Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søgning på websites

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

jeg vil lige spørge, om det er specielt besværligt at sætte en slags søgemaskine ind på et website, og er der nogle website-portaler der er særligt velegnede til dette?

Og hvis der skal adsense på siden, kan man så sørge for at det er forskellige annoncer, som dukker frem når der bliver søgt, dvs. de passer til søgeordet.

Og tilbage til søgefunktionen: kan jeg selv indsætte de resultater som skal komme frem af søgningen?

Håber ikke det var for rodet, ellers må I lige skrive...

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen

Jakob

Tilmeldt 13. Apr 06
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 01:43
Hvis du vil forsøge dig med adsense, så har du muligheden for at indsætte et google søgefelt på dine sider. Hvis du vil søge på dit eget site, så skal du bruge en server-side løsning, som du selv skriver.

:-)

Fra Fredericia
Tilmeldt 29. Jul 07
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 09:47
Jeg er ny her og er lige blevet færdi med Martins glimrende bog "Iværksætter til jeg dør" Derfor er jeg her. og hvorfor skriver jeg det. Fordi jeg ikke ved om det jeg gør nu er konkurenceforvridne eller på anden måde kan støde andre med samme virke som jeg.

Men vil da gerne tilbyde min hjælp med den søgefunktion du efterspørger. for alt afhængig af hvordan din side er lavet, skulle det være en smalg sag at lave det selv istedet for at have en egentlig søgemaskine på din side.

Men det forudsætter også at jeg har forstået dit indlæg korekt, kan du evt beskrive det lidt nærmere hvad du ønsker evt. med en "case" det er lidt lettere for i hvertfald undertegnet at forstå

Hvis jeg på nogen måde har trådt nogen over "tærne" ved at tilbyde min hjælp undskylder jeg på forhånd og håber på at nogen vil fortælle mig dette.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:31
Hvis du vil have en ordentlig søgefunktion på dit website skal du vælge en af de færdige løsninger der findes på markedet. Der er brugt titusindvis af udviklingstimer på disse løsninger, så at lave noget selv vil på ingen måde give dig en løsning der er bare i nærheden af den kvallitet du kan købe i færdige søgesystemer.

Det danske firma Ankiro har en virkelig god løsning, som jeg kan anbefale. Prøv at tage fat i dem og hør nærmere ...
Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 13:15
Hej!

Tak for svarene!

Jeg kigger nærmere på Ankiro...

Mvh

Jakob

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 13:25
Er det ikke også Ankiro der leverer søgefunktionen her på Amino? I så fald synes jeg ikke det har været særlig imponerende, den har ofte været nede og er meget ustabil, samtidig synes jeg det er svært at finde noget relevant med den.

Om det skyldes dårlig opsætning, den forkerte løsning til sitet eller om deres løsning bare ikke er god nok til et større forum som amino tør jeg ikke sige.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:52
Jo, det er Ankiros søgning der kører her, og jeg bruger den også selv på nogle sites. Iøvrigt var jeg med til at udvikle selve grundideen til det produkt, da jeg får år tilbage arbejdede for Ankiro - så jeg kender det ret godt :)

Du er virkelig mange detaljerede muligheder for opsætning og optimering af søgemaskinen, men de skal naturligvis udnyttes for at have gavn af dem. Men ingen site-søgemaskine er perfekt "out-of-the-box" - de skal alle tilpasses. Spørgsmålet er mere om det så faktisk ER muligt at lave den tilpasning i det system man vælger, og ikke mindst hvor let eller besværligt det så er. Og det er her jeg bl.a. synes Ankiro kommer stærkt ud - for du KAN justere stort set alt det som er vigtigt for at lave hamrende gode site-search resultater, og det heller ikke så forbandet svært. Men lidt tid tager det naturligvis, og hvis man ikke lige har den tid, ja så får man ikke den optimale søgning ...

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 14:06
Tak for forklaringen Mikkel, så du mener sagtens at ankiro kan fungere optimalt på sites som amino der har en masse tråde ofte om samme emne, og derfor kan være svært at sortere ordenligt i?
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:27
Ja, Martin - det vil jeg mene. Men der er naturligvis altid nogle valg der skal laves, når der, som du rigtigt nok siger, er mange sider med emner der er næsten ens. De prioriteringer må man lave i den måde man justerer systemet på.

En af de ting der kunne være en stor hjælp var, at bruge nogle redaktionelle resurser på at lave "ordbindinger" i Ankiro-søgemaskinen.

Måden man gør det på er ved først at se i søgeloggen - se hvad der er mange der søger på. Man kan så tage de ord, og "binde" dem til bestemte sider på Amino. Det kunne f.eks. være at mange søgte på SEO - og at der var var en virkelig god tråd, som man kunne anbefale som en god start. Ordbindingen sørger for, at bestemte sider vises i toppen af søgeresultaterne på bestemte søgninger.

En anden ting man kan bruge søgeloggen til er, at se hvor mange søgeresultater der er, på de som folk søger på. Hvis der er mange der søger på et ord som der næsten ingen, eller ingen, resultater er på, kan man gå ind og justere på det, så der kommer noget, og så ingen går forgæves.

Det er også muligt at udvide synonymordbogen i systemet. Det kan være en fordel på "fagnørdede" sites som Ankiro - eller mit eget for den sags skyld.

Og så er der hele den grundlæggende filtrering. Der kan laves filtreringer i koden så kun bestemte dele af siderne indekseres. Det ville nok være en fordel her. Og derudover kan der opsættes forskellige URL-filtre, så man sikre, at kun se sider man gerne vil have med - og ingen dubletter, kommer med.
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 14:50
Mange tak Mikkel, ingen tvivl om at Ankiros system er et kraftfuldt værktøj, og hva jeg lige kan forstå på dig er der uanede muligheder for konstant at optimere på systemet løbende når man kan registere hvad ens kunder/brugere søger efter.

Så tak for forklaringen, det opklarede jo en del.
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)