Hej Aminoer Jeg har to moms typer som jeg gerne vil har jeres hjælp til. Jeg har en række artister og nogle event hvor jeg tager provision udover kunstnerens honorar.. skal jeg ligge momsen til helle beløbet eller kun til den provision jeg tjener på? Eksempel Artister 1. Artisterpris: 5.000 kr Min provision: 1.000 kr Moms af hele beløbet: 1500 kr I alt med moms: 7500 kr 2. Kunsterpris: 5.000 kr Min provision: 1.000 kr Moms af min provision: 250 kr I alt med moms: 7250 kr Eksempel Event 1. Levdørenspris med moms: 15.000 kr Min provision: 5.000 kr Moms af hele beløbet: 5.000 kr I alt med moms: 25.000 kr 2. Levdørenspris med moms: 15.000 kr Min provision: 5.000 kr Moms af min provision: 1.250 kr I alt med moms: 21.250 kr Er det rigtig eller er jeg helt glad på den? |
Hvis du er momsregistreret virksomhed og fakturer skal du lægge moms på hele beløbet - ikke på din fortjeneste bare.
I princippet vil du jo så normalt kunne ha moms fradrag for dit køb i forbindelse med eventet eller arrangementet - men hvis de som du betaler, ikke er momsregistrerede så er der jo ikke moms at trække fra
Hvordan betaler du du f.eks. artistpris - jeg vil mene det er enten AM bidragspligtig B indkomst som du er forpligtet til at indberette til skat som gruppe 05 indkomst i E indkomst - og samme med "leverandørpris" hvis ikke denne leverandør er et momsregistreret firma der står for del af eventet
Den del skal du i alle fald ha på plads
vh