Ja, det er nok en god idé at vurdere om det bare er en bølge, for hvis det er det er du nød til at have nogle varer der kan fornye dit sortiment, og dermed holde din butik kørende, du skal hvertfald være indstillet på at det hurtigt kan vende, hvis du ikke har forberedt det og har nogle nye ting klar, ja så kan du selv gætte udfaldet :) Men du kan altid afmelde dit cvr nummer igen - du skal blot huske at indberette moms indtil du er helt ude af det, hvis du ikke sælger noget indberetter du blot 0. |
wonderpriest:Så det bekymrer mig lidt at jeg slet ikke endnu har sat mig ind i momsregistering osv.
Der er ingen tvivl om, at du skal momsregistreres snarest muligt med et sådant salg.
Spørgsmålet er derudover, om dine kvitteringer/faktura lever op til de gældende regler på området... Der er jo også regler, selvom du ikke er momsregistreret.
Selvom du ikke er momsregistreret, så driver du stadig virksomhed - også selvom du måske ikke har følt det som sådan.
wonderpriest:Hvis man ikke lige har overskuddet og den nødvendige viden til at føre et ordentligt regnskab - ved i så om man kan hyre en revisor til at hjælpe en et par gange om året?
Jeg tænker at en revisor også kan fortælle mig hvordan jeg skal gøre indtil der skal laves regnskab.
Det er netop sådan noget, som jeg laver til daglig.
Jeg har flere andre kunder som dig, hvor jeg kun er inde over regnskabet i forbindelse med momsangivelsen, for at holde omkostningerne til administration nede.
Derudover kan jeg rådgive om de regler og krav, som du skal leve op til, men og de fradrag, som du har mulighed for, men sikkert heller ikke har kendskab til.
wonderpriest:Men så kommer der flere spørgsmål frem - hvad hvis jeg momsregisterer mig, og min leverandør pludselig ikke har mere ?
Så finder du en anden leverandør, eller et andet produkt, eller lukker firmaet.
Det er gratis at oprette et enkeltmandsfirma og det er gratis at lukke det igen. Så ingen problemer, hvis du pludselig ikke har mulighed for at sælge længere.
wonderpriest:Jeg føler stadig det er på et lidt tyndt grundlag at starte en virksomhed op, for lige nu synes jeg ikke jeg er helt sikker på om det bare er en bølge der skal overståes, eller om jeg bare er enormt god til at sælge (og bliver ved med at være det) :)
Bemærk, at du allerede HAR startet virksomheden op.
Det gjorde du, da du købte dine første varer hjem til videresalg. At virksomheden ikke er momsregistreret har intet at gøre med, om den er startet op.
Så du er allerede i gang, og har dermed også pligt til at udarbejde regnskab til selvangivelsen.
...Og tillykke med det i øvrigt. Det går jo strygende, og med meget større succes end mange andre, som starter virksomhed (eller skal vi kalde det hobbysalg).