Hej Amino Jeg har nogle spørgsmål til IPv6 og når man ikke er nørd. Så jeg håber at nogle kan skære det ud i pap for mig. Jeg har i dag en server hos Hetzner og der følger følgende med. Grunden til at jeg tænkte at bruge IPv6 er følgende.: Jeg har nogle hoved domæner og så har jeg nogle domæner som peger på mine hoved domæner. Men i en anden tråd spurte jeg ind til hvad der var bedst mht. søgeord optimering. Og fik besked på at det var bedst at have domænerne på en anden IP adresse og nogle artikler som så henviste til hoveddomænerne. Derfor tænkte jeg om så kunne bruge IPv6 subnet som disse anden ip adresse. Men har med i en anden diskussion hvor der blev talt IPv6. Hvor ejeren af myipv6.dk skriver at denne kun vises på IPv6 så man kan ikke komme på med dette. Så man skulle have support for både IPv4 og IPv6 på sine domæner. Det helt rigtige er at køre dual stack, så man har både IPv4 OG IPv6 - f.eks.: $ host domæne1.dk $ host domæne2.dk Men vil Google se det som samme server eller vil den se det som 2 server. Man kan hos Hetzner købe ekstra IPv4 adresser vil google se dem som forskellige server når de fysisk er på den samme server. ? Hvordan finder man de adresser som man har fået når man får oplyst at de ligger fra xxx til xxx.fff Jeg kan huske at man havde et program i starten når vi taler ipv4 men kan ikke finde en web side som kan gøre det på ipv6. Vil det kræve at alle router i verden både har support for ipv4 og ipv6 før man kan bruge ipv6 til noget.? Som jeg ser det bliver ipv6 kun til noget når der er konvertering mellem de 2 protokoller ud til slutbrugeren. Eller har jeg igen misforstået noget. ? |
Problemet er at rigtig mange routere afvikler ikke IPv6 som standard - jeg fandt ud af da jeg besøgte myipv6.dk at jeg faktisk havde slået IPv6 fra på min router, hvilket gjorde jeg ikke kunne tilgå siden, da jeg slog det til igen, virkede siden perfekt.
Så ja, i sidste ende, skal end-users kunne supporte IPv6 før, man kan køre IPv6 only, og jeg tror desværre det vil tage en del år endnu før dette er en mulighed - ville ellers være dejligt, da man bare kunne bruge løs af IPv6 adresser :) - fordi der er så mange af dem.
Så vi bliver nød til at bruge dual stack i et godt stykke tid endnu - indtil at enten routers supporter IPv6