Jeg har netop opstartet en enkeltmandsvirksomhed, og har oprettet en bankkonto til firmaet. Jeg har overført 22.500,- private midler til kontoen som opstartskapital, og mit spørgsmål er nu hvordan jeg bogfører dette i E-conomic.dk, så jeg ikke risikerer at betale skat af dette indskud når jeg engang når til årsopgørelsen.
Kunne godt tænke mig lidt specifikt mht. kontonumre i kontoplanen. Skal jeg gå ind under fanebladdet "bogførring og trykke "indbetalinger" under "kassekladder" i menuen til venstre? eller hvordan? .. Lige nu står der 0,00 kr. på bankkontoen ifølge programmet, men det stemmer jo ikke :D
Jeg kender ikke e-conomic - men da du ikke har fået andre svar så kan jeg sige, at du skal bogføre det
Debet bank (hvor pengene går ind går jeg ud fra) og kredit mellemregning - Begge to under status - læs evt om den i e-conomics her
http://www.e-conomic.dk/regnskabsprogram/ordbog/mellemregningskonto jeg tror den kan hedde konto 6140 (gør det i en demo) men det kan også være der er en konto for indskud - samme sted i status . jeg ville bruge mellem regning
Ved at den føres i status og ikke i driften, så påvirker den ikke dit resultat og du kommer derfor ikke til at skatte af det og kan tage dem ud uden skat igen
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak for jeres svar begge to. Dog er jeg fortsat i tvivl. Jeg har oprettet min bankkonto under "Bogføring --> "Opslag og kartoteker" --> "Betalinger" --> "Bankkonti" --> "Opret Bankkonto".
Nu skal jeg så lave overførslen i programmet. Jeg formoder at jeg skal gå ind under "Bogføring" --> "Kassekladder" --> "Indbetalinger" --> "opret Postering" ... OG her stopper mine gode idéer så. Jeg skal udfylde et debitornummer. Jeg forestiller mig her at jeg skulle kunne vælge bankkontoen og så bruge en mellemregning som modkonto. Endvidere skriver den Bilag 50001, hvilket jeg nok er mest fristet til at ændre til 00001, da det er mit første?? :)
Tusind tak for dit hurtige svar. Jeg kan ikke finde konto 6120 under min kontoplan, selvom jeg har valgt "Enkeltmandsvirksomhed uden løn" som standardopsætning. Men jeg vil selv oprette den så "Årets indskud, kontant". Nøgletalskoden formoder jeg er "Privat indskudt/hævet". Typen er "balance" og momskoden "U25". Som modkonto vælger jeg med det samme Konto 6135 "mellemregning", eller skal jeg blot undlade at skrive noget som modkonto ved oprettelsen? Efterfølgende kan jeg så oprette en postering direkte til konto 6120 fra konto 6135?
Tror det kan lykkedes nu, hvis ikke jeg tager fejl i noget af ovenstående :) Glæder mig til at komme i gang, men vil gerne være 100% sikker på den første postering :)
Jeg har læst virksomhedsøkonomi, men det er mange år siden, så ja, jeg er meget rusten. Men det værste er dog lige at lære programmet at kende tror jeg og ikke mindst få sat det op, klar til brug. Det er helt og holdent mig eget valg med den private overførsel til min såkaldte "erhvervskonto" i banken. (en erhvervskonto uden nogen form for gebyrer).
Kontaktede E-conomic tidligere vedr. samme emne, men blev ikke rigtig hjulpet men fik en henvisning om at kontakte en revisor til sådanne spørgsmål, desværre..
Derfor søger jeg hjælp her, da jeg synes det er meget at skulle kontakte en revisor til en enkelt postering.
Umiddelbart har jeg styr på de efterfølgende faktureringer og kan trække på en bekendts erfaring med det.
jeg tror på den med at ringe til e-conomics support men i alle fald lyder det bestemt ikke rigtigt med momskode 25 som er 25% på udgående salg, for der jo ikke oms på dit indskud
Jeg går stadigt ud fra, at du har banken som modtager af pengene - og hvis det er tilfældet så er debet bank jo den ene side, og kredit 6135 - privat indskud/hævet eller årets indskud kan den hedde - som må befinde sig samme sted i kontoplanen som mellemregning - nemlig et sted mellem 6120 og 6140 som er den gruppe mig bekendt i e-conomic der samlet bliver til egenkapital omkring 6199
Men ingen moms - og jeg har lidt svært ved at tro kontoen ikke findes som standard. Hvis du går i INDSTILLINGER som faneblad og KONTOPLAN i venstre panel og så vælger VIS ALLE ude i den lille dropbox til højre - så kan du se hele kontoplanen, og der vil jeg bestemt tro du kan finde en konto der hedder private indskud eller årets indskud f.eks. som en konto uden moms
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hej Cookie. Tak for dit svar, jeg bliver hele tiden klogere :) Så det sætter jeg stor pris på.
Dog fremgår konto 6120 ikke som standard når jeg har valgt "enkeltmandsvirksomhed uden løn" under standardopsætning :S
Jeg forsøger at lave overførslen i morgen i programmet, så skal jeg nok melde tilbage om det lykkes mig. Men jeg mener dog også at E-conomic burde kunne svare på hvilken momskode der skal bruges :) Så det vil jeg prøve.