Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B-skat og personfradrag

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 24. Aug 08
Indlæg ialt: 157
Fra  Lunnsgård Handel Skrevet kl. 01:05
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med min kones opstart i 2013 som selvstændig har jeg et skattespørgsmål.

Hun er pt. modtager af SU og vil være det første halve år af 2013 og bliver derefter selvstændig. Jeg har forskudsangivet hvad hun forventer at modtaget i SU samt hvilket overskud der forventes af virksomheden.

Vi har modtaget girokort til betaling af B-skat og hendes skattebetaling via SU'en er sat op.

På forskudsopgørelsen står der 0 i skattefrit fradrag - hvorfor kan jeg ikke se personfradraget ?

MVH

Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Formentlig fordi når man får B skat - så tager de først og fjerner fradrag ned til 0 så man betaler skatten via de steder man får tilbageholdt A skat (som SU) - og når fradraget når 0 - så får man B skatteopkrævning på det som overstiger

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Danmark
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie

Jeg har et spørgsmål der er lidt i samme kategori.

Min kone har startet egen virksomhed på fuldtid. Vi regner med at overskuddet i 2013 ikke bliver mere end små 100.000 kr., hvilket er lavere end det personlige fradrag, fradrag i kapitalindkomst og ligningsmæssigt fradrag tilsammen.

Når vi forsøger ændrer forskudsopgørelsen bliver fradraget sat til 0 kr., og der skal betales et ratebeløb i b-skat hver måned. Det er et forholdsvis stort beløb der skal betales når virksomheden er nystartet.

Kan man ikke udnytte sit fradrag i løbet af året, og slippe for at betale ratebeløbet? Alternativt skal man vel bare have de penge tilbage når årsopgørelsen laves og man får udbytte af sine fradrag?

Mvh

Kenneth

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal lige hænge med. I har forskudsregistreret 100.000 kr for din hustru for 2013?

Din hustru har et fradrag på årsbasis der overstiger 100.000 kr?

Det er mystisk, hvis din kones årsfradrag overstiger den nye indtægt hun opgiver som overskud (vel i rubrik 12 eller 111) faktisk for JO per automatik vil den udnytte fradragene mig bekendt - og det må den jo gøre, hvis du skriver at fradraget på årsbasis går fra over 100.000 og ned til 0??

Det kan lyde som om I gør noget forkert MEN jo, pengene kommer tilbage så intet tabes, blot er det underligt at fradragene går ned til 0 når de overstiger den nye indtægt OG i samtidigt får B skatte opkrævninger.

to tests:

Har du set om trækprocenten evt samtidigt gik ned også??

Hvis ikke I betaler topskat, så HVIS i indlagde 100.000 kr ny indtægt, så burde jeres samlede skat alt andet lig ikke stige med mere end ca 43-44.000 kr, har du prøvet at teste den samlede skat før og efter?  (ca 43-44% af den nye indtægt, da fradragene vel udnyttes af hendes anden indtægt inden i indlægger)

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Danmark
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret.

Det er rigtigt forstået at vi har forskudsregistreret 100.000 kr. Fradraget pr. år overstiger 100.000 kr.

På skattekortet ændres alle fradragene (Pr. dag/uge/md/år) til 0 kr., og den samlede forskudskat beregnes til ca. 30.000 kr., som så bliver opkrævet i ratebeløb.

Jeg forstår ikke forskudsskatten sættes så højt da jeg mener fradraget overstiger indtægterne.

Trækprocenten er 38, både før og efter.

Hvis jeg hæver indtægten med 100.000 kr. stiger den beregnede forskudsskat med ca. 32.000 kr.

Det virker ikke som om der tages højde for fradragene nu, så jeg tænker om det først er når man laver sin årsopgørelse disse bliver udnyttet? Men det gør jo bare at man i den svære opstartstid skal smide penge i Skat´s kasse, og vente på at få dem til man har lavet årsopgørelsen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Schrøder :
så jeg tænker om det først er når man laver sin årsopgørelse disse bliver udnyttet? Men det gør jo bare at man i den svære opstartstid skal smide penge i Skat´s kasse, og vente på at få dem til man har lavet årsopgørelsen?

Nej sådan kan og skal det ikke være, og er heller ikke for hæver du indtægten og skatten kun stiger med 32.000 kr som jeg går ud fra er den samlede opkrævning med AM - så er det jo kun 32% og dermed ser du jo klart, at hun ikke trækkes hverken de 38% hun har - eller  - hvis det var 100.000 i hævede indtægten med - ca 43% inkl. am bidrag - så der er bestemt stadigt noget fradrag - der er ingen skattesats der er så lav, hvis det er uden fradrag som 32% hverken inkl. eller ex AM, så et eller andet ser du galt, og systemet virker udmiddelbart, ved at trække ialt 32% sikkert inkl. am bidrag, til at absolut regne fradrag med ind. Uden fradrag ville hun komme af med ca 44.000 på den indtægt når vi ikke taler topskat

Normalt ville skat være ca 38% efter 8% am bidrag, så 32% VIRKER ud fra det du beskriver korrekt. I kan også tage op op skat og få dem til at vise jeg det, men alle fradrag bruges altid og kommer ikke først efter året er slut kan jeg garantere

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Danmark
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for at du tog dig tid til at svarer.

Vi tager den tunge vej ned forbi skat og får dem til at vise os hvorfor det er som det er :)

Jeg syntes stadig det ser underligt ud at der skal betales skat, når indkomsten er lavere end fradraget. Men det kan være der er noget jeg overser.

Tak igen. Smile

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kunne lige se din kones skattekort inden ændringen - står månedsfradrag på det så det giver over 100.000 om året - OG - I kan jo også tilsammen ramme grænser ligesom skatteværdien af evt negative renter over 50.000 kr for din kone heller ikke er fuld - men du burde nu kunne se det ved at fradraget på skattekortet så nok ikke var så stort at det udgjorde over 100.000 per år inden nye tal OG i alle fald, der er fradrag anvendt på den nye indtægt ved kun 32%

Skat kan sagtens forklare jer det - har I lagt det rigtigt ind, er der ingen risiko for at det regnes forkert hos dem

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 08:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Schrøder
Problemet ligger i din forståelse af fradragene. Lignimgsmæssige fradrag og fradrag for negativ kapitalindkomst er ikke et 100% fradrag men har kun en reel fradragsværdi på pt ca. 33%. Dette vil falde til kun 25% i 2019!
Det samme gælder det personlige fradrag som ikke indgår med 100% af de ca. 42.000 man får, men bliver beregnet på baggrund af de aktuelle skattesatser din kone betaler skat af. Se evt. Din seneste årsopgørelse hvordan det reelle personfradrag beregnes.
Herudover er der også am-bidrag, hvilket i opkrævningssammenhæng er en skat - der skal opkræves seperat ved almene b rater for selvstændige.
Håber ovenstående kan spare dig turen til det lokale skattekontor :)
Mvh. Christian

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
Problemet ligger i din forståelse af fradragene. Lignimgsmæssige fradrag og fradrag for negativ kapitalindkomst er ikke et 100% fradrag men har kun en reel fradragsværdi på pt ca. 33%. Dette vil falde til kun 25% i 2019!
Det samme gælder det personlige fradrag som ikke indgår med 100% af de ca. 42.000 man får, men bliver beregnet på baggrund af de aktuelle skattesatser din kone betaler skat af. Se evt. Din seneste årsopgørelse hvordan det reelle personfradrag beregnes.
Herudover er der også am-bidrag, hvilket i opkrævningssammenhæng er en skat - der skal opkræves seperat ved almene b rater for selvstændige.
Håber ovenstående kan spare dig turen til det lokale skattekontor :)

Jep - passer fint med at jeg mente han skulle se på det fradrag per måned der står på selve skattekortet per dag, uge, måned for det burde vel være udregnet ud fra fradragsværdien - er det korrekt?

Det sidste med at AM ALTID kommer som B-skattekort er til gengæld nyt for mig, men givet korrekt. Hvordan kan det mon så være, at flere jeg har set, som har opgivet freelance indtægt i rubrik 12 f.eks. - som jo automatisk giver beregning af AM bidrag også, ikke altid har fået B skattekort men bare nedsat fradrag. Hvis man der lægger 100.000 kr i rubrik 12 burde det jo helt automatisk give girokort skulle man så tro?

Herligt hvis du lige kunne få den på plads TAK

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)