Jeg oplevede forleden at jeg fik ca. 1000 klicks fra Asien på mine Adwords og det var naturligvis fra content sites. Det sjove var at jeg ikke fik en eneste besøgene ind i mine logfiler, så det var tydeligvis fusk. Jeg vil klart anbefale at man som min. slår content sites fra, hvis man skal markedsføre sig i Asien. |
JA! Dette er bestemt et stort og stigende problem, og jeg kunne tale om det i timer ... Jeg vil dog i første omgang ridse nogle af de ting op som det handler om :)
Der er mange årsager til at sådanne falske kliks optræder - herunder:
- Økonomisk vinding fra de websites som har AdSense annoncer. F.eks. kunne man forestille sig at Martin aftalte med 50-100 af debatørerne her på debatten at vi hver dag skulle klikke 10 gange på forskellige annoncer. Det kunne potentielt set godt give Martin over 1000 kr. ekstra i kassen hver dag, men det er naturligvis ikke fair, og i øvrigt også i strid med de regler der er gældende for programmet. Martin kunne naturligvis ikke finde på den slags, men det er der mange andre der gør. Faktisk er det for nogles vedkommende sat så meget i system, at de har udviklet særlige robotter, der udfører de falske kliks. Disse robotter er i dag yderst avancerede og næsten umilige at identificere.
- Konkurrenter på markedet som ved at klikke på de andres annoncer kan tømme deres budget med værdiløse kliks. Hvis konkurrenterne har fastsat lave budgetgrænser i deres kampagner kan konkurrenter ligefrem klikke de andre ud af resultaterne - klik til budgettet er brugt, så er der en mindre at konkurere med. Dette er naturligvis i strid med Google (og de andre søgemaskiners) TOS (Terms Of Service) som du er juridisk forpligtet til at overholde som bruger af deres service. Konsekvenserne af denne form for klik-terror kan potentielt set være alvorlige for den der gør det.
- Klik-terrorister der som virusmagere ingen konkret grund har - bortset fra terror. Dette er efter min overbevisning den potentielt farligste gruppe. Jeg ved ikke om I kan forestille jer hvad der sker den dag en virusmager skriver en virus der efter den har spredt sig til millioner af computere begynder at klikke på alle annoncer? Det kunne blive et nedbrug for hele denne model (i hvert fald på kort sigt) og for f.eks. Googles vedkommende er det her 98% af deres indkomst kommer fra. Faktum er, at i dag har søgemaskinerne ingen måde at beskytte sig mod et sådan angreb, hvis det kommer ...
Det bedste råd jeg kan give lige nu er, at holde meget øje med dine kampagner, mål din ROI og vær på vagt overfor ændringer. Hvis du ser alvorlige ændringer så forsøg dig frem med en mere restriktiv filtrering og drop evt. "content distribution". Hvis ikke dette kan opretholde en tilfredstillende ROI så drop AdWords og brug pengene på organisk søgemaskineoptimering i stedet for.