Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beløbsgrænse på kørsel ifm. foredrag

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Dec 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg holder nogle foredrag og opkræver i den forbindelse kørsel. Jeg plejer at tage statens takst på kr. 3,80/km.

Jeg føler mig lidt dum, da jeg mener, at jeg selv bestemmer prisen på kørsel, så længe kunden vil betale - er det ikke rigtigt?

Kunne jeg ikke bare kræve et latterligt lille beløb for foredraget og tage næsten det hele i "kørsel"?

Går selvfølgelig ud fra, at det kan man ikke, men er der en grænse?

På forhånd tak...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:41

Det kan du godt - men enten kan du fradrage de faktiske omkostninger ved kørslen, og de er næppe 3,80 - eller de 3,80 skattefrit og alt derover til beskatning, så om du vil kalde det kørsel eller foredrag er lige meget skattemæssigt. De 3,80 er jo fastsat for at undgå den vældig kreative tanke du ellers her harBig Smile

vh

Tilmeldt 8. Dec 12
Skrevet kl. 12:56

Super, tak for svar. 

Har jeg forstået korrekt: Den ENESTE måde jeg kan få flere gysser udenom skat, er ved at "øge" afstanden til kunden!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:35

søren_:
Den ENESTE måde jeg kan få flere gysser udenom skat, er ved at "øge" afstanden til kunden!
Jep - og når skat ser din kørebog hvis de beder om den og opdager uregelmæssigheder (og de checker afstande i deres maskiner - let som at skære blødt smør med en varm kniv) og ser de systematiske fejl, så bliver det så dyrt, at de penge du måske kunne tjene ved at ha snydt på km skalaen - vil være at anse for små penge

Jeg vil, let off topic påstå, at hvis de 38 kr man kan hente ved at lægge 10 km kørsel på, er det som skal til for at gøre det at holde foredrag sjovt, så skal man overveje, om man overhovedet gider holde foredrag og i stedet blive hjemme og se damehåndbold i TVBig Smile

vh

Tilmeldt 8. Dec 12
Skrevet kl. 13:51

Hihi, ja den er go...

Vil det altid være km fra bopæl eller kan det også være fra et sommerhus, venner osv. så længe kørebogen passer?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:12

Ikke fra venner hvis det er længere end hjemmefra vil jeg mene

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 21:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er fuldt lovligt at fakturere kunden 0 kr for et foredrag og 100.000 kr for kørsel. Også selvom du kun har kørt 1 km jf. din kørebog.

Det gør ingen forskel rent skattemæssigt.

Den kørsel du trækker ud af firmaet må også være lige så høj du lyster. Men hvis satsen overstiger 3,80 kr pr km, så bliver beløbet bare skattepligtigt i stedet for skattefrit.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)