Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er reglerne for brug af mailadresser?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi er igang med at lave et spørgeskema, som skal sendes ud til en målgruppe. Kunden sørger for at anskaffe mailadresserne, som er absolut nødvendige til denne form for undersøgelse.
 
Vi har en kommune som kunde, som vil have, at en folkeskole skal levere mailadresser på elever.
 
  • Men må vi i det hele taget bruge mailadresserne til, uden videre, at sende en invitation til dette spørgeskema?
  • Da kommunen også ønsker svar for elevernes forældre, må vi da få eleverne til at opgive deres forældres mailadresse - så de kan modtage en invitation?
Spørgeskemaet er uden navn og adresse, for forbeholdes dermed anonymt.
 
 
Håber der er nogle som kan hjælpe...
Fra 8654 Bryrup
Tilmeldt 2. Oct 05
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Jeg ved ikke om spørgeskemaundersøgelser går ind under markedsføringsloven, men jeg tænker at modtagerne selv skal have oplyst deres e-mail adresseer. Tænker også om det ikke er et brud mod registerloven sådan bare at udlevere e-mail adresser, men jeg er ikke jurist så, jeg ville nok lige tage kontakt til en advokat.
 
Hilsen
Finn
Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej martin,

Som hovedregel må du ikke maile til folk uden at ha'' fået deres samtykke / godkendelse herpå. Hvis din kunde, ved indsamling af mailadresserne sørger at få elevens samtykke på at I må maile dem, er dit problem klaret. Det kan du jo bare gøre med et afkrydsningsfelt.
 
Håber du kan bruge mit svar.
 
/Fortis
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/9/2006 7:12:55 PM
Forfatter: Claes N.
Som hovedregel må du ikke maile til folk uden at ha'' fået deres samtykke / godkendelse herpå. Hvis din kunde, ved indsamling af mailadresserne sørger at få elevens samtykke på at I må maile dem, er dit problem klaret. Det kan du jo bare gøre med et afkrydsningsfelt.



Det er en rigtig god grundregel som man altid bør have i baghovedet som generel regel.

Der er dog et par udspecifikationer der er værd at huske på i visse situationer.

Reglerne om e-mail-markedsføring gælder kun i tilfælde af at der er tale om et forsøg på salg eller indirekte salg. Du må selvfølgelig godt sende en e-mail til en person hvor du bare skriver "Hej, går det godt?" og lignende personlige henvendelser uden salg for øje. At indirekte salg så dækker en ret bred kam af henvendelser der har til formål senere at skabe et salg er en anden ting som mange overser. En opfordring til en spørgeskemaundersøgelse hvor der f.eks på spørgeskemaet er et firmalogo, kan i visse tilfælde betragtes som et forsøg på indirekte salg da det reklamerer for virksomheden.

Når det er sagt så har I som spørgevirksomhed reelt jeres på det rene hvis I er dækket ind som databehandlere med en anmeldelse til datatilsynet (groft sagt). Er I hyret til at foretage databehandling på vejne af en kunde er jeres primære ansvar databehandlingen og ikke at kontrollere om der reelt er et samtykke på alle modtagerne. Det bliver dog jeres ansvar hvis I ved at I bryder loven, ved at der ikke er noget samtykke, hvis henvendelsen betragtes som kommerciel, og I er oplyst om det, da I så ikke længere handler i god tro.

Så det nemmeste er at huske på den gode grundregel om at spørge via andre medier, så kan man aldrig gå helt galt i byen. Det er dog ikke helt sort og hvidt.

Jeg er ikke jurist eller noget der ligner så det må ikke tages som endgyldige sandheder. Jeg har dog beskæftiget mig med e-mail-forsendelser professionelt i små 3 år efterhånden så lidt erfaring og kommunikation med diverse advokater ligger der dog bag
Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 1/9/2006 8:00:24 PM Forfatter: Oscar Eg Gensmann  En opfordring til en spørgeskemaundersøgelse hvor der f.eks på spørgeskemaet er et firmalogo, kan i visse tilfælde betragtes som et forsøg på indirekte salg da det reklamerer for virksomheden. Når det er sagt så har I som spørgevirksomhed reelt jeres på det rene hvis I er dækket ind som databehandlere med en anmeldelse til datatilsynet (groft sagt). Er I hyret til at foretage databehandling på vejne af en kunde er jeres primære ansvar databehandlingen og ikke at kontrollere om der reelt er et samtykke på alle modtagerne. Det bliver dog jeres ansvar hvis I ved at I bryder loven, ved at der ikke er noget samtykke, hvis henvendelsen betragtes som kommerciel, og I er oplyst om det, da I så ikke længere handler i god tro.

Vi har sagt til kunden - at vi skal have navn, samt mail adresse på de personer som de vil have inviteret til spørgeskemaundersøgelsen. Dermed har vi sagt, at DE skal sørge for indsamlingen, og levere alle navne, og mailadresser til os i et bestemt format. Dermed er det på sin vis deres problem at indsamle oplysninger - så kan det vel være lige gyldigt for os - hvordan de så har fået fat i oplysningerne - kan det ikke?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi har sagt til kunden - at vi skal have navn, samt mail adresse på de personer som de vil have inviteret til spørgeskemaundersøgelsen. Dermed har vi sagt, at DE skal sørge for indsamlingen, og levere alle navne, og mailadresser til os i et bestemt format. Dermed er det på sin vis deres problem at indsamle oplysninger - så kan det vel være lige gyldigt for os - hvordan de så har fået fat i oplysningerne - kan det ikke?

Nej det er ikke ligegyldigt, tværtimod. Se det som det samme princip hvis du køber hæler varer. Selvom du ikke er klar over, at det har været ulovlige varer, så kan du stadig blive straffet i form af bøde. Og ja det er jo lidt dyrt, at sende "ulovlige" mails ud. For nogle år siden fik Debitel en regning på 4 mio. kr., for at sende ud uden samtrykke.
Lav evt. en kontrakt med dem, som indebærer at det produkt de leverer er lovligt etc.
Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Dette er jeg ikke helt enig i.  Her har vi vist rodet os ud i noget snak om bonus pater familias - Den altid korrekt agerende familliefar. Når vi taler hælervarer vil det vel blive et spørgsmål om god og ond tro..?? Vidste du eller burde du vide at der er tale om hælervarer har du været i ond tro. Jeg er ikke selv jurist men har da haft min næse i "Dansk privatret" . Så jeg er ikke enig i at det er samme princip, men husk at det er JER som står med et SPAM problem hvis indehaverne af email adresserne går til en advokat. Så I har en STOR interesse i at være med i indsamlingsforløbet.
Herudover har I vel også en interesse i at leverandørerne i jeres supplychain gør deres ting ordenligt. Den tid er ovre hvor kunder kun stilte krav til produktet. Nu er der i næsten lige så høj grad fokus på virksomhedens sociale og samfundsmæssige forpligtigelser. Som f.eks. hvilke underleverandører man bruger, samt deres forretningsmetoder og måder at behandle deres ansatte på. Du køber jo heller ikke et tøjmærke hvis du ved at det er blevet lavet af børnearbejdere som lever under kummerlige forhold.. vel ! - Men det er jo en HELT anden snak som hører til et andet sted i forummet... Knæk og bræk.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har du måske nok ret i alligevel. Men ofte er der vel god grund til at tro at en vare er ulovlig, hvis den f.eks. koster en del under markedspris! Men jo ved godt, at der er mange andre tilfælde. Tak for opstramningen!

Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,
Helt enig, og så kan man jo i umuligt være i god tro Så som du nævner sund fornuft kommer man langt med i den slags.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)