Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oplysninger til skattevæsnet

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har et lille spørgsmål som jeg håber der er nogle kloge hoveder der kan svare på.

Jeg har i privat regi lavet en opgave for et firma til 4000kr og har tænkt mig at oplyse de 4000 til skattevæsnet.

Så langt så godt, men nu mener det firma som jeg lavede noget for at han har pligt til at oplyse det til skattevæsnet med mit cpr nummer.

Kan det virkeligt passe, jeg er ikke ansat i firmaet og har kun lavet denne freelance opgave for ham, og skal aldrig lave mere for manden?

Håber der er nogen som har et brugbart svar for vil endeligt helst ikke oplyse mit cpr nummer til vedkommende...

På forhånd tak.

venlig hilsen

Torben

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Sep 06
Indlæg ialt: 88
Fra  Tox it Skrevet kl. 23:26
Så vidt jeg ved, har han ikke pligt til at oplyse det/cpr/regningen til skattevæsenet ud over at bogfører det i sit regnskab.
Du SKAL dog på den regning du giver ham, anføre dit cpr nummer, desværre.
Så er det op til dig når året er omme og du skal udfylde din selvangivelse at påfører de tjente penge.
Det er kun ved en såkaldt krydsrevision at SKAT kigger i hans regnskab og derefter kontakter dig (og alle andre som har har fået regning fra).
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:51
Såvidt jeg ved ... er bare ikke godt nok. Folk på Amino spørger ikke efter svar i retning af "jeg tror nok" eller "det er vist nok sådan".  Det er simpelthen for dumt at folk bare bræger ud med svar på noget som de dybest set ikke har forstand på.

I det her tilfælde er det helt korrekt hvad udbetaleren har sagt. Han har i henhold til skattekontrollovens pligt til at give oplysning om udbetalte honorarer til personer når disse ikke kan forevise et CVR.nr. eller laver en faktura uden moms (eller slet ingen faktura).
Men udover at du ikke har lyst til at oplyse dit CPR.nr. til ham så har det ingen praktisk betydning i og med at han skal oplyse det som B-indkomst. Denne B-indkomst kan du selvangive som B-indkomst eller lade den indgå i en opgørelse af dit overskud af virksomheden. Dvs. præcist på samme måde som du havde gjort det hvis der ikke skulle indberettes noget.
Den eneste måde du kan undgå at afgive disse oplysninger om er ved at blive momsregistreret og derved få et CVR.nr.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 07:22
Hvad så i tilfælde af at en privat person udfører en ydelse for en anden privat person?

Der er det vel kun modtageren af beløbet det er har pligt til at opgive det til SKAT via selvangivelsen?

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Sep 06
Indlæg ialt: 88
Fra  Tox it Skrevet kl. 10:12
Sorry, "så vidt jeg ved" var måske en forkert tale måde.

Hvis det er en ydelse med faktura, så er det lige meget om det er til et firma eller en privat person, så skal der cpr på
ellers kan SKAT ikke være sikker på at det er dig som har udstet fakturaen eller om det bare er en med samme navn som dig.
Undskyld dette, men du kan kun undgå det på 2 ulovlige måder, 1. ved at lave det sort og så behøves du heller ikke nogen faktura.
2. få en anden eller et firma til at udskrive fakturaen for dig, den personer betaler så skat af beløber og giver dig rest pengene.
Men som skrevet, så vil jeg selvfølgelig klart fra råde dig det.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:14
Hejsa.

Jeg håber ikke det gør noget, jeg lige bruger tråden til at få lidt klarhed omkring emnet.
Bent, ifølge det du skriver, skal jeg som virksomhed så indgive nogle specielle oplysninger til skattevæsenet, når jeg har fået en faktura fra en ikke-momsregistreret person?

Altså, jeg står i den situation, at han har lavet et stykke arbejde på timebasis for mig, og han sender mig nu en faktura. Han er ikke moms-registreret.
Jeg havde forestillet mig, at det eneste jeg så skulle, var at gemme hans faktura som bilag i mit regnskab, og så er det op til ham selv at indgive det som B-skat? Han er jo på ingen måde ansat af mig, men har blot udstedt en faktura?

På forhånd tak.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 00:57
Dato: 02-08-2007 10:11:36 Forfatter: Michael Toxværd Sorry, ''så vidt jeg ved'' var måske en forkert tale måde.

Hvis det er en ydelse med faktura, så er det lige meget om det er til et firma eller en privat person, så skal der cpr på
ellers kan SKAT ikke være sikker på at det er dig som har udstet fakturaen eller om det bare er en med samme navn som dig.
Undskyld dette, men du kan kun undgå det på 2 ulovlige måder, 1. ved at lave det sort og så behøves du heller ikke nogen faktura.
2. få en anden eller et firma til at udskrive fakturaen for dig, den personer betaler så skat af beløber og giver dig rest pengene.
Men som skrevet, så vil jeg selvfølgelig klart fra råde dig det.

Forkert talemåde ? Det tror jeg bestemt ikke for det er tydeligt at du ikke aner hvad du taler om og bevæger dig på et område som du ikke har noget egentligt kendskab til. Hvad er det der får folk til at svare på ting som de dybest set ikke ved noget om ?

Glem alt det sludder om faktura og cpr.nr. har man ikke et CVR-nr. har man pligt til at oplyse dit CPR-nr til udbetaleren men ikke nødvendigvis i form af en faktura. Der er kun fakturakrav hvis man driver erhvervsvirksomhed.

De to måder du nævner er heller ikke gangbare. Kun tåber laver sort arbejde og kun de mest tåbede tåber laver sort arbejde i erhvervsmæssig henseende, hvor hvervgiveren kan fratrække udgiften vedrørende det udførte arbejde.  Din anden model er direkte omgåelse. Ja du skriver godt nok at du klart vil fraråde dem. Hvorfor så overhovedet nævne dem. Det er jo ikke brugbart for Torben. Torben ønsker en løsning hvor han undgår at oplyse sit Cpr.nr. Som anført kunne løsningen på det være at lade sig momsregistrere, få et CVR-nr. Så er problemet løst.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 01:04
Dato: 02-08-2007 10:14:14 Forfatter: Christian Jessen Hejsa.

Jeg håber ikke det gør noget, jeg lige bruger tråden til at få lidt klarhed omkring emnet.
Bent, ifølge det du skriver, skal jeg som virksomhed så indgive nogle specielle oplysninger til skattevæsenet, når jeg har fået en faktura fra en ikke-momsregistreret person?

Altså, jeg står i den situation, at han har lavet et stykke arbejde på timebasis for mig, og han sender mig nu en faktura. Han er ikke moms-registreret.
Jeg havde forestillet mig, at det eneste jeg så skulle, var at gemme hans faktura som bilag i mit regnskab, og så er det op til ham selv at indgive det som B-skat? Han er jo på ingen måde ansat af mig, men har blot udstedt en faktura?

På forhånd tak.

Du har indberetningspligt efter skattekontrollovens § 7A da han ikke er momsregistreret og driver virksomhed (faktura).  Når det så er sagt vil jeg da godt i dette "lille diskrete forum" sige at der faktisk ikke er så mange som kender og bruger denne bestemmelse i praksis. Skat kender den dårligt nok selv   

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)