Jeg skal have lært mig Japansk udelukkende til brug ifm. opgaver for mit firma. Det er essentielt for opgaverne at jeg som person lærer sproget, og at jeg ikke benytter en tolk, så jeg kan sagtens dokumentere nødvendigheden overfor SKAT (hvis det kommer dertil).
I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål til eksperterne herinde:
1. Kan jeg trække en del af undervisningsudgiften fra? Hvis ja, hvor stor en del? 100 %? Eller kun momsen?
2. Er der forskel på om jeg køber ydelsen af en privat eller en virksomhed? Altså med hensyn til at kunne trække udgifterne fra.
Det skal understreges at jeg ikke køber undervisningen af en offentlig institution som eks. København Universitet. Jeg køber undervisningen som virksomhed.
hold da op.. ikke for at skræmme dig, men ved du hvad du går ind til ?
Lære japansk sker ikke bare lige på et enkelt år eller to, specielt ikke hvis du skal bruge det i forretnings øjemed...
Men held og lykke.. asiatiske sprog er sjove og vildt fascinerende at lære...
Ja, jeg er klar over at det bliver hårdt arbejde. Jeg forventer dog heller ikke at blive Mr. Japan i løbet af et par måneder, men med en fokuseret indsats skal jeg nok lære lidt :)
Jeg brugte 6 måneder i Taiwan på at lære kinesisk (mandarin), 2 lektioner (3 timer) fast i ugen og en gang i ugen mødtes jeg med en taiwaneser der gav mig privat undervisning.. Og alt jeg i princippet kan sige er at bestille mad, fortælle hvem jeg er, de obligatoriske bandeord ;-) og forklare vej... og jeg brugte virkelig mange timer ud over på at lytte til lydbånd og studere...
Japaneserne har så heldigvis taget romerske bogstaver til sig, men jeg skulle lære et helt nyt alfabet også... puhh... og 30.000 andre tegn (som jeg dog opgav og kun gik efter at snakke kinesisk)...
Men mit råd er at bruge lydbånd... det var det jeg fik mest ud af... men det er måske nok en smagssag....