Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af populær ebog - hvordan fungerer det med beskatning?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Sep 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er! Smile

Jeg er ved at skrive en ebog, som jeg regner med vil sælge i hvert fald 1000 eksemplarer i 2013 til en pris på ca. 70 kr. Da jeg regner med, at den vil blive købt af de besøgende på min hjemmeside, har jeg ikke tænkt mig at bruge et mellemled, men simpelthen bruge PayPal og altså beholde 100% i royalties (dvs. minus PayPal-gebyr selvfølgelig). Altså regner jeg med at tjene 70.000 kr. i 2013 på salget af denne ebog og måske mere.

Mit (måske dumme Embarrassed) spørgsmål er, hvordan jeg kan komme til at betale mindst mulig skat af denne indtægt? (Forudsat at jeg bliver i DK altså.)

Jeg har pt. ikke nogen selvstændig virksomhed, men er ganske almindelig lønmodtager.

Bonusspørgsmål 1: Jeg har endnu ikke AdSense, men overvejer at få det. Hvordan skal man betale (mindst mulig) skat af den indkomst - er det det samme som med indkomsten fra salg af ebogen?

Bonusspørgsmål 2: Jeg har googlet mig til, at jeg skal betale moms, hvis indtægten overstiger 50.000 kr., hvad min jo forventes at gøre, og at man på eksportvarer kun skal betale moms hvis køber bor inden for EU. Betyder det, at jeg skal bede mine kunder oplyse land? Mon ikke, at de alle sammen vil angive, at de bor uden for EU, hvis det fremgår, at prisen er højere inden for EU pga. tillagt moms...?

Jeg håber, der er nogen derude, der vil oplyse mig! Big Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal registrere CVR og momsregistreres når du venter at omsætte for over 50.000 på 12 lbd mdr - dermed har du selskab og er ikke bare lønmodtager

Du skal føre regnskab efter årsregnskabsloven = indtægter minus udgifter som er nødvendige for at få indtægerne giver det beløb du skal skatte af = overskud -  i den udvidede selvangivelse du vil få

Det samme for AdSense indtægter

Du skal så betale moms af hele dit salg som udgangspunkt = lægge moms på prisen, og aflevere beløbet igen til moms/skat. Momsen påvirker ikke dit resultat, det er bare et beløb du opkræver og opbevarer.

Kun hvis køber er en virksomhed som er momsregistreret i EU kan han slippe for dansk moms, og det er din pligt at checke at det er korrekt, at det er et udenlandsk selskab der køber, og eller skal du lægge moms på uanset om det er til danmark eller andet land.  Dine kunder har forhåbentligt andet at lave, end at kæmpe for at undgå moms ved at stikke dig et falsk EU moms nummer, men ja dine kunder skal oplyse land og deres org/vat nummer hvis du vil sælge til dem uden moms i EU 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan kun supplere Cookie (dog har du ikke selskab men en personlig virksomhed) og i forlængelse heraf nævne muligheden for at bruge virksomhedsordningen. Du har fast lønmodtager indkomst ved siden af og indtægterne fra bogsalget må derfor formodes at komme på toppen af din indkomst = mulig topskat. Der kan du via virksomhedsordningen opnå en foreløbig skat på 25%.

 

   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skattekonsulenterne ApS:
dog har du ikke selskab men en personlig virksomhed
Ih hvis du vidste hvor meget jeg gør mig umage for at komme af med den uvane at skrive selskab for personer - men her smuttede den. Jeg har skam bestemt taget det til migBig SmileStick out tongue

Du har helt ret

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Og det har jeg faktisk bemærket at du har John (ellers ville jeg ikke turde skrive det) Big Smile

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)