Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortrydelsesret og garanti

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis jeg sælger en håndlavet guldring til en amerikaner, så har de vel 14 dages fortrydelsesret ifølge købeloven selvom de bor i USA, ikke?

 

Men hvis nu ringen er lavet i en bestemt størrelse, som kunden har bedt om, har de så stadig fortrydelsesret?

 

Hvordan er det med garanti i forhold til smykkekunst i de to ovennævnte eksempler?

 

På forhånd tak

 

Mette

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Mette

 

Du skal for det første være opmærksom på følgende

 

Du må ikke forveksle den lovpligtige reklamationsret, med en garanti.

 

En reklamationsret er retten til at klage over fejl og eller mangler ved varen, som var tilstede på leveringstidspunktet i op til 2 år efter købstidpunktet. Der er en formodsningsregel, der siger, at hvis kunden reklamere overfejl en fejl eller mangel ved varen indenfor de første 6 måneder efter købstidpunktet, så er det sælgers bevisbyrde, at påvise at fejlen IKKE var tilstede på leveringstidspunktet. Efter de 6 måneder, er det kunden der har bevisbyrden.

 

En garanti skal gå udover den lovpligtige reklamationsret. Dens skal stille kunden bedre end reklamationsretten, foreksempel udvides formodningsreglen til 1 år - eller reklamationsrettens udvides med et ektra år, til 3 år. Hvis du giver 2 års garanti, i stedet for reklamationsret, så vil det faktisk være 2 års garanti, udover de lovpligtige 2 år, altså 4 års reklamationsret i alt - fordi garanti skal være noget ekstra. Så den forkel skal du lige have 100% styr på, da du bliver hængt op på, at ordet GARANTI er noget ekstra - og tilbyder du ikke ekstra udover reklamationsretten, så taber du enhver sag på forhånd, uden stillingtagen til sagens faktisk forhold - det har jeg lært på den hårde måde.

 

Angående at den 14 dages fulde retturret kan fraviges, hvis produktet er specialdesignet, så er det en vurderingssag fra sag til sag. Udgangspunktet skal være, at du ikke kan sælge varen til anden side og at du ikke kan genbruge materialerne til et andet produkt. Så jeg vil sige, at hvis du som udgangspunkt altid designer specielle ringe, så får du svært ved at komme igennem med din holdning til at en ring er specieldesignet, og fortrydelsesretten derfor fraviges.

 

Men laver du KUN ringe på bestilling, eller har du bestilt et særligt materiale hjem til netop denne ring, eller indeholde den et motiv som er meget specielt, eller falder ringstørrelsen meget udenfor de gængse størrelse, så kan du specifikt lave en aftale på en enkelt ring eller to, hvor du gør kunden opmærksom på at brugen af netop dette specifikke materiale gør at kunden fraviger sin 14 dages fulde retturet. Det skal kunden så AKTIVT acceptere inden du påbegynder produktionen af ringen - så kan du fravige den 14 dagesreturret.

 

Jeg ved faktisk ikke, om det hjemmesidens land, der er afgørende for reglerne, eller om det er kundens bestillingsland - men jeg vil tro, at når du sælger fra Danmark, så er det danske regler, der gælder uanset om køber sidder i USA, Sverige eller Nigera - men jeg ved det ikke.

 

Reklamationsret, garanti og fravigelse af den 14 dages fuldes returret har jeg være i kamp med forbrugerstyrelsen om - du kan altid ringe til dem, og få deres juridsters vurdering af problemstillingen, men deres råd er ikke juridisk bindende, det er deres afgørelser i øvrigt heller ikke - men man risikerer at ende på Firmatjek, som er deres eneste sanktionsmulighed - men den er heller ikke rar.

 

 

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Wow, tak for det grundige svar - jeg skal i gang med at læse kan jeg godt se!

Tak for hjælpen :)

Mette
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12931
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :
   

Hej Mette & Nightfall

 

Der er et eller andet I har misforstået for købeloven giver ingen mulihed for 14 dages returret!

 

Ravn

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Ravn

 

Nej, det gør den ikke som udgangspunkt - men det gør bekendtgørelse om  (og så kan jeg ikke lige huske præcis hvad den hedder), som omhandler salgInternettet, hvor forbrugeren ikke har set den købte vare i virkeligheden først. Den gælder også for katalogsalg.

 

Så hvis varen er bestilt on-line er der 14 dages returret - kommer kunden ind i butikken og har set varen inden bestilling - så nej, ingen 14 dages returret.

 

 

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 07
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Ravn og Nightfall,

 

I har begge to ret.

 

Købeloven giver ikke anledning til returret. Det er der mange kunder i fysiske butikker, der fejlagtigt tror.

 

Fjernsalgsloven giver derimod 14 dages returret - i UÅBNET OG UBRUGT tilstand. Det vil sige, at man må åbne yderpakken, men bestemt ikke selve produktets emballage. Bryder man en evt forsegling, ja så er varen taget i brug.

 

Loven om fjernsalg tror jeg ydermere kun gælder kunder bosiddende i DK og for varer købt i danske firmaer (postordre eller internet).

 

Med venlig hilsen

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Flemming, man må gerne bryde emballagen og bruge produktet. Ønsker man at gøre brug af fortrydelsesretten, skal varen blot returneres i væsentlig samme stand og mængde.

 

Ved grænseoverskridende forbrugerkøb vil det efter min opfattelse typisk være reglerne i sælgers hjemland, der må anvendes, hvis ikke andet er aftalt. Såfremt min opfattelse er korrekt, kan fortrydelsesretten således påberåbes af både inden- og udenlandske købere.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)