En idé har jo som sådan ingen værdi for andre end dig selv - medmindre du altså har opfundet noget, du har taget patent på.
Udførelsen betyder alt - så hvis din idé virkelig er god, så sæt i gang :)
Det er også lidt svært at sælge et produkt uden at fortælle, hvad det er......og har du først fortalt det, så er produktet jo ikke længere unikt.......men det er det nu næppe i forvejen.
Alle mennesker får idéer hele tiden - så at man får en idé, som ingen andre har tænkt på, er ikke sandsynligt. Det er til gengæld ret sandsynligt, at man kan få en idé, som man kan realisere, før andre kommer ud af starthullerne ;)
Den idé jeg har er allerede i brug, men det er på et minimalt plan. Jeg vil nå at have en stor bid af kagen, inden at alt for mange kommer ud med det samme.
Lad os nu sige, at jeg vil sætte min idé ud i verden. jeg har nu brug for nogen som vil investere i dette, hvordan sørger jeg så for, at DE ikke tager min idé. Selvom de siger til mig, at den ikke er god.
Jeg ville bare se at komme i gang med projektet og så evt. starte lidt småt op. Det er langt lettere at finde eventuelle investorer senere hen, når idéen oprigtigt har vist sit potentiale.
Er enig med Alexander - du kan reelt IKKE sikre dig imod, at din idé bliver stjålet - hverken nu eller, når du er gået i gang med at føre den ud i livet.
Det er derfor, jeg tror, du er bedst tjent med at flytte fokus væk fra idéen og hen på udførelsen. Det er hvordan du gør idéen til virkelighed, der udgør en værdi - ikke selve idéen.
Og som Alexander siger - start i det små og prøv eventuelt at finde investorer senere hen, når projektet er lettere at vurdere for udenforstående. Til den tid bliver det så også din udførelse af projektet investorerne sætter penge i - og ikke selve idéen.
For hvordan vil du holde en idé hemmelig, når dit projekt er realiseret?
dog er det er svært at starte i det små, da jeg skal bruge en professionel hjemmeside. Som vil koste omkring de 50.000 kr. og allerede fra dag ét skal jeg bruge minimum 1 ansat.
Hvordan vil du sikre dig i mod at "din" ide bliver stjålet, når du siger at den allerede er i brug? Og hvordan pokker vil du sælge den, hvis den allerede er i brug? ingen og det er virkelig INGEN der vil købe "din" ide når den allerede er på markedet og dermed ikke nyskabende! Hvis dit startbudget er på 50.000 kr., så burde det da være muligt at få venner eller familie til at skyde penge i projektet. Hvis det ikke er muligt, så lav en forretningsplan og tag den med i banken.
Omkring en ansat, så kan du formentlig finde en ven som vil arbejde gratis mod ejerandel. Det er selvfølgelig ikke optimalt at ansætte venner, men man bør se sådan på det at de fleste firmaer starter med en gruppe af 2-4 stykker og de er nærmest altid venner eller rigtig gode bekendte!
Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.
Enten må du en tur i banken eller besøge din rige onkel
Ellers er du nødt til at lave en forretningsplan og forsøge at finde investorer allerede nu - med risiko for, at nogen snupper din idé for næsen af dig . Du kan prøve at skrive dig ud af det med forskellige klausuler osv. men reelt vil der altid være en risiko.
Min idé er allerede i brug, få kender til den viser en spørgeundersøgelse jeg har fortaget.
Skal min forretningsplan være helt ned til mindste detalje, for at have en chance i banken? Jeg har kun en Gymnasie uddannelse indtil videre og tjener derfor ingen penge på et fast job. Vil banken tage højde til dette?