Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Yahoo Search Marketing er sgu for mærkelige

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Matin, jeg vrøvler ikke. Jeg forsøger at forklare hvad det er der ligger til grund for Yahoo og Googles skærpede krav til deres annoncører. Det kan du så vælge at lytte på eller lade være, men det er ikke mig der bestemmer - jeg forklarer det bare :)

Som annoncør kan jeg godt forstå det kan virke frustrerende, men det er nødvendigt hvis Yahoo og Google skal bevare deres troværdighed overfor brugerne. Det kan godt være jeg lige fik blandet de to bøger sammen, men pointen er den samme :)

Problemet er ikke så meget de annoncer de afviser, men dem de ikke fanger, og ikke afviser. Der har været en stigende irretation og brok over det fra søgebrugerne, og det bliver søgemaskinerne altså nødt til at forholde sig til.

Og som sagt, du skal ikke regne med det bliver lettere - tværtimod. Både Yahoo og Google har meldt meget klart ud omkring deres fokus på "kvallitet" - man kan så altid diskutere hvor godt de klarer opgaven, men det er nu engang den vej de har valgt at gå.
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 09:41
Jeg er helt med på at der skal være overensstemmelse mellem de ord man køber og de ydelser man sælger, men det mener jeg også der er i dette tilfælde. Jeg tror de skyder sig kraftigt i foden når de afviser ord på så tåbelig en baggrund. Både Google og Yahoo vil jo gerne have at det er let for annoncørerne at bruge deres systemer, men prøv at forklar en murermester at han ikke må købe frasen "Murer søges til at bygge hus" fordi han på sin hjemmeside kalder det en "villa". Det holder ikke i forhold til de annoncører de går efter...

Dbh Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:23
Det er snart lang tid siden at det var let at bruge PPC :)
Med Googles indførsel af Quality Score er PPC i princippet blevet ligeså svært at gennemskue som organisk optimering, da det på samme måde bygger på en meget kompleks og hemmelig algoritme.

Ændringerne har generelt betydet en "professionalisering" af PPC - det er blevet sværere for de mange små, men for de større virksomheder, som enten har fuldtidsfolk selv, eller for de bureauer der også har fuldtidsfolk, er det blot blevet lidt mere tidskrævende.

Det er rigtigt at det er et paradoks, at søgemaskinerne gerne vil have "almindelige" mennesker til at bruge deres PPC-lsninger, samtidig med at de i praksis gør det mere og mere kompliceret, eller i hvert fald komplekst, at bruge. For det har i praksis betydet, at mange af de virksomheder der tidligere selv håndterede PPC nu overlader det til bureauer der ikke laver andet.

Men er det i virkeligheden så meget anderledes end så meget andet?
Der var også engang hvor f.eks. Microsoft bildte alle ind at hvis bare man købte MS Publisher og en farveprinter, så kunne man droppe både reklamebureau og trykkeri, for sekretæren kunne klare det hele i frokostpausen. Den var der en del der hoppede på - men ikke sålænge.

Men hvis du kigger på bundlinien kan søgemaskinernes valg ikke være helt galt - omsætningen bliver ved med at stige eksplosivt for både Yahoo og Google, så omend der sikkert er nogle mindre annoncører der har måtte give op, har det ikke ført til nogen masseflugt fra dem der ligger de fleste penge. Det er i hvert fald meget svært at overbevise søgemaskinerne om at det de gør er helt forkert, når de faktisk bliver ved med at gå frem i den grad for dem ...
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:43
> men prøv at forklar en murermester at han ikke må købe frasen "Murer søges til at bygge hus" fordi han på sin hjemmeside kalder det en "villa".

Jeg ville bare lige kommenterer denne, for det illustrerer meget godt mit argument om, at PPC er blevet ligeså kompliceret som organisk optimering. For det er jo det samme her. Hvis håndværkeren skriver "villa" så vil han, alt andet lige, ikke ranke på "hus". Sådan har det altid været, og det vil det blive ved med.

Selv hvis søgemaskinerne på et tidspunkt får kapacitet til at afvikle rigtige natursproglige søgninger (som f.eks. Ankiro gør på site-niveau), så vil en søgning på "hus" altid give en bedre score på et dokument om "hus" end et på "villa". Det kan godt være søgemaskinerne kan forstå at villa og hus er det samme, men en 100% match vil altid outranke en delvis match - selv i avanceret natursproglige systemer.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 11:20
Det er jeg helt med på, men det betyder ikke at mureren forstår det og det er jo præcis det Google og alle de andre PPC programmer gerne vil have. Googles approach md at gøre det dyrere syntes jeg er ok, men Yahoos med at afvise det er latterligt.

Dbh Martin

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 13:16
Hej Martin.
Jeg må sige, at jeg ligger helt på linie med Mikkel her.
PPC bliver hele tiden strammet op, så kvalitetskravene kommer mere og mere til at ligne de krav vi kender til SEO.
Du er bare så uheldig at komme til at "lide" under det med de mange forskellige emner du beskæftiger dig med i E-pusher.

Hvor du egentlig overordnet beskæftiger dig med markedsføring på Internettet, så kan du på søgeordsniveau nok godt se, at du egentlig beskæftiger dig med en masse forskellige aspekter indenfor emnet.

Hvis så der f.eks. er hård konkurence på søgefrasen "affiliate program", så er leverandører af affiliate programmer mere focuserede end e-pusher. Og sådan er det bare.
E-pusher er et fint overordnet produkt; men går vi i søgeords-niveau, så er markedet skåret op i tyndere skiver.

Det ved Google og det ved Yahoo.

Og netop derfor kræver det, som Mikkel nævner, folk med større og større kompetancer at få markedsført produkter bedst muligt med PPC kampagner. Hvis du er interesseret har jeg nogle regneksempler på hjælp til AdWords - og de er vel snart 1 år gamle.
Venlig hilsen, Christian
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 13:31
Jeg tror ikke i forstår hvad jeg skriver.
Jeg kan sagtens lave 700 landingssider og jeg skal nok få mine produkter markedsført, men det Google, Yahoo og alle de andre markedsfører sig med er, at almindelige mennesker skal kunne bruge deres produkter. Det bliver fandens svært for dem, da almindelige mennesker nok ikke fatter, at penge/moneter, villa/hus, tv/fjernsyn etc. er det samme.

Men jeg forstår godt din og Mikkels glæde, for det betyder at i kommer til at tjene flere penge. Men for de almindelige mennesker Google og Yahoo klart foretrækker, frem for jer (sorry) så kører de lige nu i den forkerte retning.

Dbh Martin

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 13:59
"Men for de almindelige mennesker... "
Vi må bare se i øjnene, at "almindelige mennesker" har sværere og sværere ved at sætte sig ind i alle de forhold, der giver den "rigtige" klikpris i PPC annoncer. Så JA - AdWords er i en glidende proces i retning af en større og større "professionalisering".
Og de kører i denne retning fordi der er penge i det.
Med de stadig skærpede krav til PPC begynder kvaliteten af PPC kampagnerne jo mere og mere at ligne kvaliteten, som folk kender fra de organiske resultater.
Dvs. flere og flere klikker på annoncerne fordi de ved, at de er relevante. Er de ikke det, har folk simpelthen ikke råd til at køre dem.

Sagen er, at der STORT set ikke er nogen, der klikker om på side 2 mere.
Dette skyldes, at folk bliver bedre til at søge og at resultaterne hele tiden bliver bedre og bedre.
Det betyder, at kampen i virkeligheden kommer til at køre på de 10-13 annoncepladser, der ligger på forsiden.
Google tjener kassen, når folk betaler alt for meget for at annoncere forkert på forsiden.
Men de tjener også kassen, når det er gjort korrekt, for så er der mange, der klikker på annoncen.
Lige som med SEO skærpes konkurrencen - der bliver vindere og der bliver tabere blandt annoncørerne i dette spil.
Den eneste, der helt sikkert vinder er Google.
Venlig hilsen, Christian

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:11
Jeg tror problemet er lidt det samme som man f.eks. oplever med Microsoft: Det som produktudviklerne aftaler, og det som marketingafdelingen går ud og siger hænger ikke sammen. Marketingafdelingerne på søgemaskinerne vil gerne have at PPC skal være et "folkeligt" annoncemedie, som er meget let at bruge - men dem der sidder i produktafdelingen ved godt, at sådan er det ikke. Og de to grupper snakker alt for lidt sammen.

Personligt synes jeg det er mere ærligt at afvise en annonce man ike finder passende frem for bare at kræve 20-50 gange den "rigtige" pris (som er det Google gør), for det sender nogle forkerte signaler. I både Google og Yahoos tilfælde handler det jo om, at sikre at søgebrugerne får en god oplevelse - det er det som er argumentet begge steder. Og så synes jeg det er et underligt signal at sende fra Google, at hvis bare man betaler nok, så er brugerne ligegyldige. Jeg synes det er mere ærligt, og i overensstemmelse med argumenterne, helt at afvise sådanne annoncer.

Iøvrigt er der intet nyt i denne forskel. GoTo.com, der senerew blev til Overture, som senere blev til Yahoo Search Marketing har altid skulle godkende annoncer inden de kom på, og har i høj grad afvis dem de ikke fandt passende. Det nye på PPC-markedet er først og fremmest Googles Quality Score, som Yahoo så senere har adapteret en lille smule af.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:22
> Men jeg forstår godt din og Mikkels glæde, for det betyder at i kommer til at tjene flere penge.

Martin, det synes jeg helt ærligt er et noget tarveligt argument. Det svarer til at jeg påstår at du gerne vil have mere email spam, for så sælger du flere spamfiltre - men sådan ved jeg jo godt det ikke er. Du hader spam ligeså meget som os andre :)

Men for at blive lidt mere praktiske, så kan jeg ikke helt se at du skulle have brug for 700 landing sider, for at markedsføre ePusher, men det kunne godt være en fordel med nogle sider, der hver især fremhæver de del-aspekter af bogen, som du gerne vil sælge den på - f.eks. en om SEO, en om affiliate aftaler, en om management osv. Ikke alene ville det give dig bedre adgang til PPC-søgemaskinerne, men jeg er også overbevist om at det ville give dig bedre konverteringer, når folk der f.eks. søger på SEO lander på en side der griber fat i netop dette ønske.

Hvis du nu grupperer bogens emner lidt, hvor mange landing sider har du så egentligt brug for? 10, 20 eller måske 25 - i hvert fald tror jeg ikke det drejer sig om hverken 200 eller 700, hvis vi nu skal være lidt realistiske her :)
Side 2 ud af 3 (22 indlæg)