min personlige mening er at det er usmageligt at man bare kan flytte sin forretning til England (som f.eks. MTG/TV3 har gjort) for derefter at oversvømme markedet med poker programmer der derigennem skaber flere ludomaer - ludomaner der skal i behandling og den behandling betaler jeg for med mine skattepenge... Men det er helt tydeligt at der ikke fra lovgivernes side er meget ønske om at håndhæve monopolet, BT har f.eks. udgivet en hel sektion om poker spil (læs=gratis reklame) uden at det fik nogen konsekvens - og det var ikke fordi det var artikler om hvordan man undgik at blive afhængig, men nærmere hvordan man bedst kunne score kassen.
Jeg vil langt fra kalde det usmageligt at flytte sin forretning til England, Malta, eller hvor end man nu kunne forestille sig. De enkelte virksomheder har deres bevæggrunde i orden - de forsøger at få en virksomhed, der iflg. EU-lovgivning er 100 % lovlig, til at køre. I Danmark gør Spillemyndigheden under
Skat en del for at gøre livet besværligt for sådanne virksomheder, og dermed er det klart en lettere løsning at oprettet et
Ltd. i England eller lign.
Mht ludomanispørgsmålet, bliver jeg også nød til at reagere. Ja, poker skaber da ludomaner. Men fakta er, at hovedparten af de ludomaner Center for Ludomani får ind, er skabt af spilleautomater, 1-armede tyveknægte. Disse er statsligt kontrollerede, der er pt. opstillet ca. 21.000 af slagsen i DK, men Spillemyndigheden har udstukket en grænse der hedder 28.000, dermed stadig 7.000 ledige ''licenser''.
Overskuddet fra disse spilleautomater deles således:
59 % til butikken hvor automaten står, til dem der administrerer det osv.
40 % til staten
1 % til bekæmpelse af ludomani
Er det ikke netop her problemet ligger - endda et statskontrolleret problem?
Mht BT''s pokertillæg, så er der ikke noget galt med at lave et sådan tillæg - såvel EB som Forza har lavet lignende. Problemet ligger for Spillemyndigheden ikke i, at der bliver bragt artikler der fortæller hvordan man vinder, problemet er udelukkende reklameparten af det. Den er i strid med dansk lovgivning, og derfor ligger flere klar til at tage kampen op mod den danske stat, når de engang får taget sig sammen til, at turde tage kampen op. Ingen tvivl om, at staten gør ALT hvad er i dens mangt for at trække det så længe så muligt. Hvorfor? De ved de taber!
Så for mig at se, ligger det usmagelige i statens håndtering af dette, intet andet!
Mvh
Jesper Helmin-Poulsen