Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved køb i EU (uden fradrag af udenlandsk moms)

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Lige et enkelt spørgsmål vedr. moms af varer købt i et andet EU land:

Nu har I hjulpet så mange gange før, men et enkelt spørgsmål sidder jeg tilbage med:

Hvis jeg køber en vare i eksempelvis Storbritanien, men ikke kan få leverandøren til at lave en regning uden VAT, så jeg kan tilføje dansk erhvervelsesmoms, hvordan skal jeg så bogføre regningen?

Eksempel:

Indkøbspris inkl. GB VAT: 200 kr.

+ Erhvervelsesmoms (25% af 200 kr.) - 50 kr.

- Indgående moms (25% af 200 kr.) - 50 kr.

+ Udgående moms (salgspris 400 kr.) - 80 kr.

I alt til afregning ved Skat: 80 kr.

Er det forkert?

Kristian

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 23:09
du skal beregne erhvervelsesmomsen af købsprisen uden vat
Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 00:11

Hvis du har betalt VAT i EU, har din leverandør begået en fejl. Du skal have den VAT, du har betalt, refunderet hos Told & skat. Hvis du har betalt 17% VAT i UK skal du betale 80 kroner i indgående moms og trække 34 kroner fra i udgående moms, altså skal du betale 46 kroner i moms.

Men du skal først ansøge i Told & skat og dokumentere og udfylde skemaer og have fradraget godkendt.

mvh. Bo Jensen

Butik Go’aften

www.goaften.dk

Nyt spil for voksne: www.iSceneSat6.dk – specialbutik med alt til erotiske rollespil.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:22
Hej!

Jeg mener, at Mads er rigtig på den...og hvis du kan få din leverandør til

at udstede en ny faktura uden engelsk VAT, og få denne retur fra ham, er sagen

helt o.k.

Bo`s svar mener jeg er forkert. Man kan ikke blande dansk moms og engelsk VAT sammen

i en pærevælling.

/Peter

Tilmeldt 24. May 07
Skrevet kl. 07:18
Med andre ord: Det er ikke muligt at købe en vare i et EU land, hvor der er tillagt moms for derefter at tillægge erhvervelsesmomsen på 25% (altså i alt 2 gange moms/VAT) uden at skulle blande Skat ind i hver transaktion. Handel med firmaer i EU, der ikke ønsker at udstede en faktura uden VAT, umuliggøres/besværliggøres vel på denne måde.

Bo: Har du ikke vendt rundt på indgående og udgående moms?

Tilmeldt 24. May 07
Skrevet kl. 07:22
Lige en lille tilføjelse sakset fra Skats hjemmeside:

Du skal ved købet huske at oplyse handelspartneren (sælger) om dit momsnummer, da det skal fremgå af fakturaen fra sælger. Hvis dit momsnummer ikke fremgår af fakturaen, kan din handelspartner ikke sælge varerne til dig uden moms. På den måde er der en risiko for, at du kommer til at betale moms af varen 2 gange, idet du stadigvæk skal beregne og betale dansk moms (erhvervelsesmoms).

Når der er "risiko" for, at jeg kommer til at betale momsen to gange, er det så nødvendigt at skulle have fat i en speciel blanket fra Skat? (ved I evt. hvilken blanket, der er tale om?).

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:52
Hej!

Jeg synes ikke du skal gå nærmere ind på Bo`s indlæg, idet svaret altså er forkert.

Det skal ikke opfattes negativt, men de korrekte regler er beskrevet længere oppe

i tråden.

/Peter

Tilmeldt 24. May 07
Skrevet kl. 10:04
Undskyld - jeg fik lige rodet det hele lidt sammen.

Jeg har skrevet til Skat for at få oplyst de nøjagtige regler. Jeg vil jo nødig komme til at træde i spinaten.

Problemet med leverandøren er, at han ikke ønsker at udstede en faktura uden 17,5% VAT selvom det er handel mellem virksomheder. Det kan dog stadig svare sig for mig at købe produkterne, selvom der først skal tillægges 17,5% VAT og derefter 25% moms - dog med en lidt lavere fortjeneste til følge. 

Kan mit eksempel bruges, når leverandøren nu IKKE VIL lave en faktura uden VAT eller skal jeg til at bede om refusion for betalt VAT via de engelske myndigheder? 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:07
Hej!

Ja  du skal så momsregistreres i England og her søge den betalte engelske moms tilbage.

Er dog et ret besværligt og bureaukratisk system, hvor et hav af formalia og regler

skal overholdes, for at få den erlagte engelske moms refunderet.

/Peter

Tilmeldt 24. May 07
Skrevet kl. 10:13
Og hvis jeg ikke ønsker at blive momsregistreret i England, kan jeg så vælge at betale både engelsk og dansk moms?
Side 1 ud af 2 (17 indlæg)