Jeg har lige oprettet selskab. Personligt ejet. Jeg regner med, at selskabet i år vil give et pænt underskud. Primært på indkøb af webdesign/programmering af min kommende hjemmeside. Vil dette underskud kunne fratrækkes fuldt ud i min personlige lønindkomst.....?
Vi havde ligeledes underskud i vores personligt ejede virksomhed det første år, og jeg mener at vi bare angav det som negativ indkomst der hvor man normalt angiver indkomst som selvstændig på selvangivelsen. Derefter burde det hele blive modregnet i den anden indkomst, hvis du har sådan en.
Men du må ikke hænge mig op på det... kan ikke huske præcis hvordan fradragsreglerne er, da det er et stykke tid siden, men mener bestemt at det er fuldt fradragsberettiget.
Forøvrigt, så er en personligt ejet virksomhed ikke et selskab (et "selskab" kan ikke være personligt ejet eller et I/S)... prøv at betegne din personligt ejede virksomhed som et selskab for en revisor... så skal du nok få en irettesættelse. Taler af erfaring ;o)
Hehe......! Det tør jeg da ikke gøre så....! Men vidste nu egentlig også godt, at det forholder sig sådan...! Men for god ordens skyld, så har jeg oprettet personlig ejet virksomhed.....!! Og så tak for svaret i øvrigt Tobias...
Jo, du kan godt trække negativt virksomheds-resultat fra i din indkomst. Det er ikke ualmindeligt det første år, enten p.g.a. store startomkostninger, lang opstartstid, eller kun en lille andel af året.
Når myndighederne får at vide at du har startet virksomhed (de får oplysningerne, når du registrerer dig), så vil du få en udvidet selvangivelse, hvor du kan skrive din virksomhedsindkomst på. Også selvom den er negativ.
I enkelte tilfælde kan myndighederne nægte fradrag, hvis de mener at der er tale om hobby-virksomhed, og det vil være hvis der er negativ virksomhedsindkomst i flere år i træk.
I enkelte tilfælde kan myndighederne nægte fradrag, hvis de mener at der er tale om hobby-virksomhed, og det vil være hvis der er negativ virksomhedsindkomst i flere år i træk.
Ved du hvilke parametre myndighederne går ud fra når de beslutter hvorvidt der er tale om en hobbyvirksomhed eller ej?
Sådan lidt uddybende om, hvornår skattevæsenet pludseligt ikke accepterer fradrag for underskud:
a) hvis man har underskud i flere år (som tommelfingerregel 3 år)
b) hvis man har lav omsætning/lav aktivitet
c) hvis man laver noget, som ligner "hobby" - fx. sælger hjemmestrik
d) hvis underskuddene er store (så går der ikke tre år ...)
e) hvis der er en del flere udgifter end indtægter og udgiftsmønsteret er lige lovligt privat - dvs. at det ser ud som om man propper en masse privatudgifter ind i virksomheden.
f) hvis man starter en virksomhed uden budgetter mv.