Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende udbetaling fra arbejdsgiver - Hvordan står jeg?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 30. Jun 12
Indlæg ialt: 120
Fra  Tekstforfatter Skrevet kl. 01:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg står i den uheldige situation, at jeg ikke har fået udbetalt min løn endnu hos min arbejdsgiver. Jeg fungerer, hvilket jeg har gjort i 3 måneder nu, som freelancer, hvor jeg så skriver tekster i ny og næ for en privatperson. Jeg har små 2500,- ord fordel ud i nogle forskellige artikler, men jeg har ikke fået udbetalt noget som helst endnu. Jeg har konfronteret ham med det via. email - I begyndelsen svarede han meget beklageligt og tålmodigt, men nu, hvor jeg har slået over i en lidt mere skrappere tone, har nærmest stoppet med at svare på mine emails. Han påstår, at han ikke selv har fået udbetalt penge fra sin kunde, og vi har aldrig rigtig fået aftalt en fast pris, så ved faktisk ikke, hvad jeg kan kræve af ham. 

Hvad skal jeg gøre? 

Det drejer sig jo heldigvis ikke om et større pengebeløb, men det er stadig enormt irriterende for en studerende som mig, der ikke ligefrem svømmer i penge.

.. Og ja, personen er selv bruger herinde på amine, så jeg håber, at han ser denne tråd og får dårlig samvittighed :) 

Er der nogen, der kan hjælpe mig? :)

Tak på forhånd

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 01:37

Det lyder ikke som om der er tale om et arbejdsgiver/lønmodtagerforhold, men nærmere at du har arbejdet freelance, og faktureret kunden for dine ydelser? I så fald må du sende ham 3. rykkere og herefter til inkasso.

I praksis er det dog alt for omkostningstungt at køre inkasso, hvis det er et lille beløb. Jeg gætter på det er en 4 - 8 SEO artikler?

Tilmeldt 30. Jun 12
Fra  Tekstforfatter Skrevet kl. 01:43

Yes, jeg har arbejdet freelance for ham. Har ikke som sådan været ansat :) 

Og ja, det er ikke noget specielt stort beløb. Vil skyde på, at han skylder mig omkring 1200 kr :) Det er dog stadigvæk irriterende at gå glip af dem, når man er en fattig studerende. Hvad synes du jeg skal gøre? 

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 01:57

vinther1994:
Hvad synes du jeg skal gøre? 

Nu kender jeg ikke jeres aftale omkring teksterne. Tilfalder de ham først når fakturaen er betalt? 

Jeg ville fokusere på at finde en nye kunder. Det vil være en dårlig forretning for dig, at bruge for meget energi på at jagte 1200 kroner. Du kan eventuelt rykke videre via telefon, samt sende de obligatoriske 3. rykkere med rykkergebyr

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 02:02

vinther1994:
Vil skyde på, at han skylder mig omkring 1200 kr :)

Hvis du har arbejdet for ham som freelancer, så skriver du regning til ham?, og du har skrevet til ham at du ikke har fået dine penge, så kan jeg slet ikke se at du ikke er "sikker" i din sag NØJAGTIG hvilket beløb du har rykket for og mener du har tilgode, hvor længe og hvornår betalings frist er- har du rykket ham pr mail om at han ikke har betalt sin regning, ved du også hvad regningen lyder på....eller ?

Du må i det mindste vide hvad jeres aftale om betaling/ måde og tidspunkt og beløb lyder på for at kunne rykke for en betaling

Det er jo vigtig at vide hvordan hele sagen hænger sammen hvis vi skal kunne hjælpe dig med et rimeligt bud der holder vande!

Mvh

Bo Schønemann

Tilmeldt 30. Jun 12
Fra  Tekstforfatter Skrevet kl. 02:03

Altså jeg har blot sendt artiklerne til ham løbende i den tro, at han nok skulle betale, når jeg til sidst sendte ham en faktura :) Det er så ikke sket.. Har aldrig haft problemer med sådan noget her før, så det irriterer mig lidt.

Jeg prøver med de 3 rykkere.

Jeg kan forresten hans adresse.. Er det for meget "at true" med, at jeg evt. kunne dukke op og tage en personlig snak med ham, hvis han ikke snart betaler? :)

Tak for hjælpen ellers!

Tilmeldt 30. Jun 12
Fra  Tekstforfatter Skrevet kl. 02:10

Det er korrekt, Bo.. Men han har hele tiden sagt, at min sats afgang af det beløb, han fik udbetalt fra kunden :)

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 02:23

Ja men hvis du skriver at han ikke har fået noget økonomisk udbetalt fra kunden endnu, så er der vel ikke noget at fordele af endnu som du udlægger det, og du har ikke en aftale med hvad sats % du skal have af?, så reelt kan du ikke vide hvad han skylder dig?- han kan jo efterfølgende selv sætte den % sats han mener han vil give dig? " 0000000000,1%- værsgod her er 1 øre"

Den bliver jo svær at hive noget positivt hjem på efterfølgende.

Tag en snak med ham- får du ikke noget ud af dette, så glem det og tag det som nogle dumme lære penge og sikre dig med aftaler imellem fremover!

Man må jo sige at du selv har undladt at sikre dig mod at kunne bevise din ret - så husk frem over lav en skriftelig aftaler imellem

/Bo

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Indlæg ialt: 341
Skrevet kl. 07:57

Hvis blot du nøjes med at tage en snak med ham går det nok, men husk ikke at true - så ender det med, at du taber endnu mere end de 1.200 kr.

Jeg har oplevet, at jo mere aktiv man er med at inddrive penge fra debitorer jo mere får man ud af det. Vi er tilmeldt ved et bureau i Vejle, der tager ud på adressen og tager en snak med de der skylder penge. Virker en anelse bedre end da vi blot brugte alm. advokatinkasso - og så er det meget billigere.

Og nej det er ikke rockere eller lignende.

Tilmeldt 30. Jun 12
Fra  Tekstforfatter Skrevet kl. 12:48

Det er rigtigt... Men han påstår kun, at han ikke har fået betaling for ca. halvdelen af de artikler, jeg har skrevet for ham. Den anden halvdel, som jeg har skrevet for flere måneder siden, kører han lige så fint udenom :) 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)