Leverer de til andre forhandlere i EU? Hvis det er tilfældet, er en eneforhandling ikke meget værd. Hvis varerne er kommet lovligt til EU, er det ulovligt at aftale, at forhandleren udelukkende må sælge til et afgrænset område.
Hej Christian Eneforhandling er i sig selv ikke meget værd uden aftale på salgsområder. Andre med eneforhandling i et andet EU land kan dermed sælge til DK selvom du har eneforhandling. Eneforhandling vil sige du har eneret på salg i DK men ikke udover DK grænse. Det skal du være ops på i sådan en aftale. Eneret på salgsområde og interne regler for salg i EU skal nøje være beskrevet. Mange har aftaler så de er begrænset og ikke må sælge til andre lande end der hvor de har eneret. Der er mange ting som spiller ind.
Det er også lidt ligegyldigt om andre kan købe produktet og sælge, da dem jeg køber af selv produceret produktet som er pantenteret. så andre burde ikke kunne skaffe det billigere :)
Jfr. konkurrenceloven §6, stk 3, kan man ikke have eneforhandling i et EU-land:
Her forbydes det nemligt 'at opdele markeder eller forsyningskilder', så hvis varen er kommet lovligt ind i EU, kan det købes af alle i EU - der er under visse omstændigheder lovligt at aftale, at den danske forhandler udelukkende driver opsøgende salg i DK, og den engelske forhandler udelukkende driver opsøgende salg i UK.
Men hvis jeg (som dansker) selv henvender mig til den engelske forhandler må han ikke afvise salget med henvisning til aftalen om opdeling af markedet.
@Christian: Det kan godt være, at andre ikke kan købe billigere, men derfor kan der jo stadig være forskel på salgspriserne.
Men hvis jeg (som dansker) selv henvender mig til den engelske forhandler må han ikke afvise salget med henvisning til aftalen om opdeling af markedet.
Men det holder jo bare ikke i den virkelige verden.
Men det holder jo bare ikke i den virkelige verden
Uden at komme nærmere ind på mærker mv, så har jeg faktisk selv benyttet mig af det, så nogen gange holder det. Og der er faktisk eksempler på at leverandører er blevet idømt MEGET store bøder for at dele markeder.