Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eneforhandling?? hvad kan jeg forvente.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Brøndby
Tilmeldt 2. Sep 09
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er så heldig at have fået kontakt til et kæmpe amerikansk firma, og er i dialog med dem om eneretten til det danske og måske nordiske marken.

Firmaet er godt etableret i andre lande verden og deres hjemmesider er ens på alle sprog

Ting jeg godt kunne tænke mig at vide er

Kan man bare bede om en version af deres hjemmeside/webshop og så selv oversætte den?

er der nogle som har erfaringer med at være officiel forhandler?

evt økonomien i det. skal man stadig købe varelager hjem selv og selv betale for website når man er officiel forhandler?

Ved godt jeg skal snakke med dem :) men venter på de svare mandag :)

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 00:07

Leverer de til andre forhandlere i EU? Hvis det er tilfældet, er en eneforhandling ikke meget værd. Hvis varerne er kommet lovligt til EU, er det ulovligt at aftale, at forhandleren udelukkende må sælge til et afgrænset område.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 00:15
Hej Christian
Eneforhandling er i sig selv ikke meget værd uden aftale på salgsområder.
Andre med eneforhandling i et andet EU land kan dermed sælge til DK selvom du har eneforhandling.
Eneforhandling vil sige du har eneret på salg i DK men ikke udover DK grænse.
Det skal du være ops på i sådan en aftale.
Eneret på salgsområde og interne regler for salg i EU skal nøje være beskrevet.
Mange har aftaler så de er begrænset og ikke må sælge til andre lande end der hvor de har eneret.
Der er mange ting som spiller ind.
Fra Brøndby
Tilmeldt 2. Sep 09
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 12:50

Tak for svar :)

Det er også lidt ligegyldigt om andre kan købe produktet og sælge, da dem jeg køber af selv produceret produktet som er pantenteret. så andre burde ikke kunne skaffe det billigere :)

Tilmeldt 4. Feb 08
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 13:44

Jfr. konkurrenceloven §6, stk 3, kan man ikke have eneforhandling i et EU-land:

Her forbydes det nemligt 'at opdele markeder eller forsyningskilder', så hvis varen er kommet lovligt ind i EU, kan det købes af alle i EU - der er under visse omstændigheder lovligt at aftale, at den danske forhandler udelukkende driver opsøgende salg i DK, og den engelske forhandler udelukkende driver opsøgende salg i UK.

Men hvis jeg (som dansker) selv henvender mig til den engelske forhandler må han ikke afvise salget med henvisning til aftalen om opdeling af markedet.

@Christian: Det kan godt være, at andre ikke kan købe billigere, men derfor kan der jo stadig være forskel på salgspriserne.

MVH
Kirsten

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12857
Skrevet kl. 14:19

Kirsten E:

Men hvis jeg (som dansker) selv henvender mig til den engelske forhandler må han ikke afvise salget med henvisning til aftalen om opdeling af markedet.

Men det holder jo bare ikke i den virkelige verden.

Mvh

Ravn

Fra København
Tilmeldt 8. Nov 09
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 14:29

ravn >> Eksempler på dette ?

Tilmeldt 4. Feb 08
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 15:13

Ravn:
Men det holder jo bare ikke i den virkelige verden

Uden at komme nærmere ind på mærker mv, så har jeg faktisk selv benyttet mig af  det, så nogen gange holder det. Og der er faktisk eksempler på at leverandører er blevet idømt MEGET store bøder for at dele markeder.

MVH
Kirsten

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)