Kære mennesker i Amino-land,
Da jeg er godt i gang med planlægningen af en virksomhed, skal jeg selvfølgelig udarbejde nogle budgetter. Jeg har regnet mig frem til, at det vil være nødvendigt at låne ca. 1.250.000 kr. for at kunne starte virksomheden i den form, jeg ønsker det. Mit spørgsmål går så på, hvilken rente man kan forvente at skulle betale for et lån i den størrelsesorden? Jeg har regnet lidt på forskellige renter, og det burde være muligt for virksomheden at betale lånet tilbage i løbet af max 10 år. Jeg håber, I kan hjælpe mig!
Med venlig hilsen, Patrick Bay |
Patrick Bay:Jeg har regnet mig frem til, at det vil være nødvendigt at låne ca. 1.250.000 kr. for at kunne starte virksomheden i den form, jeg ønsker det.
Mit spørgsmål går så på, hvilken rente man kan forvente at skulle betale for et lån i den størrelsesorden?
Første udfordring bliver jo nok at få et lån i den størrelsesorden...
Personligt har jeg aldrig fået et lån i den størrelse før, det største lån til virksomhed har været 100.000 kr. og jeg gav omkring 10% i rente. Jeg havde på det tidspunkt intet at stille som sikkerhed. Hvis der kan stilles sikkerhed i hus, biler etc. kan renten muligvis forhandles ned i et lavere niveau, men det bliver ikke nemt at få et lån på 1.25 mill. uden at der kan stilles sikkerhed for hver en krone.
Jeg ville gå efter venture kapital når det drejer sig om så stort et beløb.
Mvh Carsten