Jeg har søgt på Amino og er blevet klogere men også mere forvirret om emner og efter at have talt med en dame hos SKAT idag synes jeg ikke at jeg er blevet helt vildt mere oplyst.
Min situation er: Jeg ønsker at importere biludstyr fra EU og non-EU-lande og eksportere til de selvsamme lande. Ja, jeg skal registrere det på webreg.dk, så langt er jeg med. Men hvordan skal jeg dokumentere/bogføre mine salg over SKAT? Jeg bogfører mine køb/salg i DK som man nu engang gør dét, men hvad er anderledes når vi snakker udenfor lille DK? Nogen der har letforståelige svar eller link til ditto. På forhånd tak |
Ikke helt let at lave let forståelige svar ved lidt fritsvævende spørgsmål, men vi prøver.
Du skal fakturere på samme måde som ellers, men du selvfølgelig have dine partneres momsno og så laver du er Intra-Stat anmeldelse for eksportdelen, ved ikke om nye firmaer har kortere frist for anmeldelse, Husk at blive import/eksport registreret hos SKAT, det letter nogle ting helt gevaldigt.
Ved Import fra ikke EU lande laver du en fortoldning, betaler momsen og sælger varen, hvis du du sælger varen til eksport, så laver du en udførsel (Told Dok.) man kan hos nogle speditører have sine varer liggende privat toldoplag (frihavn), dette er dog typisk for større firmaer eller meget specielle varer med afgifter m.m..
Men du kan finde det hele ret godt beskrevet på SKAT´s hjemmeside, jeg anbefaler du læser dig lidt ind i det, da det er et område der hele tiden ændrer sig.
/Glenn