Hej, Jeg er på vej ud og har (desværre) en standard kundeklausul (efter 1999) i min kontrakt. Jeg har sagt op, men har ikke fået en liste over kunder endnu. Selvom jeg har været ansat i Danmark, er jeg en del af en international koncern, med aktiviteter i mange lande. Jeg bliver nu ansat i et firma i UK, og vi kommer (forhåbentlig) til at have aktiviteter med nogle af de samme kunder. Spørgsmål: Side spørgsmål: pft |
Det kræver man ser den konkrete kundeklausul. I dag godkendes de slet ikke hvis ikke der er specificeret hvad område den dækker. Undlader man at skrive område vil den ofte falde helt bort hvis den tages op i retten. Der skal stå f.eks. at du har kundeklausul overfor
Kunder inden for forretningsområde xxxx og yyyyy (hvilke varer/yderlser)
Kunder inden for det geografiske område xxx og yyy (jo større område jo større krav til kompensation)
Løbetid xxxxx til xxxxx
Kompensation (fandtes ikke i 1999 som krav som jeg husker det, men jeg er usikker på året)
Endeligt er der idag krav om, at konkurrence klausuler i særdeleshed, men også kundeklausuler i det omfang de kan virke som konkurrenceklausuler bliver betalt under klausul perioden, med som udgangspunkt ½ løn i den periode den skal overholdes (ofte 1 - max 2 år generelt). dette krav føres ofte af retten over på gamle klausuler. Retten er som udgangspunkt skeptiske for klausuler der kan ramme folk på deres levebrød, uden at kompensere dem for det helt enkelt. Jeg kender mange MEGET rutinerede virksomhedsledere der siger, konkurrence klausuler er intet værd hvis først den bestrides og ender i retten - og vi ikke betaler for den. Nok lidt hårdt men ikke helt galt heller.
Dine direkte spørgsmål synes jeg du skal gå til en advokat med - nemmest hvis du er medlem af en fagforening, ex danske sælgere eller ledernes hovedorgansiation, som i forbindelse med kontrakter kan rådgive juridisk uden ekstra betaling
vh