Hej alle sammen ![]() Igen sidder jeg her med "en nød", som jeg ikke lige kan knække..... Ved hver varesalg, som jeg har, donerer jeg 10,- til en bestemt organisation, men i forbindelse med konteringen af donationen og momsen, bliver jeg så usikker. Hvis jeg har et varesalg til 50,- uden moms, vil fakturaen til kunden lyde på kr. 62,50 (50 + 12,50). Når jeg så kontere dette i Summa Summarum 3, vil jeg kontere 52,50 på VARESALG (som jo beregner salgsmoms af beløbet) og 10,00 på DONATIONER - REKLAMEOMKOSTNINGER - en særlig konto, som jeg har oprettet i min kontoplan - uden moms. Donationer kan ifølge mine tidligere spørgerunder her på Amino henholdes til reklameomkostninger. Denne kontering vil - efter mine beregninger - betyde at min salgsmoms bliver kr. 2,- mindre end den egentlig skal være. Vil det derfor ikke være mest korrekt at sætte "salgsmoms" på DONATIONER - REKLAMEOMKOSTNINGER? |
Der er, alt andet lige, ikke momsfradrag for de donationer du foretager.
Du fører 50,00 på varesalg, 12,50 på udgående moms og 50 kroner i kassen. Du registrerer løbende det antal salg du har, som du således samler sammen til et antal du efterfølgende ganger med 10. Har du eksempelvis lavet 10 salg, svarer du 100 i donationer. Donationerne føres som reklameomkostninger og betaling/gæld.
Det er muligt, at der foreligger en kendelse for, at du har ret til ikke at skulle svare moms af de 10 kroner, eftersom dine donationer sker, som de gør. - men jeg tror det ikke.
Mvh. Karsten