fik langt om længe det svar, at han undskyldte mange gange, og ville overføre pengene så hurtigt som muligt. Stadig intet skete. Efter endnu et par påmindelser om at tilbagebetale de 5000 kr han skyldte mig, kunne jeg godt fornemme at han igen troede han kunne undskylde og beklage sig ud af det, og var efterhånden godt træt af hans tomme løfter. Jeg hørte intet fra ham, og tiden gik. Efter halvanden måneders overskreden deadline for tilbagebetaling, og over et halvt års forsinkelse af hjemmesideprojektet, satte jeg et administrationsgebyr på 500 kr på regningen, men stadig intet skete. Det var umuligt at komme i kontakt med ham, og han ignorerede alle henvendelser.
Nu er der gået endnu tre måneder, og han har stadig ikke overført pengene eller givet lyd fra sig. Han har spærret mit nummer, og svarer ikke på emails. Hvad gør man ved en person der opfører sig så dårligt? Har I andre nogen bud? Det er meget frustrerende at der findes folk der opfører sig så uprofessionelt, men hvordan skal man reagere når man er uheldig at støde på dem
Med venlig hilsen
Ulrik