Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor længe ville du vente før du "stjal" en idè

Side 11 ud af 16 (157 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15088
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Martin Hjort:

Sandt, det er dårligt formuleret af mig. Det jeg mener er, at jeg synes I dømmer mig på tanken om at gøre det mere end på den eneste handling jar har gjort: At spørge til råds. Jeg spurgte ikke hvad I synes om TANKEN om hvad I synes om det at gøre det.

Skal jeg ikke dømmes på at jeg IKKE kører nogen ned (dvs jeg var i stand til at styre mig frem for at følge min første tanke om at køre ham ned), og ikke dømmes på at jeg i frustration har haft tanken?

Jeg ville sige at HVIS du gjorde det var du en tosse, men jeg ville satme ikke dømme dig for at have tanken. Kan du se steder i verden hvor man dømmes for at have tanker der ikke følger gængse normer, hvor det går godt? Jeg kan ihf finde ufatteligt mange dårlige eksempler...

Så, jeg bliver irriteret fordi I dømmer mig ud fra en tanke jeg har. Ikke ud fra om jeg overhovedet har GJORT noget. Skal jeg dømme dig på dine tanker og ikke på hvad du har gjort? Må du ikke tænke "Ej den idé gad jeg godt have fået, den kunne jeg satme godt gøre en success ud af" når du ser et oplæg fra en potentiel kunde, som du kan se tusinde forbedringer til? Eller skal jeg dømme dig på, at de tager de idéer du har og vender dem med den potentielle kunde? Hvad foretrækker du?

Du lever i et samfund, hvor du rent juridisk ik dømmes på selve handlingen, men faktisk på intentionen bag. Så hvad forventer du af os andre? 
Lad os tage et pædagogisk eksempel mere. 

Person A begår et bankrøveri impulsivt. Han bliver fanget samme dag.
Dagen efter begår Person B et bankrøveri, men han har planlagt og overvejet dette i 6 mdr. Han fange samme dag.

Selvom de to ovenstående personer har begået samme forbrydelse, forårsaget samme skader fysisk og psykisk, så mener jeg (correct me if Im wrong), at Person Bs straf vil være over dobbelt så hård, som den Person A får. Hvorfor?
Jo det er intentionen bag handlingen. Og det samme, kan du så overfører til dit eksempel...

Dernæst kan du sige, at du har fået projektet præsenteret, fordi du måske skulle arbejde for vedkommende. Af en eller anden grund fravælger han dig, og hvad gør du så? Du overvejer at tage den ide, som du skulle have lavet for en anden...
Var du selv kommet på ideen, eller havde du selv set ideen et sted og tænkt "det kan jeg gøre bedre", så havde der ingen problemer været... Kan du ik se meget tydeligt problemstillingen? Og hvorfor folk evt bliver irriteret? Næste gang er det måske en kundes projekt, som bliver ført ud i livet, hvor selv samme tanke kommer, og hvad så? Stiller du så samme spørgsmål igen, eller ville du gå igang med opgaven og lave din egen version? 

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 21:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nordic Logistic Solutions GmbH:

Hej 

jeg er helt på linie med dem som skriver at man ikke kan tillade sig at stjæle en ide. Det er det første skridt til at begå erhvervsmæssigt selvmord,,,, du vil nok altid have det dårligt med dig selv når du ser dig selv i spejlet.. og samtidig er mine erfaringer med folk som jeg som kender til, der "stjæler " andres ideer - at det sjældent lykkedes at få succes med projektet.. fordi man et eller andet sted ikke brænder nok for projektet.. Det lyder måske med let at fuldføre et projekt man har hørt om. Men detaljen mangles... det er måske lige det som opfinderen har men endnu ikke fuldført det og den som stjæler ideen ikke kan udvikle..

Nej jeg tager også fuld afstand fra som rådgiver eller udvikler at tage andres ideer.. hvad synes du om at en bankmand investerede aktier i dine råd og hvad synes du om at du køber en tipskupon og ham som gave dig kuponen hos forhandleren af Danske Spil skrev din kupon efter, nej vel... du at på glatis og hvis du stjæler andres ideer er du glat som en ål.

Jeg er røv irriteret på mig selv over, at jeg var så "smart" at få idéen med at bruge ordet "stjæle" i overskriften, bare for at få lidt opmærksomhed. Jeg synes jo ikke det er at stjæle, når der er gået så lang tid uden at vedkommende har eksekveret og et par gange har sagt at det "måske" bliver til noget hvis ikke der er travlhed og man har tiden. Og hvis ikke jeg tager idéen ned til mindste detalje (og så godt beskrevet er den heller ikke over 2 A4 sider) og copy/paster, men kun tager grundtanken (som i "jeg laver et socialt netværk") og så bygger mit eget system.

Men det kan være dine erfaringer siger dig en ting, og det er fair nok, men du kender intet til mig andet end det her, så hvis det er det du forsøger, at "miskreditere" mig eller andet, så go nuts, det er fint med mig :)

Kan slet ikke følge dig i den sidste sætning, den må du lige forklare lidt nærmere?

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Skrevet kl. 21:24

Fashion-Seller:

Du lever i et samfund, hvor du rent juridisk ik dømmes på selve handlingen, men faktisk på intentionen bag. Så hvad forventer du af os andre? 

Lad os tage et pædagogisk eksempel mere. 

Person A begår et bankrøveri impulsivt. Han bliver fanget samme dag.
Dagen efter begår Person B et bankrøveri, men han har planlagt og overvejet dette i 6 mdr. Han fange samme dag.

Selvom de to ovenstående personer har begået samme forbrydelse, forårsaget samme skader fysisk og psykisk, så mener jeg (correct me if Im wrong), at Person Bs straf vil være over dobbelt så hård, som den Person A får. Hvorfor?
Jo det er intentionen bag handlingen. Og det samme, kan du så overfører til dit eksempel...

Dernæst kan du sige, at du har fået projektet præsenteret, fordi du måske skulle arbejde for vedkommende. Af en eller anden grund fravælger han dig, og hvad gør du så? Du overvejer at tage den ide, som du skulle have lavet for en anden...
Var du selv kommet på ideen, eller havde du selv set ideen et sted og tænkt "det kan jeg gøre bedre", så havde der ingen problemer været... Kan du ik se meget tydeligt problemstillingen? Og hvorfor folk evt bliver irriteret? Næste gang er det måske en kundes projekt, som bliver ført ud i livet, hvor selv samme tanke kommer, og hvad så? Stiller du så samme spørgsmål igen, eller ville du gå igang med opgaven og lave din egen version? 

Jamen du dømmes sgu da ikke på tanken hvis ikke du fører den ud i livet? Du kan ikke dømmes for racisme fordi du tænker at palæstinensere er nogle idioter, men fordi du giver udtryk for det offentlig. Så kan din straf blive højere alt efter hvor meget du har gennemtænkt dine handlinger :) Det kan vi vel godt være enige om?

Jo jeg kan sagtens se at det er fordi det er en potentiel kunde, at I stejler, og fair nok for det. Men jeg har været 100% ærlig overfor kunden. Der oven i købet, efter min viden, ikke havde et forretningsmæssigt henblik med idéen, men udelukkende skulle være et fritids-/hobbyprojekt. Som han tilsyneladende har fravalgt mig til.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:24

der er jo en konkurrence klausul der udløber med just-eat. Det er det her slet ikke. Hvis man i sit arbejde som freelance har professionel berøringsflade med info som er fortrolig, så er den fortrolig for altid. Man skal sikre sig man ikke som nogen som helst rådgiverrolle kan modtage noget under en form for fortrolighed (og det opfatter jeg det du trods alt gjorde her som) - som man senere vil bruge. Det vil altid kunne ses som tyveri og misbrug. Så skal man ikke være i sådan en rolle

Det er årsagen til mange investorer er meget forsigtige med at få oplysinger fra håbefulde idemagere, for de føler sig berettiget låst fra at bruge dem

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 21:27

Martin Hjort:

Jamen du dømmes sgu da ikke på tanken hvis ikke du fører den ud i livet? Du kan ikke dømmes for racisme fordi du tænker at palæstinensere er nogle idioter, men fordi du giver udtryk for det offentlig. Så kan din straf blive højere alt efter hvor meget du har gennemtænkt dine handlinger :) Det kan vi vel godt være enige om?

Suk jeg giver op... Måske ik lige i dit eksempel med racisme, men jo du kan godt dømmes på intentionen, også selvom handlingen aldrig føres ud i livet... 

Martin Hjort:

Jo jeg kan sagtens se at det er fordi det er en potentiel kunde, at I stejler, og fair nok for det. Men jeg har været 100% ærlig overfor kunden. Der oven i købet, efter min viden, ikke havde et forretningsmæssigt henblik med idéen, men udelukkende skulle være et fritids-/hobbyprojekt. Som han tilsyneladende har fravalgt mig til.

Jamen så gå dog igang... Jeg skrev allerede på side 1, at det var din egen moral og etik, som afgjorde det, og nu er vi nået mange mange mange mange sider længere frem, og din moral og etik er den samme. Så start dog på det projekt...

Anyway Im out, for det her er håbløst.  

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Skrevet kl. 21:27

der er jo en konkurrence klausul der udløber. Hvis man i sit arbejde har professionel berøringsflade med info som er fortrolig, så er den fortrolig for altid. Man skal sikre sig man ikke som nogen som helst rådgiverrolle kan modtage noget under en form for fortrolighed (og det opfatter jeg det du trods alt gjorde her som) - som man senere vil bruge. Det vil altid kunne ses som tyveri og misbrug. Så skal man ikke være i sådan en rolle

Det er årsagen til mange investorer er meget forsigtige med at få oplysinger fra håbefulde idemagere, for de føler sig berettiget låst fra at bruge dem

vh 

Ja det er naturligvis korrekt.

Men ja, der har nok været en gensidig forståelse af fortrolighed, men hvor længe dækker den når der ikke har været kommunikation mellem parterne i 3 måneder? Tyveri, misbrug? Jeg henvender mig oven i købet til idémanden først, hvor jeg fortæller om mine tanker og "spørger om lov", eller spørger ind til hvad han vil synes. Så det der med tyveri eller misbrug ser jeg slet ikke....

Tilmeldt 31. Aug 12
Indlæg ialt: 63
Fra  Nord Freelance Skrevet kl. 21:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Kære Amigo'er :-)

Jeg vil blot lige minde om at rigtige mange mærkværdige spørgsmål bliver stillet i forum hver eneste dag - og at det er dét, der gør Amino til et fantastisk sted: At vi kan udveksle erfaring, tanker og hjælpe hinanden, hvor det kniber!

Jeg har fulgt med i denne debat igennem i dag og synes det tager en lidt uheldig drejning. Trådstarter har forklaret sig igennem debatten og argumenterne for og imod er blevet talt op. Var det ikke alene hensigten med dette indlæg?

Jeg forstår godt at der opstår vrede på kryds og tværs; Det er en svær og relevant debat, hvor grænsen går i forhold til at stjæle/lade sig inspirere. Ingen af os herinde ville syntes det var fedt, hvis vi gik til en, der stjal vores idé. Så selvfølgelig vækker det vrede.

Men da trådstarter skriver og spørger, så er det ikke sket endnu. Så mon ikke, vi skulle lade tonen falde ned på et venligt og fredeligt niveau igen? Debatten er vigtig, ja - men det skal også være konstruktivt, ikke mudderkast.

Det er vigtigt at tale om alle aspekter af iværksætteriet; Men husk at de regler, der gælder for alle andre samtaler også gælder over nettet. Hvis man går under bæltestedet eller hæver stemmen har man jo tabt - for så kunne ens argument ikke stå alene.

Med opfordring til venlig debat og smil og god karma (og alle mulige andre dejlige ting)

Ann

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Skrevet kl. 21:31

Fashion-Seller:

Suk jeg giver op... Måske ik lige i dit eksempel med racisme, men jo du kan godt dømmes på intentionen, også selvom handlingen aldrig føres ud i livet... 

Martin Hjort:

Jamen så gå dog igang... Jeg skrev allerede på side 1, at det var din egen moral og etik, som afgjorde det, og nu er vi nået mange mange mange mange sider længere frem, og din moral og etik er den samme. Så start dog på det projekt...

Anyway Im out, for det her er håbløst.  

Du kan da heller ikke dømmes for tanken i dit røverieksempel? En planlægning er ikke en tanke, men en handling :) Men kan også defineres på at man ikke kan dømmes på at have en anden etik og moral end flertallet måske?

Hehe jeg synes ellers faktisk du var den med de fedeste argumenter, men ja vi bliver sgu nok næppe enige, tak for snakken/diskussionen ;)

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Skrevet kl. 21:33

Ann :

Kære Amigo'er :-)

Jeg vil blot lige minde om at rigtige mange mærkværdige spørgsmål bliver stillet i forum hver eneste dag - og at det er dét, der gør Amino til et fantastisk sted: At vi kan udveksle erfaring, tanker og hjælpe hinanden, hvor det kniber!

Jeg har fulgt med i denne debat igennem i dag og synes det tager en lidt uheldig drejning. Trådstarter har forklaret sig igennem debatten og argumenterne for og imod er blevet talt op. Var det ikke alene hensigten med dette indlæg?

Jeg forstår godt at der opstår vrede på kryds og tværs; Det er en svær og relevant debat, hvor grænsen går i forhold til at stjæle/lade sig inspirere. Ingen af os herinde ville syntes det var fedt, hvis vi gik til en, der stjal vores idé. Så selvfølgelig vækker det vrede.

Men da trådstarter skriver og spørger, så er det ikke sket endnu. Så mon ikke, vi skulle lade tonen falde ned på et venligt og fredeligt niveau igen? Debatten er vigtig, ja - men det skal også være konstruktivt, ikke mudderkast.

Det er vigtigt at tale om alle aspekter af iværksætteriet; Men husk at de regler, der gælder for alle andre samtaler også gælder over nettet. Hvis man går under bæltestedet eller hæver stemmen har man jo tabt - for så kunne ens argument ikke stå alene.

Med opfordring til venlig debat og smil og god karma (og alle mulige andre dejlige ting)

Ann

Awesome indlæg, tak :)

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 21:40

Martin Hjort:

Du kan da heller ikke dømmes for tanken i dit røverieksempel? En planlægning er ikke en tanke, men en handling :) Men kan også defineres på at man ikke kan dømmes på at have en anden etik og moral end flertallet måske?

Hehe jeg synes ellers faktisk du var den med de fedeste argumenter, men ja vi bliver sgu nok næppe enige, tak for snakken/diskussionen ;)

Jeg skal ik lige kunne sige, hvor grænsen helt præcist går for tanke/handling/intention, men det er der sikkert andre herinde, som ved mere om...

Nej vi har hvert vores synspunkt, men det ville dælme også være kedeligt, hvis vi alle var ens! Jamen held og lykke med projektet så Smile

Side 11 ud af 16 (157 indlæg)