Jeg sidder for første gang med en webshop, hvor ejerne ønsker at vi beregner Told, som skal ligges oven i fragtrater samt prisen på varen.
Det jo lidt af et regnestykke. Især da der benyttes fragtfirmaet LEMAN..som også har variable priser på fragt.
Fragtraterne har vi dog fået til at virke med Magento, til alle lande. Men "Told" raterne, har vi ikke prøvet at beregne før. Vi har fundet et modul til det. Men inden vi betaler for det, er jeg interesseret i at vide om det er normalt at en Dansk webshop der sælger til udlandet, også beregner og fakturer for Told?
Jeg har handlet ofte i USA og England, sågar Kina. Og er aldrig blevet faktureret Told. Pakkerne er nogle gange blevet taget, og jeg har derfor måttet betale Told, på b.la. et maleri fra kina.
Er det lovpligtigt? Hvad er jeres erfaringer med beregning af Told?
Jeg ville selv ringe til skat og få et svar som du er helt sikker på at dit svar er rigtigt. Umiddelbart vil jeg selv mene at der er modtager/landet som der er den endelige destination som afregner told. Ellers skal i som shop jo sende toldpengene videre til hvert enkelt land.
Told, moms og gebyrer afregnes i modtagerlandet og pålægges som udgangspunkt modtageren medmindre du i din forsendelse angiver at du er den toldpligtige.
Der findes undtagelser, f.eks. til Norge, hvor det er muligt at sende på en "skæv" måde, således at afsender betaler tolden som en del af sin fragtpris, og modtageren så slipper for at betale tolden. Ved denne løsning bliver den samlede udgift (Fragt + told) dog oftest godt 50% lavere i det store hele for kunden.
Har du spørgsmål, så siger du bare til, så skal jeg se om jeg kan hjælpe :)
Grunden til det er på tale, er pga. kundens fragtfirma Leman.. som udover fragt priser har sendt os toldpriser til hele verden. Hvilket er ret omfattende at "kode" sådan det automatisk kan regnes ud.
Men det jeg ville frem til var at det ikke er lovpligtigt at afsender (Shopejer) skal sørge for at der bliver betalt told.