Amino er jo et frisk sted at være på. Jeg ser dog rigtigt mange indlæg her, som handler om "jeg vil gerne i gang, er der nogen, der har en ide?", og det vil jeg da gerne imødekomme i denne tråd.
ALLE er velkomne til at byde ind med deres gratis forretningsidéer, så vi alle sammen kan få en god ressource, når vi mangler inspiration.
Jeg har allerede offentliggjort et par stykker i denne tråd: http://www.amino.dk/view.asp?topicID=18817
|
Danmark har primært små og mellemstore virksomheder, og mange af disse virksomheder vækster ikke så meget som de kunne. Virksomhederne betaler millioner af kroner til IT som de ikke aner om har givet dem en værditilvækst.
IT-service virksomhederne tjener deres penge selvom der ikke er nogen værditilvækst hos kunden. Så idéen går ud på at analysere virksomheden, måle ressourceforbrug (kroner, timer, osv.), implementere IT-systemer der skaber værditilvækst (f.eks. vha. lavere omkostninger, højere omsætning m.m.), og måle værditilvæksten. Værditilvæksten fordeles mellem IT-service virksomheden og kunden. F.eks. IT-service virksomheden får 100% indtil kostpris for IT-systemet nås, derefter får IT-service virksomheden 50% og kunden 50% et antal år frem. Der indgås en kontrakt omkring dette.
For kunden:
De kan til enhver tid se hvor mange kroner IT-systemet har skabt i værditilvækst.
Har IT-systemet ikke skabt nogen værditilvækst, så koster udviklingen af softwaren dem ikke noget = mindre risiko. Der er dog tid til kommunikation, hardware, m.m.
For IT-service virksomheden:
Når IT-service virksomheden rammer en vækstvirksomhed med stor værditilvækst er der store penge at tjene i en årrække frem.
En kunde kan gå konkurs og "investeringen" i kunden kan derved tabes. Tabet må dækkes af vækstvirksomhederne der klarer sig godt. Det svarer lidt til når en bank låner penge ud.
IT-systemet kan ske at give mindre værditilvækst end forudset og dermed give tab. Rådgiv bedre næste gang.
Et IT-system kan bane vejen for et andet IT-system der kan give yderligere værditilvækst.
For Danmark:
Mere konkurrencedygtigt erhverv = mere eksport = mere velfærd