Hvis jeg sælger en håndlavet guldring til en amerikaner, så har de vel 14 dages fortrydelsesret ifølge købeloven selvom de bor i USA, ikke? Men hvis nu ringen er lavet i en bestemt størrelse, som kunden har bedt om, har de så stadig fortrydelsesret? Hvordan er det med garanti i forhold til smykkekunst i de to ovennævnte eksempler? På forhånd tak Mette |
Hej Mette
Du skal for det første være opmærksom på følgende
Du må ikke forveksle den lovpligtige reklamationsret, med en garanti.
En reklamationsret er retten til at klage over fejl og eller mangler ved varen, som var tilstede på leveringstidspunktet i op til 2 år efter købstidpunktet. Der er en formodsningsregel, der siger, at hvis kunden reklamere overfejl en fejl eller mangel ved varen indenfor de første 6 måneder efter købstidpunktet, så er det sælgers bevisbyrde, at påvise at fejlen IKKE var tilstede på leveringstidspunktet. Efter de 6 måneder, er det kunden der har bevisbyrden.
En garanti skal gå udover den lovpligtige reklamationsret. Dens skal stille kunden bedre end reklamationsretten, foreksempel udvides formodningsreglen til 1 år - eller reklamationsrettens udvides med et ektra år, til 3 år. Hvis du giver 2 års garanti, i stedet for reklamationsret, så vil det faktisk være 2 års garanti, udover de lovpligtige 2 år, altså 4 års reklamationsret i alt - fordi garanti skal være noget ekstra. Så den forkel skal du lige have 100% styr på, da du bliver hængt op på, at ordet GARANTI er noget ekstra - og tilbyder du ikke ekstra udover reklamationsretten, så taber du enhver sag på forhånd, uden stillingtagen til sagens faktisk forhold - det har jeg lært på den hårde måde.
Angående at den 14 dages fulde retturret kan fraviges, hvis produktet er specialdesignet, så er det en vurderingssag fra sag til sag. Udgangspunktet skal være, at du ikke kan sælge varen til anden side og at du ikke kan genbruge materialerne til et andet produkt. Så jeg vil sige, at hvis du som udgangspunkt altid designer specielle ringe, så får du svært ved at komme igennem med din holdning til at en ring er specieldesignet, og fortrydelsesretten derfor fraviges.
Men laver du KUN ringe på bestilling, eller har du bestilt et særligt materiale hjem til netop denne ring, eller indeholde den et motiv som er meget specielt, eller falder ringstørrelsen meget udenfor de gængse størrelse, så kan du specifikt lave en aftale på en enkelt ring eller to, hvor du gør kunden opmærksom på at brugen af netop dette specifikke materiale gør at kunden fraviger sin 14 dages fulde retturet. Det skal kunden så AKTIVT acceptere inden du påbegynder produktionen af ringen - så kan du fravige den 14 dagesreturret.
Jeg ved faktisk ikke, om det hjemmesidens land, der er afgørende for reglerne, eller om det er kundens bestillingsland - men jeg vil tro, at når du sælger fra Danmark, så er det danske regler, der gælder uanset om køber sidder i USA, Sverige eller Nigera - men jeg ved det ikke.
Reklamationsret, garanti og fravigelse af den 14 dages fuldes returret har jeg være i kamp med forbrugerstyrelsen om - du kan altid ringe til dem, og få deres juridsters vurdering af problemstillingen, men deres råd er ikke juridisk bindende, det er deres afgørelser i øvrigt heller ikke - men man risikerer at ende på Firmatjek, som er deres eneste sanktionsmulighed - men den er heller ikke rar.