Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der plads til endnu et CMS system?

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Thomas.

Jeg kan fortælle dig min historie..

I 2006 gik jeg på Tietgen Business College, hvor jeg tog en Datamatiker-uddannelse. Som afgangsprojekt valgte jeg at skrive et objekt-orienteret CMS. På daværende tidspunkt var kodekvaliteten af de populære CMS-systemer deciderede horrible. Jeg ville gøre det bedre. Det gik rigtig godt, og projektet fik top-karakterer, og jeg kom i øvrigt ud af uddannelse med den højeste karakter på årgangen.

I 2009 fik jeg så endelig lanceret systemet. Det lignede lort fordi jeg ikke var grafisk anlagt, men alligevel lykkedes det mig at få dækket lanceringen i Alt om Data med en 2 siders anmeldelse. Det fik 4 ud af 5 stjerner.
Ca. et halvt år efter mistede jeg dog stille og roligt interessen, fordi konkurrencen fra fx Wordpress og Joomla simpelthen var for hård. Selv om mit system på flere punkter var indlysende bedre, var det en kamp at overbevise hver enkelt om at give mit system en chance. Og altså ikke fordi de andre systemer var bedre rent udviklingsmæssigt. De havde bare mere funktionalitet, flere brugere, flere design-skabeloner og bedre support-muligheder. Som ene mand er det meget svært at hamle op med.

Jeg havde både en gratis udgave og en betalingsudgave. Jeg gætter på at jeg har tjent ca. en tusse på betalingsudgaven, så min timeløn er vel i omegnen af 35 ører.

I slutningen af 2011 vendte lysten tilbage. Jeg besluttede at jeg ikke længere ville lave det for at blive "rig", men fordi det var hyggeligt og sjovt. Så ligesom nogle vælger at samle på frimærker, valgte jeg at arbejde videre med mit CMS på hobby niveau.

I september 2012 kunne jeg endelig lancere den nye version. Væsentligt flere funktioner, ekstremt meget pænere end tidligere, og meget hurtigere og mere sikkert. Jeg opdagede at den visuelle præsentation af systemet var helt afgørende. Pludselig begyndte folk at fatte interesse for systemet. I dag findes der hundredevis af hjemmesider baseret på mit system, og systemets hjemmeside har 5-600 besøgende månedligt. Det kan stadig ikke hamle op med Wordpress eller Joomla hvad angår popularitet, men kvaliteten af den tekniske implementering er milevidt foran.

Da jeg startede var det for at tjene penge. Det var først da jeg opgav dén ide, at jeg for alvor begyndte at brænde for det. For et par måneder siden fik jeg min første opgave fra en virksomhed, der ønskede en ny hjemmeside. Fordi mit system var så ekstremt nemt at tilpasse, kunne jeg lave en måneds arbejde på blot en uge, og med en tilhørende løn på 15.000 kroner. Det er selvfølgelig meget rart, men trods alt småpenge sammenlignet med mit almindelige job.

Så det jeg vil sige er, at du roligt kan forvente at det bliver hårdt, og at det bliver svært at tjene gode penge. Som det bliver foreslået skal du nok finde en niche, som eksempelvis hjemmesider til psykologer, tandlæger eller lignende. Det er forholdsvis svært at slå igennem med generelle systemer.
Du overvejer også en hostede løsning. Personligt ville jeg aldrig bruge en sådan, hvis ikke jeg havde mulighed for at downloade/eksportere hjemmesiden. Der er simpelthen for mange små virksomheder der pludselig lukker. Så overvej i hvert fald hvordan du vil sikre dine kunder.

Hvis du er nysgerrig, finder du mere information om mit system her: Sitemagic CMS.

Jeg afholder et gratis kursus i udvikling til Sitemagic CMS i Odense d. 13. Juli, hvor du er meget velkommen (det gælder naturligvis alle herinde). Hvem ved, det kunne jo tænkes at du fandt ud af, at du hellere vil bygge videre på noget eksisterende, og at Sitemagic CMS kunne blive grundlaget for din forretning. Det kan også være at kurset kan inspirere dig på anden vis ift. udvikling af dit eget system.

Uanset hvad, ønsker jeg dig held og lykke med projektet :-)

Venligst
Jimmy 

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)