Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Første år som selvstændig. -Måske du kan lære noget? :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 20. Dec 10
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer! :)

Nu har jeg været deltids selvstændig i et års tid med min lille marketing/video virksomhed. overordnet er det gået rigtig godt, men samtidigt har der bestemt også været nogle episoder og problemstillinger som jeg gerne ville have været for uden. I dette indlæg vil jeg belyse nogle af de problemer som jeg er stødt på undervejs som første års selvstændig. Samtidigt håber jeg også at kunne give et par råd med på vejen. Der er ikke noget der bliver pakket ind undervejs og jeg prøver at være hudløs ærlig. Jeg har lavet tre mini emner hvor jeg har inkluderet mine egne erfaringer fra "the real life".

1. Hvordan skal jeg prissætte mit produkt og hvilke kanaler skal jeg benytte? 

Da jeg startede havde jeg svært ved at finde den rigtige pris på mine produkter, jeg ville gerne vinde markedsandele og have et par referencer, men samtidigt ville jeg selvfølgelig også gerne tjene lidt på det. Jeg lavede et par opgaver til billige penge, og fik hurtigt skabt interesse omkring min virksomhed. Efter jeg havde fået mine referencer, mente jeg så at jeg var klar til at sætte prisen op på de produkter jeg leverede, men da jeg gjorde dette faldte interessen også for mine produkter. Jeg satte prisen op med 30-40% og interessen faldt med flere 100%. Jeg forhørte mig rundt omkring ved tidligere interesserede, men de havde ikke penge, var den primære grund. Efter en måned uden nogle lukkede aftaler begyndte jeg at blive lidt små desparart, hvor jeg bl.a. oprettede et par indlæg på diverse debatter hvor "spamede" mit produkt frem. Dette er bestemt ikke noget jeg er stolt over jeg har gjort i dag. Det hjalp hverken på salget eller mit image og idag har jeg et par dumme indlæg som er gemt på nettet. SURT! Så mit råd er lad hver med at benyt jer sådanne markedsførings tekniker. Jeg fik dog gang i salgtet igen da jeg valgte at skifte kanal, før lå mit fokus meget på at finde mine kunder online, men nu valgte jeg i stedet at kigge mere lokalt og jeg fik sendt en række mails ud til nogle lokale virksomheder som jeg mente kunne have interesse i mit produkt. Dette hjalp! virksomhederne havde pengene og mit indtryk var også at de sad lidt mere løst, end jeg havde været vandt til fra de kunder jeg havde fundet gennem f.eks. Amino. Dette var et af de bedste træk jeg har lavet. Så mit råd herfra er at hvis du skal sælge videoproduktioner, hjemmesider e.lign. så lad hver kun at kigge på dine muligheder i cyberspace. :)

2. Bid ikke over for meget.

Dette betyder ikke du ikke skal sparkerøv og fyre den 110% af. For det skal du! Du skal bare passe på du ikke presser dig selv så hårdt at du fjerner lysten fra det du laver. Dette er en af de ting jeg har oplevet fordi jeg ganske enkelt var for presset over en længere periode og dette påvirkede både min produktion, min person og de mennesker der var omkring mig. Jeg havde en periode hvor jeg skulle i gennem en operation i maven, oplevede dødsfald hos en af mine nærmeste, og var i virksomhedspraktik som studerende. Samtidigt med at jeg havde hvad der svarede til mere end et fuldtidsjob med opgaver. Jeg klarede mig igennem perioden og mine kunder endte ud med nogle okay produkter, men det var bestemt ikke kønt i forhold til mit praktiksted hvor jeg endte med at levere en jammerlig indsats og behandle en række gode mennesker rigtig dårligt. Selv den dag i dag har jeg dårlig samvittighed over måden jeg endte med at opføre mig på. Så selvom det er dejligt når det køre og der er nok at lave, er min erfaring at man også skal være i stand til at sætte sin virksomhed i anden række. Dette er ikke bare godt for en selv, men i sidste ende er du også i stand til at levere et bedre produkt til dine kunder. Så må i selv vurdere om det bare er mig der er en tøsedreng ;)

3. lur hos konkurrenten, men også hos andre uden for dit felt!

En af de steder du sikkert kan finde mest inspiration er hos konkurrenten, hvad gør de godt og hvad gør de knapt så godt. "stjæl" de gode idéer og find ud af hvordan du kan differencer dig i forholdt til konkurrenten. En måde at differencer sig på kunne være at kigge på andre fag hvor man kan trække idéer fra. Det kan f.eks. være du driver dit eget lille multimedie firma hvor du på nettet gør det muligt at bestille et møde online ligesom du f.eks. bestiller bord på en resturants hjemmeside. Jeg har personligt lurred mange teknikker af ved andre virksomheder det sidste års tid, og det har klart sparet mig for meget arbejde og gjort mine produkter bedre. Dog kommer man ingen steder hvis man ikke selv er i stand til at være lidt nyskabende.

Jeg håber i kan bruge noget af det, og personligt fortryder jeg bestemt ikke jeg har sprunget ud i det. Jeg har fået mange super oplevelser ud af det, og lært en hulens masse om at drive virksomhed.

God fredag til alle :)!

Fra Næstved
Tilmeldt 8. May 11
Indlæg ialt: 54
Fra  bar-udlejning.dk Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Rigtig mange gode erfaringer du har gjort dig!

Syntes ikke du er en tøsedreng ;-) Så længe man giver den 110 % gas - skal der også sættes tid af til at "lave" overskud,

så de hårde perioder (mange kunder), bliver efterfulgt af perioder hvor man kan "læne sig tilbage" og se på hvad man kunne

have gjort bedre, netop som du har gjort.

/Rasmus

Fra Kolding
Tilmeldt 20. Dec 10
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de fine ord Rasmus:)

Mvh.

Morten Jensen

Fra Holmegaard
Tilmeldt 9. Dec 12
Indlæg ialt: 65
Fra  One-stroke Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt gået. Det er sjældent at det er en dans på roser når man starter sit egen op. Mange gange bliver man nød til at kæmpe selv når det ser mest sort ud.

At du stille og rolig kommer tilbage i kampen er jo kun godt..

Thumbs up :)

One Stroke er en ny maleteknik som både er spændende og udfordrende.

Fra Kolding
Tilmeldt 20. Dec 10
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak :), håber det kan give et billede af hvilke udfordringer der er ved at starte virksomhed, og måske er der nogen der kan undgå at begå de samme fejl som mig :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)