Det kræver jo naturligvis at din virksomhed har de 15.000 kroner stående, men så er det jo virksomheden der køber computeren og skærmen. Virksomheden får dermed momsfradrag af momsbeløbet, og skattefradrag af resten af beløbet. Hvis du køber den til dig selv, og du senere vil have at virksomheden skal købe den af dig, kan det godt blive dyrt, da værdien af computeren så skal vurderes af en revisor (også selvom der måske kun er gået et halvt år). |
Jens Leo:Men om jeg nu køber en computer og skærm til min kontorplads til 15.000kr.
Hvor meget af beløbet ville jeg så kunne trække i skat??
1
Momsen vil du kunne modregne i salgsmoms og i alle fald få retur
2
Hvis du har overskud så vil du spare skat af resten af beløbet svarende til din personskatte% - men først når du har et overskud som de 15.000 kr derved nedbringer - det foregår via virksomhedens regnskab og ikke via din personlige årsopgørelse - det er ikke skattefradrag - men en omkostning der nedbringer det overskud du betaler skat af.
3
15.000 kr betyder at du skal afskrive med 25% over levetiden (og kan bruge den nye 115% opskrivning - men glem det lidt) - derved får du kun 25% af værdien i fradrag per år
4
Hvis computer og skærm (der jo ikke fungerer hver for sig) derimod samlet koster under 12.300 kr kan du straksafskrive og få hele beløbet trukket fra dit overskud samme år du køber det.
5
Hvis du lukker virksomheden skal du købe computer og skærm ud af virksomheden til dig selv - eller sælge den til 3.mand med moms, så moms af salgsværdien skal nu indbetales til moms igen.
vh