Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Website hastighed

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:

80/20 reglen gælder i alle projekter.

Men der er jo folk.... Specielt mange SEO'ere (har jeg lagt mærke til) der virkelig får udtrykket 'Det bedste er det godes fjende' til at give mening.

80/20 kan bruges mange gange ja - men performance passer den ikke helt :p just saying - ihvertfald har vi set på et globalt marked, at 80/20 ikke holder nogen steder.

Men nu har vi jo også et par 100 millioner 'kunder' hvor 10% af dem er fra brazilien, og en god slat er fra asien etc, og massere fra USA.

Men der er self. forskel på folk :D hvilket betyder folk har forskellige holdninger, og meninger om ting - men jeg tænker altid globalt, fordi mærkeligt nok at internettet er globalt, og jeg arbejder med mange sider der har et globalt audience - hvilket betyder vi skal tænke på et globalt plan.

Hvilket også betyder at best practice langt fra er nok til at leve op til de krav folk stiller idag :)

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 10:42

Lucas - Hosting4Real:
krav folk stiller idag

Hvilke folk?

Lucas - Hosting4Real:
Men der er self. forskel på folk :D hvilket betyder folk har forskellige holdninger, og meninger om ting - men jeg tænker altid globalt, fordi mærkeligt nok at internettet er globalt, og jeg arbejder med mange sider der har et globalt audience - hvilket betyder vi skal tænke på et globalt plan.

Derfra, og så til at lægge ud med at sige, at 80% af dem der siger noget ikke ved hvad de taler om, synes jeg der er langt.

Jo, 80/20 reglen gælder over alt. - Men der er jo heller ikke nogen der læser den som tallene 80 og 20... Den fortæller præcist, at virkeligheden altid er sådan, at den sidste lille del af den perfekte løsning oftest er uforholdsmæssig dyr. - Dermed ikke sagt at den aldrig er relevant. Men dyr, det er den!

Dette betyder oftest også, at mange kan nøjes med at gå efter de første 80% af den perfekte løsning.

Personligt håber jeg at Barcebeck går efter de sidste 20% også i deres sikkerheds procedurer. - Men om de fleste websider også skal gå efter dem i forbindelse med deres hastighedsoptimering vil jeg sætte spørgsmålstegn ved. - Hvis optimeringen går fra en loadtid på 4 sekunder, og det opnåelige er 1 sekund, så er  de sidste 20% dog kun 0,6 sekunder.... Man skal overveje hvad de er værd!

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej Carsten

Når jeg skal optimerer performance, starter jeg altid med at finde ud, hvor tiden, går hen. Til det er "Net" fanebladet i FireBug et super godt værktøj.

Her kan du se hvad det fandt hos dig:

Selve siden tager altså 830 ms (det er ikke vildt meget, men mon ikke noget simpel caching kan gøre tricket, så det kan gøres på under det halve), anyway det er ikke kritisk.
Men prøv at se, de to billeder shopping-cart.png og button-right.png, deres kald tager begge 2.7 s. Det sjove er at man ikke kan se billeder, og hvis man følger url'erne kan man se at der redirectes til en html. Så du kan fjerne disse uden risiko og det vil gøre din side, noget hurtigere.
Der er iøvrigt også to kald til Google Fonts som mislykkedes dem kan du også fjerne.

På tyveri alarmer, finder vi den store synder:

Her kan du se, at selve siden tager 3.95 s om at loade, det er her der skal sættes ind og her du bør fokuserer dine kræfter. For med en load-tid på selve siden, der er næsten 4 s er din side dømt til at være langsom lige meget hvad du ellers gør.
Men løsningen ligger på server-siden, så afhængigt af hvilket system du er på må, du finde ud af hvordan man løser nogle gange er det simple settings, andre gange lidt kode ændringer.
Hvis det er muligt, ville jeg i dine sko, prøve at kører en Profiler, på .Net platformen hvor jeg selv arbejder, kan jeg anbefale dotTrace, men jeg aner ikke hvad der findes til PHP.
Hvis man kan skal man altid ALTID først kigge på, hvor tiden går hen, derefter åbne for værktøjskassen med løsninger.

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 11:09

Carsten Kvist:

Lucas - Hosting4Real:
krav folk stiller idag

Hvilke folk?

Lucas - Hosting4Real:

Derfra, og så til at lægge ud med at sige, at 80% af dem der siger noget ikke ved hvad de taler om, synes jeg der er langt.

Jo, 80/20 reglen gælder over alt. - Men der er jo heller ikke nogen der læser den som tallene 80 og 20... Den fortæller præcist, at virkeligheden altid er sådan, at den sidste lille del af den perfekte løsning oftest er uforholdsmæssig dyr. - Dermed ikke sagt at den aldrig er relevant. Men dyr, det er den!

Dette betyder oftest også, at mange kan nøjes med at gå efter de første 80% af den perfekte løsning.

Personligt håber jeg at Barcebeck går efter de sidste 20% også i deres sikkerheds procedurer. - Men om de fleste websider også skal gå efter dem i forbindelse med deres hastighedsoptimering vil jeg sætte spørgsmålstegn ved. - Hvis optimeringen går fra en loadtid på 4 sekunder, og det opnåelige er 1 sekund, så er  de sidste 20% dog kun 0,6 sekunder.... Man skal overveje hvad de er værd!

Tjaa, hvis du kigger på analyser omkring hastighedsoptimering, der er der lavet statistik over hvad folk forventer af en hjemmeside - så de folk er alle på nettet.

kun 0.6sekunder, svare til ca. 6% årlig omsætning for amazon, hvilket er en del,

Lad os tage et eksempel.

Google pagespeed, lad os sige, at vi som firma opnår en god score, det svare måske til 40% eller mindre af hvad der kan optimeres, optimere vi op til 80% af det originale har vi en relativ hurtig side - i de fleste lande.

Men de sidste 20% - kan være ting som DNS, hvilket først og fremmest har kæmpe stor betydning for en hjemmeside - det kan være netværk, eller at vi måske kan spare 1-3 millisekunder server side, per request - hvad betyder dette?

1-3 millisekunder, med 2.9 milliarder sidevisninger - med et gennemsnit på 70 request per sidevisning - 1-3 ms for hvert request, svare til rigtig mange timer, når man regner ud - den CPU time man tager af serverne - kan i sidste ende spare et firma for rigtig mange tusinde kroner, da det kræver mindre hardware, at levere de samme ting.

lad os sige, vi kan ændre måden et billed er pakket på, hvilket får det til at fylde mindre - måske 3-4% mindre, dette spare nogle bytes, med flere milliarder requests, vil dette blive mange terabyte data - hvilket koster mindre trafik, hvilket gør man spare penge - det tager måske en person 1 måned at udvikle, lad os sige det er 40.000kr det koster firmaet grundet af 1 lønning.

Men at spare mange terabyte data, vil over tid (med flere milliarder requests, så tager det ikke så lang tid at spare en god slat), koster i sidste ende meget mere, i CDN trafik etc.

Et eksempel er, at vi bruger 2.8 petabyte trafik - hvis vi slår gzip compression fra stiger vores siders størrelse, hvilket gør vi vil bruge meget mere trafik, selvom man kun betaler x antal euro for hver gigabyte trafik man har brugt, er det måske 10000-20000 euro om måneden man kan spare - 10000-20000 euro, er mellem 75000 og 150000 tusinde kroner, hvilket betyder allerede efter 1 måned, har man faktisk tjent alle penge ind igen, på 30.4 dage!

Dette kan betyde at i løbet af et år, spare man måske 1.2 millioner kroner - det er ikke meget, men det er alligevel penge

så at spare 1.2 millioner kroner hver eneste år, fordi man har brugt 1 måned på at udvikle en service der optimere få ting. Så ja, der er ting der ingen betydning har at optimere - selvfølgelig er der det, men hvordan ved man hvad man skal optimere?

Ved at finde ud af hvad der faktisk tager på ens side.

Det kan godt være at de ting på google pagespeed, faktisk er de største problemer man har på en side - men hvis du begynder at undersøge hvad der egentligt sker på både et netværkslevel, men også ved brug af RUM, kan det være du finder ud af  - at der er noget der har meget større betydning for dine besøgende.

Det kan f.eks. være ved at bruge noget bestemt kode, som virker helt perfekt - faktisk får dine kunder til at blive sure fordi browseren måske fryser for 1-2 sekunder, sure kunder, skaber dårlig kunde tilfredshed - hvilket i sidste ende koster dig indtægter, hvilket gør at du har mistet endnu flere penge.

Så ja, nogle behøves ikke optimere alt de kan.

Hvis dit arbejde 'koster' mere end du spare/tjener, så er det en dårlig optimization, men hvordan ved du hvad der egentligt er problemet på din side, uden at måle det?

Det er det jeg mener, at folk tror at 80/20 er bare ved at sige, hvad ser dårligt ud - uden at vide hvad de egentligt laver, en optimization kan sagtens være en de-optimization, og man kan ikke finde ud af hvor problemerne ligger hvis man ikke måler det - og der er rigtig mange ting som online tools faktisk ikke spotter.

Så win/loss ratio skal self. være større end 1, men tjener du ingen penge på din hjemmeside, så optimer den kun hvis du vil give dine kunder en bedre oplevelse (ellers går de jo bare til en 'konkurrent').

Men hvis du har en shop, kan det ofte betale sig at kigge på tingene.

Og det koster ikke særlig meget, andet end tid - hvis man ved hvordan man analysere sine hjemmesider - hvilket mange tror er bare ved at køre en test på google pagespeed.

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 11:17

Lundsby:
Hej Carsten

... Resten fjernet. :-)

TAK... Gode fif. Yes

Fra Taastrup
Tilmeldt 7. Jun 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 20:40
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person

Du kan evt også køre din side igennem her: GTmetrix som analysere dit site iforhold til PageSpeed og YSlow og fortæller hvad du bør ændre til hvad.

Link til analyse af dit site

When I get sad, I stop being sad and be awesome instead.

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)