Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krav til et samtykke ved tilmelding til nyhedsbrev

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål omkring krav til samtykke ved tilmelding til nyhedsbrev. I forbindelse med en hjemmeside for en større organisation skal der være mulighed for at kunne tilmelde sig deres nyhedsbrev. Dette er lavet ved at man kan indtaste navn og e-mail - på siden er der også en forudfyldt readonly checkbox hvor der står, ja tak jeg vil gerne modtage nyhedsbrev fra XX organisation.

Mit spørgsmål er så om dette er fint nok i forhold markedsføringsloven eller skal forbrugeren aktivt bekræfte at man ønsker nyhedsbrevet ved f.eks. at afkrydse en checkbox? Jeg vil mene at det burde være fint som det er nu, da det er det eneste man kan tilmelde sig på denne side og den aktive bekræftelse/handling sker ved at forbrugeren indtaster navn og e-mail og trykker tilmeld - men hva siger i?

/Martin Askhøj
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Martin,

Som udgangspunkt siger loven (markedsføringsloven $6a) at man skal give hvad der hedder et "aktivt sammentykke". Dette tolker forbrugerombudsmanden (www.fs.dk) som at man skal gøre noget aktivt for at sige ja, tak til nyhedsbrevet.

De (fs.dk) mener derfor ikke at det er tilladt at forudfylde afkrydsningsfelter i formularer der også tjener andre formål. F.eks hvis man sender en ordre, udfylder medlemsinformation eller lignende. Hvis formularen derimod udelukkende handler om at tilmelde sig nyhedsbrevet så ser jeg intet problem i at boksen er afkrydset fra starten.

Er tilfældet det sidst nævnte så synes jeg dog fra et brugerflade-hensyn at det virker fjollet helt at have afkrydsningfeltet, da der ikke er forskel på samtykket fordi de har krydset af. De giver samtykket og kun samtykke til at modtage nyhedsbrevet når de trykker på send/tilmeld knappen.

Det du dog bør være opmærksom på er at det nok er en god ide at benytte dobbelt bekræftelse (dobbelt opt-in). Det betyder at når brugeren er tilmeldt så sendes der en e-mail med et link til adressen og først når brugeren aktivt klikker på linket er adressen tilmeldt.

Årsagen til at man generelt anbefaler at bruge dobbelt bekræftelse er for at sikre at den tilmeldte adresse tilhører den samme person som har givet samtykket. På den måde undgår man at forskellige uvenner render rundt og tilmelder hinanden til sine postlister, hvilket er vigtigt da det er afsenderen af e-mailen, der i sidste ende har bevisbyrden for at modtageren af e-mailen også er den person der har givet samtykket.

Hvis du er i tvivl omkring noget helt specifikt på den front kan jeg anbefale dig at kontakte forbrugerombudsmanden (www.fs.dk) og få en forhåndsudtalelse.

Hvis du selv vil læse lidt mere op på hvad man må og bør, så kan jeg anbefale følgende to link:

http://www.ebrev.info/biblioteket/emailretningslinjer/

http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/spam/reglerne/

Held og lykke med projektet
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)