Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælger mere end jeg havde regnet med - regler? hjælp jeg er helt grøn

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 145
Fra  Nystalgi Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er nok en god idé at vurdere om det bare er en bølge, for hvis det er det er du nød til at have nogle varer der kan fornye dit sortiment, og dermed holde din butik kørende, du skal hvertfald være indstillet på at det hurtigt kan vende, hvis du ikke har forberedt det og har nogle nye ting klar, ja så kan du selv gætte udfaldet :)

Men du kan altid afmelde dit cvr nummer igen - du skal blot huske at indberette moms indtil du er helt ude af det, hvis du ikke sælger noget indberetter du blot 0.

MVH

Jesper Schlosser - http://lystfiskerblog.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

wonderpriest:

Så det bekymrer mig lidt at jeg slet ikke endnu har sat mig ind i momsregistering osv.

Der er ingen tvivl om, at du skal momsregistreres snarest muligt med et sådant salg.

Spørgsmålet er derudover, om dine kvitteringer/faktura lever op til de gældende regler på området... Der er jo også regler, selvom du ikke er momsregistreret.

Selvom du ikke er momsregistreret, så driver du stadig virksomhed - også selvom du måske ikke har følt det som sådan. Surprise

wonderpriest:

Hvis man ikke lige har overskuddet og den nødvendige viden til at føre et ordentligt regnskab - ved i så om man kan hyre en revisor til at hjælpe en et par gange om året?

Jeg tænker at en revisor også kan fortælle mig hvordan jeg skal gøre indtil der skal laves regnskab.

Det er netop sådan noget, som jeg laver til daglig.

Jeg har flere andre kunder som dig, hvor jeg kun er inde over regnskabet i forbindelse med momsangivelsen, for at holde omkostningerne til administration nede. 

Derudover kan jeg rådgive om de regler og krav, som du skal leve op til, men og de fradrag, som du har mulighed for, men sikkert heller ikke har kendskab til.

wonderpriest:

Men så kommer der flere spørgsmål frem - hvad hvis jeg momsregisterer mig, og min leverandør pludselig ikke har mere ?

Så finder du en anden leverandør, eller et andet produkt, eller lukker firmaet.

Det er gratis at oprette et enkeltmandsfirma og det er gratis at lukke det igen. Så ingen problemer, hvis du pludselig ikke har mulighed for at sælge længere.

wonderpriest:

Jeg føler stadig det er på et lidt tyndt grundlag at starte en virksomhed op, for lige nu synes jeg ikke jeg er helt sikker på om det bare er en bølge der skal overståes, eller om jeg bare er enormt god til at sælge (og bliver ved med at være det) :)

Bemærk, at du allerede HAR startet virksomheden op. 

Det gjorde du, da du købte dine første varer hjem til videresalg. At virksomheden ikke er momsregistreret har intet at gøre med, om den er startet op.

Så du er allerede i gang, og har dermed også pligt til at udarbejde regnskab til selvangivelsen.

...Og tillykke med det i øvrigt. Det går jo strygende, og med meget større succes end mange andre, som starter virksomhed (eller skal vi kalde det hobbysalg). Yes

Big Smile

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 13:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lars Fjord - TRY.dk:
Men omsætter du for under 1 million og det gør du sikkert i nogle måneder endnu, så skal momsen kun betales hver 6. måned

Det skal måske lige indskydes at det er ikke en valgmulighed man får fra starten. Og derfor vil det være nødvendigt at betale kvartalsvis i starten.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 11. Dec 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:34

Martin E. Jensen:

Det gjorde du, da du købte dine første varer hjem til videresalg. At virksomheden ikke er momsregistreret har intet at gøre med, om den er startet op.

Så du er allerede i gang, og har dermed også pligt til at udarbejde regnskab til selvangivelsen.

Tak for dit svar - jeg sætter mig lige ned senere og læser svarene ordentligt igennem - min lille pige på 8 måneder, synes ikke det er vildt sjovt at fordybe sig over det her lige nu :)

Men - Martin.

Ved du hvad betydning det vil ha for min selvangivelse hvis jeg går ind og registerer at jeg har solgt for 30.000 kr.
Mit fradrag vil vel ændre sig en del.

Jeg tænker at jeg lige ser an om det er noget der fortsætter det her.

Fra Korsør
Tilmeldt 20. Jul 12
Indlæg ialt: 443
Fra  Granly Marketing I/S Skrevet kl. 13:40

Jeg følger lige med her. Jeg kunne nemlig (forhåbentligt) selv ende i en lignende situation meget snart. Jeg kan se, at der er nogle rigtig gode og hjælpsomme svar i denne tråd (go aminos!) :).

Jeg vil i øvrigt lige tilføje, at du bør overveje at få viden på startvaekst.dk (som også er nævnt i en mere specifik forbindelse tidligere i tråden). Jeg har lært RIGTIG meget derinde - en klar anbefalelsesværdig hjemmeside.

Held og lykke med det hele!

Og rigtig mange julehilsner herfra

- Mads 

Granlymarketing.dk - Webtekster til online markedsføring

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:53

wonderpriest:

Tak for dit svar - jeg sætter mig lige ned senere og læser svarene ordentligt igennem - min lille pige på 8 måneder, synes ikke det er vildt sjovt at fordybe sig over det her lige nu :)

Haha... jeg kender godt følelsen! Smile

Jeg har selv en lille søn derhjemme, som lige er blevet 1 år her i november.

wonderpriest:

Ved du hvad betydning det vil ha for min selvangivelse hvis jeg går ind og registerer at jeg har solgt for 30.000 kr.

Det er for sent at nå at få det med på din forskudsopgørelse, men du bør under alle omstændigheder have fat i SKAT, så du kan få en udvidet selvangivelse for 2012.

I bund og grund vil du blive skattepligtig af dit resultat i virksomheden, korrigeret for dine skattemæssige fradrag og eventuelle forpligtelser, og det er dermed ikke, hvor meget du har tjent eller har stående på din konto, som er afgørende.

Det er heller ikke hvor meget du har solgt for, som er afgørende for din skat.

Hvis du på selvangivelsen registrerer, at du har et skattemæssigt resultat på 30.000 kr. i virksomheden, så vil du blive skattepligtig af de 30.000 kr. Heraf betaler du 8% i AM-bidrag, og derefter betaler du alm. personskat af resten.

Men jeg er helt sikker på, at dit resultat ikke er som du selv beregner det. 

Du har sikkert ikke taget højde for at regulere for dit eventuelle varelager, og derudover har du jo fradrag for internet og computer, samt evt. telefon, hvis det kan betale sig for dig.

Derudover kan der være andre fradrag, som du ikke lige har tænkt over, som du også kunne have ret til.

wonderpriest:

Hvilket højst sandsynligt vil være ulovligt!

Du har jo pligt til at momsregistrere din virksomhed, så snart, at du kan se, at dit salg vil overstige 50.000 kr. pr. 12 måned. Reelt betyder det jo egentlig, at du skal registrere dig, så snart dit salg overstiger 4.166 kr. om måneden, med mindre at du med sikkerhed kan sige, at der kommer nogle måneder, hvor du ikke sælger noget.

Derudover er der jo hele problematikken, om dine kvitteringer/faktura lever op til gældende lovgivning. hvis du ikke har sat dig ind i reglerne, så er jeg ret sikker på, at de ikke overholder denne lovgivning.

At fortsætte dit salg uden at ændre din nuværende adfærd, vil jeg på ingen måde anbefale dig!

Du bør snarest muligt se at få momsregistreret din virksomhed (gerne allerede i dag), og derefter bør du sætte dig ind i reglerne inden du udbyder flere varer til salg.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:12

Martin E. Jensen:

Du bør snarest muligt se at få momsregistreret din virksomhed (gerne allerede i dag), og derefter bør du sætte dig ind i reglerne inden du udbyder flere varer til salg.

PS. Det tager maks. 15 min at registrere et firma via Webreg.dk og det er som nævnt tidligere helt gratis.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal gøre, så spørg her i tråden, eller skriv til mig direkte, så skal jeg nok hjælpe dig uden beregning, med at få stiftet dit firma.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:17

Martin E. Jensen:

wonderpriest:

Hvilket højst sandsynligt vil være ulovligt!

Du har jo pligt til at momsregistrere din virksomhed, så snart, at du kan se, at dit salg vil overstige 50.000 kr. pr. 12 måned. Reelt betyder det jo egentlig, at du skal registrere dig, så snart dit salg overstiger 4.166 kr. om måneden, med mindre at du med sikkerhed kan sige, at der kommer nogle måneder, hvor du ikke sælger noget.

Derudover er der jo hele problematikken, om dine kvitteringer/faktura lever op til gældende lovgivning. hvis du ikke har sat dig ind i reglerne, så er jeg ret sikker på, at de ikke overholder denne lovgivning.

At fortsætte dit salg uden at ændre din nuværende adfærd, vil jeg på ingen måde anbefale dig!

Helt enig men Martin, har du et link hvor man kan se, at hvis man f-eks omsætter for 40.000 på 4 mdr og så registrerer sig og derfter for f.eks 60.000 de næste 6 mdr, så bliver man ikke alene momspligtig fra registreringen, men også for de første 40.000 kr hvor man SKULLE ha registreret sig på forventening - men undlod og derfor ikke opkrævede moms (som man så alligevel skal betale og normalt med en dobbelt op som bod)

Hvor kan man læse det, en del ser det som at det er 50.000 i bundfradrag og at man aldrig kan komme til at betale moms når man ikke var registreret og derfor ikke opkrævede

vh

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:26

@martin

Jeg spørger, fordi en i tråden Affiliate .. hævder, at også der skal man momsregistrere sig efter reglen om 50.000 på 12 mdr MEN til forskel for alle andre, så skal man ikke betale moms af de første 50.000 - uanset man måske krydser grænsen og omsætter 100.000 på 12 mdr og registrere sig kort inden man når de 50.000 kr

Argumentet der er, at i affiliate er det sådan at man får afregning - altså modtager penge som privatperson uden at skulle fakturere. Moms optræder først hvis man når 50.000 kr og tvinges til at registrere.

Jeg synes det lyder umuligt, at netop affiliate skulle være en undtagelse, fordi de ikke fakturer men får afregning direkte - så for dem skulle de 50.000 kr jo være et bundfradrag. Jeg vil mene, at de bliver momspligtige af de første 50.000 de har modtaget - uanset disse blev modtaget uden moms - hvis de "groft uagsomt" undlader registrering 

Når fortalerne for ikke at få moms eller bøde af den første omsætning skriver, at der SKAL registreres ved 50.000 kr - så MÅ det vel være helt den samme regel som alle vi andre hører under??

vh

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)