Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lavpraktisk spørgsmål

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle i kloge Aminoer

Så er jeg på banen igen med et par lavpraktiske spørgsmål.

Jeg er ved at bogføre de sidste bilag for 2012 og skal til at lave mit firmas første årsregnskab.

1. Når jeg afstemmer de enkelte kontis, overføre jeg totalbeløbet til resultatopgørelsen. Skal jeg derefter nulstille kontoen så jeg går ind i 2013 med en "nulstilling" på udgiftskontiene, eller kan jeg bare køre videre. Jeg havde tænkt mig at kreditere den enkelte udgiftskonto og debitere "resultatopgørelsen".

2 Hvordan afstemmes banken? Jeg går ud fra, at den bare "køre videre" med saldoen?

3. Det sidste spørgsmål angår "mellemregningskontoen". Hvordan opgøres den? Jeg mener den skal overføres til balancen, men hvor?

Håber ikke, at spørgsmålene er alt for dumme:-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:32

Er det noget med at du fører alt manuelt - for hvis det er et bogføringsprogram så vil det jo bare skulle ha afsluttet året, og nyt oprettet - 

I det nye år skal alle driftskonti jo være i 0 og resultatet fra 2012 bliver så overført sammen med alle ultimo tal i status fra 2012 til det nye år. Resultatet overføres i status til egenkapitalen primo 2013.

Banken og alt andet er jo status - og ja det overføres som nævnt  sammen med alle status poster til 2013 - og afstemmes gøres den jo ved at den stemmer med udtog fra banken. Det du skylder banken eller har i banken den 31/12 om aftenen - i status 2012 er jo præcis det du har den 1/1-2013 i status.

Mellemregningskontoen skal da meget gerne altid være i status under egenkapitalen og bestå af de beløb du har "lånt selskabet" eller hævet i selskabet og den overføres jo til næste år helt som alle andre statuskonti. Dine mellemregninger med selskabet må jo netop ikke påvirke dit resultat og er derfor ikke i driften.

Min fornemmelse er, at du med fordel kunne få en økonomimand til at se det hele igennem så du ikke roder noget sammen. det behøves ikke være dyrt hvis ellers alt stemmer, men en forkert sammenblanding af status og drift er IKKE godtBig Smile Du kan søge en økonomimand til en gennemgang, og evt regnskabsopstilling på Agera.dk. Det kunne også nemt tænkes der var penge at spare i fradrag og andet du måske ikke er opmærksom på

Overvej også et bogføringsprogram - ex gratis http://www.winfinans.dk/produkter/winfinans-small-business/download op til 1500 posteringer per år

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 01:09

Hej John

Mange tak for dit svar. Jeg benytter et bogføringsprogram der hedder "Kassekladde", og det fungerer fint.

Jeg har dog et enkelt problem med bogføringen på min mellemregning.

Eksempel:

Jeg har kørsel for firmaet i 2012 (i privat bil for) for kr. 40.000,- Dette ønsker jeg at bogføre således: Debitere transportomkostninger og kreditere mellemregningen. Er det ikke rigtig? Jeg kan dog ikke bogøre det på denne måde i systemet, da jeg skal vælge bank, kasse eller giro som den ene konti. Burde jeg ikke kunne oprette en mellemregningskonti, så jeg bogfører efter ovennævnte? Eller er jeg bare helt væk:-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:20

jo uden at jeg kan gennemskue om der er fradrag for alle de 40 så er det korrekt - Du skal kunne vælge mellemregning i systemet i stedet for bank - og må ellers køre to bogføringslinjer - men jeg kende ikke kasseklade - Når du så evt hæver beløbet så er det debet mellemregning og kredit bank

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)