Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

skal man altid have kreditnota ved ny/ændringer i tidligere faktura?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogle der lige kan svare mig  - jeg skal blot være på den sikre side i hvad jeg selv mener.!

Jeg har købet en vare af "firma  XX"  som sender mig min bestilte vare, jeg modtager vare men får ingen regning.

Der går 1 mdr. efter modtagelse af vare, så dumper der nu her pludselig en regning ind på 3x gebyr af 100 kr. samt inkasso varsel på 100 kr.

Jeg ringer til firmaet og forklare dem høfligt sagen at jeg ikke har modtaget regning fra dem før, så derfor kunne jeg naturligvis ikke betale en sådan, hvor de så oplyser at de også har sendt rykker - og at det altid er kundens ansvar et ringe efter faktura hvis de glemmer at sende?? - jeg er 100% sikker på at jeg ikke har modtaget hverken første regning eller rykker- jeg fik først den sidste her med post - de mener så de kan have e-mailet mig de 2 første men efter at have kigget i min spam osv, er jeg her 200% sikker på at jeg ikke har modtaget noget - da de heller ikke selv kan finde den mail og dokumenter at de har sendt det pr email eller om de har sendt pr brev. sletter de gebyr med megen besvær- fint nok!(faktisk kan jeg heller ikke se hvordan der kan kommer 3 x rykker gebyr på hvis de kun har rykket 2 gange hvad de påstår- jeg orkede bare ikke at tage den op med dem)

De sender mig så en ny regning på hovedstol med samme fakturanummer -skulle jeg egentlig ikke have haft en kreditnota og så en ny faktura således at jeg , når de har så meget rod ikke kommer senere og mener jeg skylder dem for den første faktura med gebyr på, og ihvertfald dokumenter at gebyrene er krediteret!

Jeg plejer da selv at give kreditnota på faktura hvis der er ændringer og så ny med nyt faktura nummer, eller er jeg forkert på den?

Mvh

Bo

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jo det skal du.
Det er for virksomhedens tilfælde direkte modstridende med bogføringslovens betemmelser ikke at anvende fortløbende nummereringer i faktureringen!

Statsautoriseret revisor - København

Fra Godthåb, ved Aalborg
Tilmeldt 3. Feb 12
Indlæg ialt: 163
Fra  NJKI ApS Skrevet kl. 17:32

Rykkergebyret er jo ikke en del af fakturaen. Så de kan godt sløjfe rykkergebyret, og bare "gensende" fakturaen. Ingen grund til at kreditere fakturaen, med mindre der er noget på den, der skal trækkes fra, selvfølgelig.

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Skrevet kl. 17:41

Morten Lassen:
Rykkergebyret er jo ikke en del af fakturaen

Bliver den ikke det når de udsender faktura med rykkergebyr på- jeg kan jo se at det stå på faktura som en samlet betaling hovedstol + gebyr total kr.xxxx

hvis jeg ikke får kreditnota har jeg jo egentlig ikke et bevis på at de har annulleret dette beløb, det er vel mit bevis?

Fra Godthåb, ved Aalborg
Tilmeldt 3. Feb 12
Indlæg ialt: 163
Fra  NJKI ApS Skrevet kl. 22:24

Får du den samme faktura med samme fakturanummer igen, men nu med et rykkergebyr tilføjet?

Så vidt jeg ved går den da ikke. Man kan da ikke "omskrive" en faktura. Rykkergebyret skal vel på en nota for sig selv.

Men du har ret: en kreditnota er bilag for tilbageførsel eller annullering..

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Skrevet kl. 03:03

Morten Lassen:
Får du den samme faktura med samme fakturanummer igen, men nu med et rykkergebyr tilføjet?

nej , de har blot sendt en ny faktura med identisk faktura nummer hvor de blot har undladt at skrive rykker gebyr på- altså tilbage til hovedstol.

men det er her at jeg ikke mener at det er godt nok ikke at få en kreditnota hvis i en tidligere/identisk faktura har krævet mig mere!

det er ikke beløbets størrelse der gør det helt vilde, men jeg har efterfølgende fået googlet mig frem til at det firma har det med at blive ved og ved med at rode i deres regninger, og det kan være svært at finde hoved og hale i dem,det er et generelt mønster de laver med ikke at sende de første regninger (selv om de påstår) men at man først bliver præsenteret for deres rykker nummer 3 som jeg gjorde! - og jeg vil blot være sikker på at de ikke senere sender endnu en regning fordi jeg ikke kan bevise annulleringen.

Jeg kontaktede deres kunde"service" telefonisk idet de ikke besvare mail jeg sender - de nægter at sender mig en kreditnota på dette med henvisning til at det behøver de ikke iflg. danske regler (firmaet er svensk)

Bo

Tilmeldt 11. Jul 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 04:06

Der hvor jeg arbejder, laver vi en ny faktura med rykkergebyr på, så har vi lavet en fejl skal vi kreditere rykkergebyr. Som jeg har forstået det har firmaet bare brugt det første faktura nr. på også lavet en rykkergebyr oven på samme faktura, også har de fjernet dette igen på den nye regning de har sendt, men med samme nr. ?
Hvis dette er korrekt ville jeg bede om at få en kreditnota på regningen, hvor rykkergebyret var på og en ny regning med nyt faktura nr. til det der skal betales :) (Det er sikrest og det har du også ret til tror jeg ;) )

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Skrevet kl. 04:18

jvk:
Som jeg har forstået det har firmaet bare brugt det første faktura nr. på også lavet en rykkergebyr oven på samme faktura, også har de fjernet dette igen på den nye regning de har sendt, men med samme nr. ?

Det er korrekt!

Jeg mente også at det var sådan det forholder sig de skal gøre ...tak for jeres hjælp begge 2.

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Skrevet kl. 04:20

Bo Schønemann:
.tak for jeres hjælp begge 2.

Ups alle 3 mener jeg selvfølgelig Wink

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)