Jeg og min partner skal have registreret vores virksomhed, men da vi begge er under 18 er vi i gang med at finde ud af hvad vi kan gøre. Vi har ikke tid til at vente flere måneder på en mulig godkendelse fra statsforvaltningen, så vi tænker at registrere virksomheden i en anden persons navn, evt. en af vores forældre. Men hvis vi gør det, vil vores regnskab så ikke påvirke deres løn og betaling skat? Og hvad så, når vi begge er fyldt 18? Vil det da være muligt at overtage virksomheden uden videre?
Jo det vil påvirke jeres forældres indtægt - pligter - risiko OG skat
Jo det vil betyde at det er jeres forældres virksomhed og de skal ind under gavelovgivning eller arv - eller sælge med skat til jer hvis I skal overtage, og der skal 3. mands vurdering til da der ikke er såkaldt armslængde.
Hvis jeres forældre var villige til at lægge navn, risiko og skat til, så vil de også udfylde ansøgning til statsforvaltningen og vent så på det MEN pas på for er det et selskab I vil have sammen - som I/S så vil i hæfte begge to for alt, og kreditorerne kan tage alt det I skylder, fra den ene af jeg og I skal så slås bagefter + få klar aftale om hvem der må og skal hvad og hvordan den ene af jer kommer ud, hvis i bliver trætte på ideen
Hvis vi kan få en over 18 til at registrere sig i hans/hendes navn, vil du så anbefale at vi bliver ansat i virksomheden eller er det nemmere hvis den bare kører uden ansatte? Og når vi så skal overtage, hvad vil du så tro er muligt og hvad vil du anbefale?
Jeg vil jo i princip slet ikke anbefale at en over 18 registrerer sig for at du skal drive virksomhed, for den over 18 påtager sig jo alt ansvar og også al administration og skat.
Hvis det er en af dine forældre, vil jeg anbefale at I søger statsamtet om dispensation så du selv kan starte, Du kan ikke overtage et andet CVR, men dog godt overtage aktivitet og aktiver ved at købe dem ud af en eksisterende personlig virksomhed, men så er der konsekvenser for den oprindelige, både over for skat og moms der skal betales tilbage - og så faktureres ud til dit nye CVR til den tid. Det er rodet.
Om dine forældre starter CVR og tager ansvar og skat - så kan de ansætte dig for at gi dig løn, men det er ikke min anbefaling
Problemet er bare at vi ikke har tid til at vente på en evt. godkendelse, da jeg har læst at det nemt tager flere måneder. Men er der noget vi kan gøre her i starten, der vil gøre det nemmere at overtage virksomheden fra den oprindelige registrerede person, når vi begge bliver 18? Det skal registreres som en enkeltmands nu, men nok et I/S eller måske endda et Aps når vi overtager den.
Desværre nej overordnet set men HVIS I får en anden til at registrere sig, og I så driver det, ja så må I jo først og fremmest lave en aftale der sikrer, at I får penge for arbejdet. Det kan udformes så I får løn og dermed hele tiden tømmer selskabet for oversskud - I skal naturligvis betale skat - men hvis nu skat så mener, at det er et trick for at flytte indtægt fra en af jeres forældre - så kan de komme i alvorlig klemme, så det skal gennemgås nøje og skat måske faktisk involveres så de forstår, at det er et reelt arbejdsforhold. I skal også ha aftaler om hvordan og hvornår i kan købe de ting der er i virksomheden når i vil overtage tingene. De skal så sælges fra virkomheden med moms til jeres nye til en reel markedspris, men alt det må I ha nogen til at se på og hjælpe med fra starten. Jeg ville starte med at søge for jo før I har virksomheden selv - jo lettere på alle områder
Kan vi ikke bare lade pengene blive i virksomheden til videre brug til virksomheden, og så trække måske få penge ud af det? Skal man have en aftale på hvordan og hvornår man skal have overført aktiver fra den ene virksomhed til den vi opretter senere? Kan virksomheden godt bare blive registreret nu uden at have noget revisor- eller advokathjælp, og så måske få det når vi registrerer vores egen?
Kan vi ikke bare lade pengene blive i virksomheden til videre brug til virksomheden, og så trække måske få penge ud af det? Skal man have en aftale på hvordan og hvornår man skal have overført aktiver fra den ene virksomhed til den vi opretter senere? Kan virksomheden godt bare blive registreret nu uden at have noget revisor- eller advokathjælp, og så måske få det når vi registrerer vores egen?
Du får nok ikke løst alt via Amino, så jeg tror en god revisor og en time med ham vil betale sig for dig og den over 18 der skal registrere sig
Jo man kan lade pengene stå i VSO men det hjælper jo ikke det er stadigt ham over 18 der har pengene og de kan aldrig komme ud uden der betales skat af ham der har stiftet virksomheden og han kan ikke bare føre dem over til jer -
Ja I bør sørge for en aftale om hvordan I må købe aktiver og andet fra ham der starter CVR hvis det er den løsning i vælger
Ja den kan registreres uden advokat og revisor og i kan lave alt selv - regnskaber og alt - også alt forkert, så det må hver og en altid selv afgøre, men det er da surt for ham over 18 der skal tage al risiko for jeres beslutninger og ansvar for evt fejl i måtte begå i forhold til kunder, leverandører, skat osv - hvis ikke der er check på tingene, så tage en time med en revisor sammen med den over 18 der skal stifte