Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan man trække i skat?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Oct 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg har endeligt taget mig sammen, og startet 2013 super fedt, med at lave min eget enkeltmandsfirma.

Da jeg er IT studerende, og programmer/designer hjemmesider og web baserede tjenester ved siden af studiet og ikke har den helt store viden (endnu), vil jeg gerne have lidt hjælp af jer iværksættere, for at  :)

Da jeg ikke har det helt store styr på regnskab, og hvad jeg må trække i skat, vil jeg lige spørge, hvad man må trække i skat?

Da jeg skal snakke med en kunde ovre i Jylland, må jeg trække togbilet i skat?

Om en kunde kommer på kontoret og vi skal snakke business, må jeg trække: f. eks. kaffe, kage, sodavand osv. i skat?

Mit webhotel må det trækkes?

Måske i har noget andet der må trækkes i skat kom endelig med info.

Med venligt hilsen, en nystartet iværksætter.

Fra København SV
Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 116
Fra  Mediaflex ApS Skrevet kl. 10:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil skynde mig at starte med at sige, at jeg ikke ved om reglerne er forskellige fra et Aps til et enkeltmandsfirma, men jeg manglede selv svar på disse spørgsmål tidligere og fik hjælp:

jeggi:
Da jeg skal snakke med en kunde ovre i Jylland, må jeg trække togbilet i skat?

Ja. Du må gerne trække din togbillet fra i skat, men momsen er der ikke fradrag på (revisoren forklarede mig noget i retningen af, at der aldrig var momsfradrag på transport).

jeggi:
Om en kunde kommer på kontoret og vi skal snakke business, må jeg trække: f. eks. kaffe, kage, sodavand osv. i skat?

Igen. Ja, men her er jeg også ret sikker på at du ikke får momsfradrag for lækkerierne og altså kun skattefradrag. 

jeggi:
Mit webhotel må det trækkes?

Det må det

... Som udgangspunkt kan du trække alt fra, så længe det er til virksomhedsbrug. Du kan fint købe en ny computer, et fint headsæt og betale din mobilregning fra firmaet, men der bliver nok stillet spørgsmål hvis du køber badeferier til Gran Canaria og parfumer til kæresten i Matas ;)

Fra København SV
Tilmeldt 24. Jul 12
Fra  Mediaflex ApS Skrevet kl. 10:20

.. og forresten.. Tillykke og held og lykke med din virksomhed :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Betina Hansen:

jeggi:

Igen. Ja, men her er jeg også ret sikker på at du ikke får momsfradrag for lækkerierne og altså kun skattefradrag. 

... Som udgangspunkt kan du trække alt fra, så længe det er til virksomhedsbrug. Du kan fint købe en ny computer, et fint headsæt og betale din mobilregning fra firmaet, men der bliver nok stillet spørgsmål hvis du køber badeferier til Gran Canaria og parfumer til kæresten i Matas ;)

Nej - kaffe og te kan du trække fra, både moms og udgift men alt andet - såkaldt øvrig bespisning i virksomhedens lokaler til forretningsforbindelser giver fuldt momsfradrag men kun 25% skattefradrag. Du skal således lave ændring af dit årsregnskab skattemæssigt, ved at tillægge 75% af omkostningen til dit resultat, så du betaler skat af disse 75%. Hvis det ikke er de store ting, så kan det ofte være lettere bare at betale selv, frem for at rode med forskellige fradragssatser, men det er jo frit valg.

Der er også særlige momsregler for bespisning og hotel (25/50% af momsen kun)

Hvad angår mobilregningen, så skal du, hvis firmaet betaler den, tillægge din indtægt 2.500 kr som "multimedieskat" så du betaler skat af disse 2.500 kr. Øvrige regninger skal du naturligvis sikre er helt klart firmarelaterede, så der aldrig kan stilles spørgsmål ved, om du trækker moms eller udgifter til noget privat fra. Det gælder også, hvis din togtur til Jylland omfatter 8 dages ferie hos kæresten, som lige kombineres med et enkelt firmabesøg, men er det rent firmabesøg, så må du trækken turen fra og - ja - der er ikke moms på togbilletter. 

De ting du køber for firmaet, er firmaets, og lukker du en dag, skal du købe tingene ud, og betale moms ind til firmaet igen.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København SV
Tilmeldt 24. Jul 12
Fra  Mediaflex ApS Skrevet kl. 16:18

Hvad angår mobilregningen, så skal du, hvis firmaet betaler den, tillægge din indtægt 2.500 kr som "multimedieskat" så du betaler skat af disse 2.500 kr

Tak (igen) Cookie, for lige at kunne slå det helt fast. Vedr. telefonregningen, så skal man vel ikke personligt beskattes hvis telefonen kun bliver brugt til firmabrug? Jeg har eksempelvis to telefoner (og 2 simkort). Det ene er et privatabonnement som jeg selv står for, og det andet et erhvervsabonnement ved Firmafon som virksomheden står 100% for. Er det forkert? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:26

vi må vente på en revisor tror jeg. Tidligere ville svaret ha været et klart ja - du skal betale også selv om du har mange telefoner, for det er ikke selve brugen, men rådigheden der udløser multimedieskat. Det hjælper heller ikke at ha f.eks et abonnement med 6 timers fri tale for 149 kr/md, og så sige, at det er det billigste man kan ha til sit firma - så det koster intet, at man taler privat også. Det er selve rådigheden der udløser det, ellers ville alle ha en mobil med et taletidskort til 50 kr i skuffen for at undgå multimedieskat.

OM det er lempet lidt, er jeg usikker på, men jeg tror det ikke. Ansatte i selskaber kan derimod skrive tro og love erklæring om de ikke bruger firmatelefonen privat - men i et personligt selskab - beats me??

Iøvrigt må det da være besværligt at gå rundt med to telefoner - og koster det ikke nemt lige så meget som skat af de 2.500 = ca 1.000 kr om året - at holde den private kørende - det kunne du jo spare ved kun en telefon og du kan jo ikke tale i begge samtidigt og bare skifte samtale hvis en firmasamtale kommer ind.

Fra København SV
Tilmeldt 24. Jul 12
Fra  Mediaflex ApS Skrevet kl. 16:45

OM det er lempet lidt, er jeg usikker på, men jeg tror det ikke. Ansatte i selskaber kan derimod skrive tro og love erklæring om de ikke bruger firmatelefonen privat - men i et personligt selskab - beats me??

Iøvrigt må det da være besværligt at gå rundt med to telefoner - og koster det ikke nemt lige så meget som skat af de 2.500 = ca 1.000 kr om året - at holde den private kørende - det kunne du jo spare ved kun en telefon og du kan jo ikke tale i begge samtidigt og bare skifte samtale hvis en firmasamtale kommer ind.

Det skulle jeg da lige se at få undersøgt.. Det er et selskab jeg er medejer af, ikke et personligt selskab.

Jeg render heller ikke rundt med to telefoner :P Min private telefon bruger jeg kun når jeg ikke er på kontoret.

Jeg har behov for at kunne lægge min firmatelefon i en skuffe, når arbejdsdagen er slut. Ellers stopper jeg aldrig med at arbejde, og det var også grunden til at jeg valgte at adskille det private og erhverv :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:51

Hvis det er et selskab du er medejer af, så rækker en tro og love erklæring om at du ikke bruger firmatelefonen privat til at firgøre dig fra multimedieskat

vh

Fra København SV
Tilmeldt 24. Jul 12
Fra  Mediaflex ApS Skrevet kl. 16:53

Cookie:

Hvis det er et selskab du er medejer af, så rækker en tro og love erklæring om at du ikke bruger firmatelefonen privat til at firgøre dig fra multimedieskat

vh

Det er det. Det får jeg undersøgt mandag, og endnu engang tusinde tak for din evindelige hjælpsomhed. Du har godt nok gjort mit erhvervsliv nemmere for mig et par gange eller to (og undskyld til trådstarter, for lige at "bruge" din tråd) :) 
Fra København
Tilmeldt 10. Oct 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 09:09
Tak for svarene, er blevet meget klogere.

Men om jeg nu køber en computer og skærm til min kontorplads til 15.000kr.
Hvor meget af beløbet ville jeg så kunne trække i skat??
Side 1 ud af 2 (16 indlæg)