Jeg mener hvis man kører 15000 km privat og 1000 i firma (voldsomt overdrevet men for at fremme forståelsen), og samtidigt køber en bil til 15000 i stedet for 50000, vil regnestykket jo give "gratis" privatbil og samtidigt et voldsomt ændret regnestykke
Her er regnestykket med dine data:
| Beregning af drift af privat gulpladebil |
| År 2013 |
| Bilens værdi ved årets start |
15.000,00 |
inkl. moms |
| Årets afskrivninger, 25% |
3.750,00 |
inkl. moms |
| Årets totale kørsel |
16.000,00 |
km |
| - Erhvervmæssig kørsel |
1.000,00 |
km |
| - Privat kørsel |
15.000,00 |
km |
| Årets forsikring |
6.000,00 |
kr. |
| Årets vægtafgift |
6.000,00 |
kr. |
| Årets service, værksted, mv. |
0,00 |
ekskl. moms |
| Årets brændstof |
11.428,57 |
ekskl. moms |
| Årets diverse (vask, mv.) |
1.000,00 |
ekskl. moms |
| Årets samlede drift |
24.428,57 |
kr. |
| Årets samlede bilomkostning |
28.178,57 |
kr. |
| Godtgørelse pr. km |
3,82 |
kr. |
| Årets samlede fradrag i firma |
3.820,00 |
kr. |
| Årets private underskud |
-24.358,57 |
kr. |
| Årets private omkostning pr. km |
-1,62 |
kr. |
Som du ser, så giver det en årlig privat omkostning på -24.358,57 kr. til at holde privat bil for (jeg har endda sat serviceomkostninger til 0 kr.), og det giver en privat omkostning på -1,62 kr. pr. km.
|