Hey igen.... Har selv prøvet det med opsøgende salg i mange år og mange "emner/kunder" har jo praktisk talt afvist dig på forhånd. Man er vel lidt konservativ. Jeg vil dog vove at påstå at det kommer meget an på personligeheden og hvorvidt der er kemi. Ligeledes vil jeg anbefale dig at springe dem over hvor du kan mærke i ikke klinger / hellere bruge den positive energi på kunder med potentiale. Altså - jeg tror ikke du skal gå efter salget "her og nu" men mere betragte dit første besøg som en høflighedsbesøg. Så hvis du hurtigst muligt kan gøre opmærksom på at du ikke vil sælge dem noget her og nu, så er de nok mere tilbøjelige til at snakke med dig i længere tid og på den måde kan du skabe en relation. Der vil være delte meninger omkring dette, for nogen vil mene du skal lukke salget, men hvis du sigter efter en langvarig personlig relation vil jeg mene du skal bide i det sure æble og lave lavt salg de første måneder men til gengæld skabe uvurderlige relationer, men det er et spørgsmål om din strategi. Håber du kan finde mening med dette ? |
Det er sjovt at der kan være så forskellige holdninger til det at sælge :-)
Jeg har - som nævnt - selv solgt smykker til branchen i Danmark, og i 99% af tilfældende skete salget ved første besøg! Hvis konceptet og "pakken" er interessant nok, kan det sagtens lade sig gøre, og det er dyrt og tidskrævende at foretage alt for mange høflighedsvisits.
Har tidligere tilbudt salgsstøtte, og det tilbud står stadig ved magt.
Good luck med projektet !