Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aflønning af medhjælper, freelance?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en lille enkelmandsvirksomhed.

Jeg klarer alle mine opgaver selv, men kunne måske godt have brug for en hjælper/ assistent indimellem på enkelte opgaver.

Hvad er så bedst at gøre?

Kan jeg hyre en person som freelance til den enkelte opgave? Eller hvordan skal jeg aflønne for at gøre det smartest, nemmest og mest korrekt?

Og er der forskel på om det er en person over 18 år jeg "hyrer" eller om jeg bruger en som er under 18 år?

Tilmeldt 6. Oct 10
Skrevet kl. 12:01

Slet ingen som kan hjælpe?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:11

Du oplyser alt for lidt om typen af arbejde og hyppigheden, men det enkle svare vil være.

En person der arbejder for dig med administration o.l. vil som udgangspunkt være lønmodtager og følge funktionærloven, som du kan google. Det kan sagtens være arbejde der svinger fra uge til uge og forskelligt timetal, det skal så bare stå i aftalen. Du indberetter så a-skat og giver ferie med løn, og bruger for nemhed f.eks. danløn - som selv udregner feriebetaling osv.

Er det rent manuelt arbejde - feje, ryde op på lager vil det være uden for funktionærloven, ofte bare kaldet timelønnet arbejder - stadigt med a-skat og feriepenge til at dække ferien som så ikke er med løn

Så er der muligheden af at du ansætter i en enkelt periode eller to, og kalder ham freelancer, men er det mere fast end det, så er det som ovenforbeskrevet lønmodtager. En freelancer skal du indberette B-skat for

Om personen er over eller under 18 er i princip lige meget, men man kommer jo bedre fra at lønne folk under 18 lavt end folk over 18. Der er ingen minimumsløn og da du jo ikke er medlem af arbejdsgiverorg. og så vel ansætter en der ikke kræver overenskomst, kan du lønne som du vil, men under 150 kr timen for en over 18 er usædvanligt - under 18 kan den vel ligge med 60 kr (for en 14 - 15 årig f.eks og 110 kr for en 17 årig f.eks - men det er ren og skær min personlige fornemmelse for underste side

Det er hvad du kan få af info herfra ud fra det korte spørgsmål

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Oct 10
Skrevet kl. 12:42

Tak for svar.

I første omgang handler det om at jeg skal bruge en assistent til praktiske opgaver til enkelte opgaver.

Jeg håber selvfølgelig på at disse opgaver bliver til flere og flere, men som en start er det ikke noget fast og kan i teorien være alt fra et "par opgaver om året" til opgaver hver månede.

Jeg tænker at til et par opgaver om året, kan jeg vel bare få personen til at give mig en faktura - men tager det om sig og bliver til hyppigere opgaver, så går det vel ikke.

Så jeg tænker om det bedste er at ansætte?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:49

Du kan her læse lidt om hvordan man afgør det. http://www.amino.dk/blogs/toejner/archive/2012/11/09/902985.aspx 

Er det et par gange om året, så tror jeg det går fint at vedkommende giver dig en faktura - men du bør stadigt indberette som AM bidragspligtig B indkomst gruppe 05 ved at logge på skat.dk og gå i E-indkomst

Ellers ja - så ansæt - og løn med a-skattetræk så er du altid stensikker på intet kan skydes dig i skoene, og feriepenge betyder bare at hvis du vil gi manden 150 kr, ja så kan han kun få ca 133 kr i timen og resten er så feriepenge, så brutto igen kommer op på de 150 (rene ca tal)

Risikoen ved ikke at køre som ansat er ikke stor hvis vi taler helt korte ansættelse, men taler vi så om mange korte og et mønster, så kan man komme galt af sted, for dels skal man jo bruge kildeskattesystemet og a-skat - OG hvis den ansatte ikke betaler sin B skat selv, så vil man som arbejdsgiver hænge på den skat, hvis skattefar kan påstå, at han faktisk var ansat og ikke en der bare kunne fakturere

Det har intet med aftalen man indgår at gøre, men kun med det rent faktuelle når skat afgør

god vind med det - det er vel ikke så tosset når virksomheden man roder med er nået dertil, at den kan gi en anden person lidt ekstra i lommen en gang imellem - godt gået

Tilmeldt 6. Oct 10
Skrevet kl. 13:02

Tak for svar igen.

Jeg føler helt klart mest for at ansætte såfremt det kan fungere for mig og min lille virksomhed.

Jeg håber jo, at opgaverne bliver til flere og flere og at der måske også kan blive andre typer opgaver jeg kan bruge assistent til.

Jeg er stadig ret nyopstartet, så det med ansættelse, løn osv virker bare som en stor ting pludselig at skulle forholde sig til.

Du skulle vel ikke have et link til hvor jeg kan læse lidt mere om det? Jeg tænker f.eks. hvad hvis jeg ikke ønsker at aflønne pr. time men istedet pr. opgave? Kan man det?

Hvis jeg opretter mig hos Danlon, kan det hele så kører helt automatisk derigennem?

Så jeg bare skal oprette min medarbejder og så indberette timer osv. og så klarer den resten mht. feriepenge, skat osv.?

Tilmeldt 6. Oct 10
Skrevet kl. 13:03

Og er der forresten andet jeg skal forholde mig til - end at få registreret virksomheden til at kunne have ansatte?

Hvordan finder jeg ud af om der er regler for forsikringer osv.?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:33

du kan oprette dig hos danløn. www.Danlon.dk  der udfylder du tilmelding og printer en netsaftale som du udfylder og afleverer i din bank som skriver på og sender til nets. Så har du en netsaftale gratis. Dine lønninger og skat overføres så helt automatisk til de respektive fra den konto du har knyttet til din nets aftale og hver lønning koster 15 kr + moms 

Du kan selv afgøre helt om du vil lønne med f.eks 120 kr per time eller per opgave, det er bare at skrive i aftalen i laver, at 

Arbejdstiden varierer og behovsbestemt ud fra xxxx (arbejdsgivers navn) behov. Der aflønnes med 120 kr i timen for udførte arbejdstimer - eller der aflønnes med fast pris per opgave. Den enkelte opgaves pris, aftales før hver opgave. Der betales ferie penge i.h.t. ferieloven (og det gør danløn når du opretter medarbejderen - enten som funktionær - timelønnet eller honorar i deres system) Arbejdstiden ligger generelt på hverdage inden for tidsrummet 8 til 17 - (f.eks)

Læs om ansættelseskontrakter her f.eks http://www.startvaekst.dk/ansaettelseskontrakter 

Du skal tegne en arbejdsskadeforsikring for din medarbejder. Du skal prøve et par selskaber, jeg ved Gjensidige har gode priser og du kan sagtens tegne den ud fra ½ tid eller 1/4 tid mener jeg, det aftaler du med forsikringsselskabet

vh

Tilmeldt 6. Oct 10
Skrevet kl. 13:12

Tak for svar.

Så arbejdsskadeforsikring er det eneste jeg skal have i orden for at kunne ansætte?

Skal sådan en tegnes for hver medarbejder man har, eller er det en som er "samlet"? Tænker på, hvis man nu får tilknyttet mere end én assistent....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:27

du skal opgive antal - og det kan være inden for ex 1 eller 2 eller 1 til 4 osv - hvert selskab har deres tilbud, og prisen stiger med antallet -  og du skal opgive hvad de udfører da det er dyrere at forsikre en der bygger storebæltsbroer end en der laver hjemmesider + hvis det kun er ½ tid og kun en - så har de fleste tilbud på det også. I princip skal du i et selskab (type ApS) sågar lovpligtigt forsikre dig selv som ejer arbejdsskademæssigt

vh

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)