Hej Amino'er Jeg har endeligt taget mig sammen, og startet 2013 super fedt, med at lave min eget enkeltmandsfirma. Da jeg er IT studerende, og programmer/designer hjemmesider og web baserede tjenester ved siden af studiet og ikke har den helt store viden (endnu), vil jeg gerne have lidt hjælp af jer iværksættere, for at :) Da jeg ikke har det helt store styr på regnskab, og hvad jeg må trække i skat, vil jeg lige spørge, hvad man må trække i skat? Da jeg skal snakke med en kunde ovre i Jylland, må jeg trække togbilet i skat? Om en kunde kommer på kontoret og vi skal snakke business, må jeg trække: f. eks. kaffe, kage, sodavand osv. i skat? Mit webhotel må det trækkes? Måske i har noget andet der må trækkes i skat kom endelig med info. Med venligt hilsen, en nystartet iværksætter. |
Jeg vil skynde mig at starte med at sige, at jeg ikke ved om reglerne er forskellige fra et Aps til et enkeltmandsfirma, men jeg manglede selv svar på disse spørgsmål tidligere og fik hjælp:
jeggi:Da jeg skal snakke med en kunde ovre i Jylland, må jeg trække togbilet i skat?
Ja. Du må gerne trække din togbillet fra i skat, men momsen er der ikke fradrag på (revisoren forklarede mig noget i retningen af, at der aldrig var momsfradrag på transport).
jeggi:Om en kunde kommer på kontoret og vi skal snakke business, må jeg trække: f. eks. kaffe, kage, sodavand osv. i skat?
Igen. Ja, men her er jeg også ret sikker på at du ikke får momsfradrag for lækkerierne og altså kun skattefradrag.
jeggi:Mit webhotel må det trækkes?
Det må det
... Som udgangspunkt kan du trække alt fra, så længe det er til virksomhedsbrug. Du kan fint købe en ny computer, et fint headsæt og betale din mobilregning fra firmaet, men der bliver nok stillet spørgsmål hvis du køber badeferier til Gran Canaria og parfumer til kæresten i Matas ;)