Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO og IPv6 samt kan man bruge IPv6 til noget i dag.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har nogle spørgsmål til IPv6 og når man ikke er nørd. Så jeg håber at nogle kan skære det ud i pap for mig.

Jeg har i dag en server hos Hetzner og der følger følgende med.

Grunden til at jeg tænkte at bruge IPv6 er følgende.:

Jeg har nogle hoved domæner og så har jeg nogle domæner som peger på mine hoved domæner. Men i en anden tråd spurte jeg ind til hvad der var bedst mht. søgeord optimering. Og fik besked på at det var bedst at have domænerne på en anden IP adresse og nogle artikler som så henviste til hoveddomænerne.

Derfor tænkte jeg om så kunne bruge IPv6 subnet som disse anden ip adresse.

Men har med i en anden diskussion hvor der blev talt IPv6. Hvor ejeren af myipv6.dk skriver at denne kun vises på IPv6 så man kan ikke komme på med dette.

Så man skulle have support for både IPv4 og IPv6 på sine domæner.

Det helt rigtige er at køre dual stack, så man har både IPv4 OG IPv6 - f.eks.: 

$ host domæne1.dk
domæne1.dk has address 188.xx.148.161
domæne1.dk has IPv6 address 2a01:xxx:101:3203::551

$ host domæne2.dk
domæne2.dk has address 188.xx.148.161
domæne2.dk has IPv6 address 2a01:xxx:101:3203::160

Men vil Google se det som samme server eller vil den se det som 2 server.

Man kan hos Hetzner købe ekstra IPv4 adresser vil google se dem som forskellige server når de fysisk er på den samme server. ?

Hvordan finder man de adresser som man har fået når man får oplyst at de ligger fra xxx til xxx.fff Jeg kan huske at man havde et program i starten når vi taler ipv4 men kan ikke finde en web side som kan gøre det på ipv6.

Vil det kræve at alle router i verden både har support for ipv4 og ipv6 før man kan bruge ipv6 til noget.?

Som jeg ser det bliver ipv6 kun til noget når der er konvertering mellem de 2 protokoller ud til slutbrugeren. Eller har jeg igen misforstået noget. ?

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 10:53

Problemet er at rigtig mange routere afvikler ikke IPv6 som standard - jeg fandt ud af da jeg besøgte myipv6.dk at jeg faktisk havde slået IPv6 fra på min router, hvilket gjorde jeg ikke kunne tilgå siden, da jeg slog det til igen, virkede siden perfekt.

Så ja, i sidste ende, skal end-users kunne supporte IPv6 før, man kan køre IPv6 only, og jeg tror desværre det vil tage en del år endnu før dette er en mulighed - ville ellers være dejligt, da man bare kunne bruge løs af IPv6 adresser :) - fordi der er så mange af dem.

Så vi bliver nød til at bruge dual stack i et godt stykke tid endnu - indtil at enten routers supporter IPv6

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 11:41

Lucas - Hosting4Real:

Problemet er at rigtig mange routere afvikler ikke IPv6 som standard - jeg fandt ud af da jeg besøgte myipv6.dk at jeg faktisk havde slået IPv6 fra på min router, hvilket gjorde jeg ikke kunne tilgå siden, da jeg slog det til igen, virkede siden perfekt.

Så ja, i sidste ende, skal end-users kunne supporte IPv6 før, man kan køre IPv6 only, og jeg tror desværre det vil tage en del år endnu før dette er en mulighed - ville ellers være dejligt, da man bare kunne bruge løs af IPv6 adresser :) - fordi der er så mange af dem.

Så vi bliver nød til at bruge dual stack i et godt stykke tid endnu - indtil at enten routers supporter IPv6

Den løsning du beskriver din router kan er 6to4 - det er ikke noget man skal satse på at bygge fremtiden på. Rigtig mange af de routere folk har stående rundt omkring har support for native IPv6 - og det er der vi skal hen. Men ISP'erne tilbyder det ikke endnu, og førend de begynder på det, så er det en sej kamp. Men det skal nok komme, RIPE ér ved at være exhausted helt så der sker 1 af 2 ting snart:  Der kommer et sortbørsmarked med IPv4 adresser eller folk/udbydere nosser sig sammen og implementerer IPv6 og sørger for at udrulle det til den almene befolkning. 

Lykkebjerg:

Men vil Google se det som samme server eller vil den se det som 2 server.

Google straffer dig ikke hvis du kører dual stack. At du har 2 IP adresser der viser samme indhold ved brug af samme hostheader (domain.tld), er ikke strafbart. Måske tværtimod fordi Google bifalder IPv6, men det kan jeg kun gisne om. 

Lykkebjerg:

Man kan hos Hetzner købe ekstra IPv4 adresser vil google se dem som forskellige server når de fysisk er på den samme server. ?

Du vil med al sandsynlighed modtage ekstra IP adresser fra samme C-class range og så kan det være lidt ligemeget. Hvis du har adresser i forskellige c-classes er det du kan vinde vel primært linkjuice mellem siderne. Det er næsten nemmere bare at tilmelde sig en stak linkkataloger og trygle nogle bloggere om at smide et link til din side.

Lykkebjerg:

Hvordan finder man de adresser som man har fået når man får oplyst at de ligger fra xxx til xxx.fff Jeg kan huske at man havde et program i starten når vi taler ipv4 men kan ikke finde en web side som kan gøre det på ipv6.

Se lidt om ">IPv6 subnetting hvis du allerede forstår IPv4. 

Når du får beskrevet at du har adresser fra 2a01:123:162:3000::2 to 2a01:123:162:3000:ffff:ffff:ffff:ffff så betyder det at du i den /64 range har 18.446.744.073.709.551.616 IPv6 adresser til din rådighed - en pænt lang liste.  De sidste 4 grupper af tal-bogstaver går fra 0 til f (hexadecimal)

det vil sige at du kan bruge 0123456789abcdef præcist som du ønsker det i de sidste 4 grupper i IP adressen. 

Lykkebjerg:

Vil det kræve at alle router i verden både har support for ipv4 og ipv6 før man kan bruge ipv6 til noget.?

Som jeg ser det bliver ipv6 kun til noget når der er konvertering mellem de 2 protokoller ud til slutbrugeren. Eller har jeg igen misforstået noget. ?

Som jeg skrev tidligere er 6to4 ikke måden vi skal gøre det på. Men stol på at IPv6 only ligger langt ude i fremtiden - men dual stack er en rigtig god idé. Jo flere der implementerer og bruger IPv6, jo mere mening giver det også for ISP'erne at rykke på det. 

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 11:47

Frands:

Lucas - Hosting4Real:

Den løsning du beskriver din router kan er 6to4 - det er ikke noget man skal satse på at bygge fremtiden på. Rigtig mange af de routere folk har stående rundt omkring har support for native IPv6 - og det er der vi skal hen. Men ISP'erne tilbyder det ikke endnu, og førend de begynder på det, så er det en sej kamp. Men det skal nok komme, RIPE ér ved at være exhausted helt så der sker 1 af 2 ting snart:  Der kommer et sortbørsmarked med IPv4 adresser eller folk/udbydere nosser sig sammen og implementerer IPv6 og sørger for at udrulle det til den almene befolkning. 

Giver dig fuldt ret i man ikke skal bygge fremtiden på 6to4, men tænker mere på det offentlige også - de er jo kendt for at have old-gamle systemer, så kan være brugbart nogle steder.

Men IPv6 day - tror det var 80% af alle ISP'er for "private" der skiftede over, for at teste - og gik skam fint, så her nede, er de nogenlunde klar - undre mig dog at alle ikke har skiftet over. Men forhåbentligt går der ikke mange år før man kan tage ordentligt brug af IPv6 og begynde at skippe IPv4, for som du også siger, er RIPE ved at løbe tør også

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)