Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Inkassoloven hvor ligger den? og hvad gør jeg i denne sag?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Gedved
Tilmeldt 25. Mar 09
Indlæg ialt: 513
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Er der nogle mennesker herinde som kan bidrage med et link, som viser Inkasseloven i sit fulde.

Jeg har en kreditore som der er meget sur over jeg har solgt mit firma (ApS) og gælden over samt varelager/fordringer
er overgået til anden side og prøve nu at opkræve af mig personligt og kommer med økonomiske trusler samt hentydninger til personlige.
Så ville gerne kunne læse mere herom og påpeje overfor ham at han overskrider loven med disse truser.

Har i forvejen kontaktet politiet og lavet en sag, men dumt som det lyder vil de ikke reagere før manden står foran mig og truer mig eller
yder fysisk vold! det er et eller andet sted for dumt når man har en mulighed for at undgå dette ved at ringe og sige han allerede gør noget ulovligt i at true mig. Ville tage 5min for en politimand og kan måske forhindre at jeg skal konfronteres eller mine nærre skal med et ubehaligt møde med denne mand.

Den største ironi er at manden er direktør for et firma med mellem 20-50 ansatte og har ikke personligt noget i klemme.
Der er ikke tale om bedrageri af nogle art, blot af personlige grunde har jeg ikke haft mulighed for at drive mit firma videre.

I dag kom han med denne kommentar: "vi skal finde en løsning ellers bliver det grimt. Jeg kan komme forbi dig i morgen og vi kan afslutte dette? Hvor skal vi mødes?"
"Jeg har et kanon stort netværk og du vil nok opleve, at det bedste for dig er at vi finder en løsning på det skyldige beløb"
"Hvis ikke du er mere imødekommende så kører jeg videre med sagen og vil gå efter et udlæg i dit hus"
"det er sgu pisse skuffende, at du laver denne slags sager – men nu kommer det ud i omverden og du vil altid have mig på nakken."
"Hvis nogen pisser på dig og din familie – så reagere du! DET GØR JEG OGSÅ."

Han prøver i denne mail at få mig til at betale privat for en sag der har med et firma der er solgt at gøre.

Selvom jeg har sendt et resume hvor der står at firmaet er overdraget til ande vis, nægter han samtidig at tro på dette og siger at jeg lyver og at jeg selv er ejer bag dette firma og "bagmand" hvilket et fuldstændig uhørt!

Muligheden er selvfølgelig også at kaste trusler videre til ham eller møde op på hans firma, men som jeg ser det lever vi alle i 2013 i dagens Danmark og der skal man sku kunne drive en proffesionel forretning?

Har overvejet Advokat men føler ikke at jeg har overskud økonomisk at skulle til og betale for dette oveni et større tab på et firma.

Nogle som sidder med gode råd eller været ude for noget lignende?

Overvejer evt. at gå til medierne med dette da han også har lagt en truende besked på min svare og været truende i telefonen.
Manden er som sagt direktør for et større dansk firma så synes dette virker helt uhørt og vildt uproffesionelt!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:35

Tvivler lidt på at inkassoloven er så vigtig her, for den styrer mere hvordan advokater o.l. kan drive inkasso så vidt jeg ved. Jeg har, selv om du nok finder det underligt, også forståelse for, at politiet ikke vil gribe ind, med mindre der er en meget konkret fysisk trussel der kan påvises, og det er der ikke, som jeg læser det, i mandens sure mail. Du må overveje at optage hans telefonsamtaler. 

Det er fra ham en mistanke om, at ikke alt er gået rigtigt til ved salget af dit ApS og, at du bruger bagmænd og han vil gå efter dig økonomisk, og det får man ikke politiet ind i, de kan ikke vide hvad der er op og ned og begynde at rode sig ind i, om alt er gået rigtigt til ved dit salg af ApS, og de reagerer højst på en helt konkret fysisk trussel.

Jeg ville derfor ofre det som det koster at få en advokat ind over. Først og fremmest kan en advokat han måske kender navn på eller ved hvem er, måske overbevise ham om, at hele affæren hvor du har solgt dit ApS er gået helt lovligt til.

Havde I ikke revisor og eller advokat inde over da du afhændede virksomheden.

Har du gjort noget for at overbevise kreditor om, at det er en helt ren affære evt i form af dokumenter?

Hvad siger den nye ejer af dit gamle ApS? Han har vel overtaget gælden og skal betale den?Hvis han nu siger, at gælden kender han ikke noget til eller det har han ikke noget at gøre med, så bibringer han jo ikke meget til freden?

På med en advokat der beviser at er gået korrekt til i overtagelsen og tager en snak med din kreditor. Hans trusler om udlæg i huset kan du jo tage roligt når alt er gået korrekt til

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gedved
Tilmeldt 25. Mar 09
Skrevet kl. 00:41

Tak for svar.

Jeg har sendt ham et sammenskrevet resume fra erhvervssryrelsen hvor der står tydeligt hvem den nye ejer er af firmaet men han tror jo at jeg har fundet en bagmand til at købe firmaet.
Alt dette er foregået i dag hvor jeg selvfælgelig ikke har kunnet få kontakt til den nye ejer og vil ikke sende dokumenter i form af salgsaftale osv til ham, da dette kan være et brud på min tavshedspligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:50

du kan naturligvis ikke sende ham salgsaftaler - men den advokat eller revisor der var med ved overdragelsen bør kunne overbevise kreditor om at alt er OK - og det nemmeste er jo hvis den nye ejer ikke her fra starten løber fra sin forpligtelse, men tager den op med den iltre herre

Ellers stadigt - advokat på hvis det forsætter

vh

Fra Gedved
Tilmeldt 25. Mar 09
Skrevet kl. 00:58

Har aldrig haft behov for en advokat i den sammenhæng før.

Det er vel kiste dyrt? :(
Bare du ringer til en er dine lommer jo næsten tømt.
Men tror du har ret i at jeg må kontakte en lokal advokat.

Tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

gentager nok mig selv, men var der slet ikke en revisor eller andet inde over da du overdrog dit ApS med rub og stub til den nye - som du kan bruge til at kontakte den iltre herre?

Ellers kan du jo da lige se om ikke den nye ejer kan få ro ved at se at få betalt det han skylder - og om den iltre ved at ha kontakt med den nye ejer kan bringes til ro

I yderste princip kan man jo godt som ejer være personligt ansvarlig hvis en drift af et ApS har været uden styring, hvis ens ejenkapital har været borte og man bare er forsat med at skabe gæld man vidste man ikke kunne betale og måske ikke havde kapitalberedskab og styr på økonomien osv, og så måske overdrog til en anden på en eller anden helt forkert måde hvor gælden slet ikke fremgik eller andet, så jeg ville trække på dem der vel var med til at lave overdragelsen

Jeg siger slet ikke det er sådan det er, bare at det jo kan være sådan den lidt ophidsede kreditor føler, hvis ikke den nye ejer medvirker til at ville betale eller indgå aftale

vh

Fra Gedved
Tilmeldt 25. Mar 09
Skrevet kl. 01:26

Hej.

Søgte rådgivning inden overtagelsen fandt sted ved advokat, men der var desværre ingen til stæde da vi udarbejdede salgskontrakt, dette virkede ikke nødvendigt da vi var 100% enige om hvad der skulle ske.

Mit firma blev solgt da debitore ikke betalte deres regninger og hoved skyldner med 7 butikker valgte at lukke, kunne jeg ikke se nogle udvej.

Grundlag for at det er blevet købt er jo også at jeg ikke personligt har haft mulighed for at indrive gæld og afsætte varelager, uden at gå ned med stress :/

Problemet opstår jo heller ikke i at den nye ejer ikke vil betale eller indgå et forlig med en fordeling til kreditor, men de har ikke engang snakket sammen endnu.

Den såkaldt direktør handler meget forhastet og forventer at kunne skabe kontakt samme dag han får information om salget.
Har jo selvfølgelig solgt i god tro om at den nye ejer var mere kompatent til at omsætte og afvikle varelager samt fordringer end jeg var, alternativ var at ignorer det hele eller bruge yderligere 30.000kr. på en konkurs? og det kan jo ikke have nogle kreditors interesse :/

Og hvis man føler sig truet er det jo at lave en konkurs begærring også kommer der jo en korator på sagen. Man køre jo ikke personligt imod en tidligere ansvarlig.

Vi har allerde haft en anden kreditor som har mødt op privat, hvor jeg ikke var hjemme og var truende overfor min kone. han fik også en advarelse om brud på inkasseloven!

Men som sagt har jeg lavet denne handling for at stille kreditore bedst muligt, da jeg har været inkompatent til at skulle drive firmaet videre

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 03:12

Brian Mikkelsen:
Søgte rådgivning inden overtagelsen fandt sted ved advokat, men der var desværre ingen til stæde da vi udarbejdede salgskontrakt, dette virkede ikke nødvendigt da vi var 100% enige om hvad der skulle ske.

Brian Mikkelsen:
Vi har allerde haft en anden kreditor som har mødt op privat, hvor jeg ikke var hjemme og var truende overfor min kone. han fik også en advarelse om brud på inkasseloven!

Hej Brian

kedelig situation du er i, det er lidt svært at vide hvordan det hel hænger sammen, nu har vi jo kun har din udlægning.

Det er aldrig rart at føle sig truet, hverken verbalt eller på skrift - omend er det heller ikke rart at have penge til gode, hvis man ikke som kreditor kan følge sagen helt.

Jeg syntes at der mangler lidt aktiv handling fra ham der har overtaget dit firma samt købt gælden med - ham burde du måske cc på de næste mails du får fra kreditor og evt. svare dem begge to, således at alle kan følge sagen lidt samlede og se om det skaber perspektiv- men i hvert fald åbenhed for problemet.

Som jeg kan se du nævner kommer der flere og kræver dig penge på din bopæl, så det er ikke kun en - det kan jo for os udenforstående indikere der er noget rigtig rod bevist eller ubevist i det hele - og kreditorer i hvert fald ikke forstår sammenhænget, og har man penge til gode kan man nok ikke fortænke folk i at se alle chancer/fejl / muligheder for at rede sit (dog ikke trusler)

At du så skriver du ikke har brugt advokat, kan for andre godt virker som en ulden bemærkning speedet op af at de så ikke kan være sikre på at alt er gået ordentlig for sig - især når der er ubetalt kreditorer imellem, for mig set er det en yderst dum handling at have undværet den advokat hvis ikke det var for at skjule noget, at i laver aftaler indbyrdes hvor andre har store summer til gode, det er simpelthen ikke i orden -det virker som en dårlig kræmmerhandel, og hvordan skal de tro på at alt er ærligt når ingen advokat kan dokumenter det?- du kan ikke forvente at de har tillid til dig/dit firma for dine blå øjne skyld og som skylder dem penge når du undlader at køre den efter bogen!

Samtidig står du stadig på hjemmesiden som ejer, selv om der er skifte domæne og du skulle være ud af det og firma solgt - hvad skulle en med penge til gode så tænke- har du rent mel i posen, så se at blive fjernet på disse sider som ejer og skær dig helt væk alle steder - det sender et forkert signal- det skulle du have gjort promote!

Dit cvr nummer står på din hjemmeside- der er ikke er afmeldt og du har været aktiv med at sælge vare i december måned- jeg kan godt forstå man er lidt skeptisk hvis man har penge til gode???

Hvor længe du har skyldt penge til din kreditore kommer heller ikke frem?

Jeg ved godt jeg er lidt direkte og måske ikke svare som håbet - men i min verden lyder det ikke ret korrekt i ret meget på den måde som det er forgået på - jeg læser kun det du skriver, og dømmer ingen, det har jeg ikke belæg for - men jeg forsvare heller ingen når noget sejler - det her er skrevet ud fra mit syn ud fra de informationer du har givet og som jeg på den måde har opfattet det du har skrevet - så der ligger mere til bunds end jeg kan gi den korrekte holdning ud fra - så håber du også ser det som MIT svar og mine tanker, og intet andet

Jeg skal gerne revurdere mit syn hvis der kommer andre faktor som peger anderledes.

De bedste hilsner

Bo Schønemann

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:32

Jeg er jo ganske enig med dig Bo. At bare sælge et ApS under disse forhold, og jo indkassere penge må man gå ud fra, uden nogen juridisk hjælp, hvor det pågældende ApS KAN ha opbygget gæld, længe efter det burde ha iværksat rekonstruktion, konkurs, eller andet, uden som absolut minimum at ha fat i alle kreditorer day-one, fra gammel og ny ejers side, skal og må gøre kreditorerne bange, og nogle af dem vil reagere hårdere end andre.

Da der i mine øjne er en risiko for, at nogle af kreditorerne vil betvivle at den oprindelige ejer/dir af ApS'et har drevet det forsvarligt med kapitalberedskab, egenkapital, skyldsætning MÅSKE ud over "point of no return", så bør der knyttes en advokat på, også selv om det koster, ellers kan det ende dårligt. Alene det at kunne henvise kreditorer til en sådan, kan skabe lidt tiltro og ro.

Trådstarter skal også huske, at få alle aftaler omkring salget af selskabet helt rent, ændret anpartsbog/ejerbog osv, renset hjemmesiden (på den står der direkte ejet af dig stadigt, når man søger den via tidligere tråde hvis det er den korrekt - end med xxx-engros (her skjult med xxx) og forstå, at udskrift fra erhvervsstyrelsen intet siger om ejerforhold i et ApS, der ses  kun hvem der er direktør, DK har ikke ejerregister for ApS selskaber.

Trådstarter skal også se om der er skattemæssige konsekvenser (måske fradrag for tabt ApS kapital eller skat af gevinst ved salg, set i lyset af at det er noget han som sælger selv har fixet ved aftale med køber uden advokat/revisor)

Du skal ikke vente trådstarter - men få alt på plads med det samme

vh

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 14:03

Cookie:
Tvivler lidt på at inkassoloven er så vigtig her,

Inkassoloven er her, reglerne om god inkassoskik står i kapitel 4.  Det antages normalt at firmaer der selv inkræver deres tilgodehavener også skal følge god inkassoskik, selvom det ikke fremgår af loven

Det bør ikke koste mange basseøre at få en advokat til at skrive at skrive "på vegne af min klient, Brian Mikkelsen, skal jeg herved afvise Deres krav, det er ikke min klient der hæfter for kravet men derimod xxx ApS. Såfremt de ønsker at forfølge sagen yderliger over for min klient må jeg henvise Dem til at udtage stævning. Yderligere henvendelse til min klient vil blive betragtet som chikane.

Det er bedst at få en advokat til at gøre det, men kan du ikke få en advokat til det for det du har råd til, så kan jeg godt lokkes til at skrive det på et stykke pænt brevpapir fra mig, mod en flaske rødvin (men ikke den til 30 kr. fra aldi Cool)

Hvis du mener at hans henvendelser tager form af chikane, bør du anmelde det som chikane til politiet. Du skal indgive anmeldelsen skriftligt som brev, hvis du vil have en chance for at de tager den seriøst. (så skal de nemlig skrive at du kan klage til statsadvokaten hvis de afviser den)

Men som Cokie_skriver så kan der muligvis gøres et erstatningsansvar gældende mod dig, Hvis det kan bevises at du som selskabets ledelse har misligeholdt din ledelsespligt ved ikke at at vurdere om der var forsvarligt kapital beredskab til at forsøge at drive virksomheden videre, og i den forbindelse har foretaget skridt til at genskabe egenkapitalen. Denne ledelsespligt indtræser når selskabets kommer under halvdelen af den tegnede kapital, eller for aps'er stiftet med under 125.000 i kapital 62.500.  Der gives dog forholdsvis vide rammer for ledelsen til at forsøge at rede selskabet.  Dette er dog ikke aktuelt på nuværende tidspunkt idet selskabet ikke er under konkurs (sådan som jeg læser det)

Brian Mikkelsen:
Har jo selvfølgelig solgt i god tro om at den nye ejer var mere kompatent til at omsætte og afvikle varelager samt fordringer

Har du solgt dit selskab til en såkaldt selskabsbedemand, og dem findes der flere af, så kan jeg nu godt forstå at han er sur..........

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)