Goddag Amino Mit navn er Martin, og jeg har gennem en længere periode ville starte mit eget firma. Så jeg har det sidste halve år klargjordt det hele. Så nu har jeg læst om det, og bestilt mapper til regnskab og lignende hjem. Jeg er 14 og fylder om om 2 måneder, og jeg har snakket med mine forældres revisor og hun siger jag skal være 15 for at blve momsregistreret. Og jeg har skaffet et par kunder, som lyder meget interreseret. Det jeg vil sælge og tilbyde er service indenfor it. Jeg har siden jeg var 10 bygget computere, og er det sidste år begyndt at interresere mig i webdesign og kodning. Så jeg vil tilbyde bygning, og raperation af computere. Og bygning af hjemmesider. Derudover vil jeg trykke kuverter og lignende. Da jeg lige har købt en dyr business printer til 2299Kr en fin lexmark. Så der har jeg mulighed for at printe meget. Jeg har mulighed for at leje et billigt kontor hvor der er plads til 8 personer, og med et lille lager rum. Så det hele er planlagt men ville øre hvad syntes i om ideen? Jeg regner med en indkomst på omkring 50-60k kr om året, da jeg har nogle kunder som jeg har forhørt mig hvad de vil give for de forskellige produkter. Da jeg er forholdvis ung, men moden af min alder kigger jeg på de forskellige priser på nettet og kan lave dem billigere. Jeg har fundet på navn, og domæne er opkøbt så det ikke bliver taget. Her når jeg fylder 15 og vil momsregistreres kan jeg så bare starte af sælge, og hvordan er det at have sit eget firma. (Jeg kan få hjælp om erfaring og regnskab af mine forældre også, da min far er chef. Og min mor står for regnskabet) Og hvad skal jeg bruge for at give løn, og hvad skal jeg bruge for at starte helt? Med Venlig Hilsen Martin Fjord Tarbensen |
Først og fremmest skal du søge tilladelse til at stifte selskab før du er 18 via statsamtet, og dine forældre skal påtage sig dit ansvar til du er 18
Derudover driver du helt som alle andre og det kan du høre revisoren og dine forældre om, der er jo mange ting, men du lyder til at kunne få god hjælp
Du hæver ikke egentlig løn, men får overskud som er det du efter at ha betalt skat af det, kan bruge af meget simpelt forklaret
Vh