Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt ekstra uden bøvl

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jan 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er håndværker, fuldtids ansat,og vil gerne tjene lidt ekstra i min fritid hos private/andre mestre.

Beløbet bliver ikke større end 25-30,000 pr. år.

Spørgsmålet er, hvad for noget papirarbejde skal være på plads mellem mig og en privat kunde? Skal jeg bare skrive en faktura og skrive beløbet ind som B indkomst på min selvangivelse?

Jeg vil gøre det så nemt som muligt for en mester at give mig nogle timer en gang imellem, uden at han skal ansætte mig og lave en masse papirarbejde for nogle få timers arbejde. Hvad skal jeg/han gøre i dette tilfælde? 

Håber der er nogen der kan hjælpe. På forhånd tak.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 18:27

Det  letteste er vel at arbejde på freelancebasis  som lønmodtager - så  sender du dem bare  en lønopgøreslse i stedet for en faktura - og opgiver  det som B-indkomst

Tilmeldt 29. Jan 12
Skrevet kl. 14:35

Hej Majbritt

Tusind tak for svaret!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:41

og den anden mester skal så også opgive det som am pligtig b indkomst (gruppe 05). Er det så i virkeligheden ofte den helt samme mester du udfører det ekstra arbejde for, så skal du faktisk være lønmodtager hos ham for nu at komplicere det, man kan sagtens ha flere helt almindelige jobs, og det vil så være A-indkomst og via bikort så dit fradrag ikke påvirkes.

Bruger den mester f.eks. danløn, er det nøjagtigt lige så nemt og uomstændigt som freelance og honorar. På den måde kommer du heller ikke i problem med moms hvis du kommer over 50.000 kr på 12 løbende måneder.

Du skal lige være sikker på, at din mester der hvor du er fastansat, ikke bliver sur, hvis han ser det du gør som konkurrence med det du laver for ham, for så har du en konflikt

vh

Tilmeldt 29. Jan 12
Skrevet kl. 19:52

Tak for svaret John. (!!)

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 12:15

Nu er det muligt, jeg tager fejl - men så vidt jeg ved, må man gerne tjene mere end 50.000 kroner om året som freelance lønmodtager, uden man skal momsregistreres.

Nu ved jeg godt, det er en anden brache, der er tale om her, men journalistforbundet råder deres medlemmer til at forblive freelance-lønmodtagere indtil de runder en indtjening på godt en halv mil om året - først da, mener forbundet, det kan betale sig at blive et firma.

Til gengæld skal man så være super opmærksom på altid at lave lønopgørelser og IKKE fakturaer, man må ikke have et logo eller et firmanavn, og laver man en hjemmeside, skal man bruge sit eget navn som domænenavn osv osv.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 12:22

Majbritt Jacobsen:
men journalistforbundet råder deres medlemmer til at forblive freelance-lønmodtagere

Der er meget specielle regler for (tekst)forfattere, så det kan nok ikke sammenlignes med en håndværker, hvis ydelser er momspligtige.  Jeg ville i trådstarterens sted ikke nærme mig en omsætning på 50.000 eller derover uden at momsregistrere mig.

Og som Cookie skriver, ville jeg bestemt også cleare med den nuværende arbejdsgiver, før jeg startede.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)